Gå til innhold

Slutte med kjøtt

Gjest Ferskvannsblekksprut

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg vil også anbefale tikka masala med kikerter. (Går det an å få på boks i Norge, forresten?)

Som det nevnes her er egentlig majoriteten av indisk mat vegetarisk så det er absolutt ikke noe "nedgradering" å erstatte kjøttet med grønnsaker av ulikt slag.

Kikerter fåes på boks, ja, og i sånn kartong som likner på feta-kartong. Og selvsagt i tørr form. Her vi bor har de imidlertid ingen av delene, det er vel for eksotisk :roll: Jeg er ikke vegetarianer selv, men etter å ha spist endel ordentlig indisk mat helt uten kjøtt er jeg mer fan av vegetaralternativene enn av de tyngre "norske" variantene.

Soyaerstatninger forbinder jeg mest med pølser og tofu-liknende ting sm jeg egentlig ikke synes tilfører maten annet enn protein, så jeg ville anbefalt ekte grønnaker. Men skal man være vegetarianer er det sikkert lurt å teste ut soyaproduktene, de inneholder mye næring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt mange perioder hvor jeg har vært helt kjøttfri (hehe) i flere år jeg. Jeg ville ikke spise kjøtt, synes det var fullstendig ekkelt, og hadde helt sperre på det. Ikke nå lenger, men jeg vet ikke om det kommer til å skje igjen heller...

Men uansett; soya-erstatningene for kjøtt smaker egentlig ikke så veldig ulikt kyllingkjøtt synes jeg. Eller hvitt kjøtt... Spiste litt sånne soya-nuggets, og jeg synes at de ikke var så langt fra sannheten jeg da, med litt saus på. Og spesielt siden du skal bruke det i en gryte med saus i, tror jeg ikke du kommer til å merke masse masse forskjell!

Vil også anbefale deg å ta en sånn sprøyte hos legen en gang i blandt, mnd, kvartalet, alt ettersom. Det er mye i kjøtt som er viktig for kroppen, som kan være vanskelig å få nok av bare ved å spise andre ting.

Skrevet

Ang. soyaerstatning så kjenner jeg til et par ting som kan passe i denne retten:

- tørkede soyabiter, selges i gjennomsiktig pose på helsekosten. Legges i vann slik at de sveller opp før de stekes.

- Vegefarse. Brukes som erstatning til kjøttdeig, finnes i to typer (som selges i Norge). Den ene er lysere og mindre grov enn den andre, så her må man nesten se selv hva man foretrekker.

- Vegebitar. Grove, flate biter av soya som er laget til å brukes i gryteretter o.lign.

Ellers har jeg sett at det har kommet et nytt merke i kjøledisken på Sunkost, men jeg har ikke prøvd det enda. Det ser ut til å være tynne, lengre biter. Kanskje de også passer bra?

Slik jeg ser det, så er fordelen med soyaprodukter (da spesielt farser og bitar) at de smaker ikke så mye i seg selv, dvs. at de trekker til seg smak fra saus/grønnsaker/krydder. Så sånn sett kan man kanskje litt stygt si at soyaprodukter blir mer "vomfyll". (Bortsett fra soyapølser, soyaburger og gourmetbullar - kjempedigg!!!)

Skrevet (endret)
Tenkte du kom til å svare her succubus :D

Jeg er egentlig lei av å svare i vegetartråder. :ler: Det er alltid en eller annen som vil vite hvorfor, og jeg har brukt de siste 20 årene på å svare på det spørsmålet om og om igjen, (oj, nå følte jeg meg gammel :ler: ) og er egentlig drita lei av diskusjonen. Vær beredt på at folk kommer til å spørre hvorfor du har tatt valget du har tatt, og mange som spiser kjøtt vil føle seg tråkket på selv om du ikke har anklaget noen for noe.

Takk for tips fra deg og fra dere andre :) Litt flau over å svare dere for jeg liker ikke erter eller champignon eller noe dere nevner :rodme: ikke kan jeg lære meg å like det heller for jeg er allergisk! Pffft!

Jeg liker heller ikke sjampinjong eller annen sopp. Og erter har jeg lært meg til å like. Det krever mye prøving og feiling, har mange ganger kjøp og spist vegetarmat som har smakt vondt. Men det går bedre etterhvert. :)

Endret av Succubus
Skrevet

Jepp jeg merker det allerede! "Du kommer til å dø før meg!" "Du er teit som ikke spiser kjøtt!" "Du har plutselig blitt sånn raring duuuu"

Som skrevet på side 1 her så har jeg jo tenkt sånn i mange år, men det hjelper ingenting å tenke, en må jo gjøre noe! Og som jeg skrev i den andre tråden, hva skader det DEM på noen som helst måte at jeg ikke spiser kjøtt? Får de ikke noen til å holde dem med selskap med den fettete mcdonaldshamburgeren? Kan jeg ikke dele historier om den gooode biffen jeg fråtset i meg i går? Kan ikke folk bare stikke snuten langt unna, det er min magesekk :O

Skrevet (endret)
Jepp jeg merker det allerede! "Du kommer til å dø før meg!" "Du er teit som ikke spiser kjøtt!" "Du har plutselig blitt sånn raring duuuu"

Ja, for man blir selvfølgelig kjempegammel av å spise masse rødt kjøtt og feite pølser.. Folk har mange dumme argumenter - men prøv å tolke noen av spørsmålene som ren nysgjerrighet eller forsøk på mer filosofisk diskusjon. Det er i hvert fall derfor jeg av og til spør andre om hvorfor... Og å spørre hvorfor noen spiser bare ferdigpizza og boksemat - vel, hva slags svar kan man forvente da? Morsommere å spørre noen som har tenkt mer gjennom ting.

Forøvrig kom jeg på at to av fem jeg kjenner som har hatt eller dødd av kreft (relativt unge) de siste årene var vegetarianere. Men det kan selvsagt være tilfeldig.

Edit: Og kikerter er MYE bedre enn vanlige erter, som jeg ikke liker.

Endret av Anna_Elk
Gjest Catwoman
Skrevet
Kan ikke folk bare stikke snuten langt unna, det er min magesekk :O

Veldig godt sagt. :ler:

Skrevet
Kikerter fåes på boks, ja, og i sånn kartong som likner på feta-kartong. Og selvsagt i tørr form. [...]

På min lokale rimibutikk får man garbanzobønner på hermetikkboks og garbanzobønner=kikerter! :)

Skrevet
Jeg er egentlig lei av å svare i vegetartråder.  :ler: Det er alltid en eller annen som vil vite hvorfor, og jeg har brukt de siste 20 årene på å svare på det spørsmålet om og om igjen, (oj, nå følte jeg meg gammel  :ler: ) og er egentlig drita lei av diskusjonen. Vær beredt på at folk kommer til å spørre hvorfor du har tatt valget du har tatt, og mange som spiser kjøtt vil føle seg tråkket på selv om du ikke har anklaget noen for noe.

Jeg er også lei av å svare, og har bare vært veggis i ca et år.... Føler at jeg er et fryktelig bry i forbindelse med middagsplanlegging..., spesielt når jeg er på besøkt hos min kjøttglade svigerfamilie.

Skrevet

Kommer til å bli festlige tider framover ja :tunge1:

Men hvordan lager jeg tikka uten kjøtt? Jeg er jo vant med å koke den sausen oppå kyllingen, skal jeg bare finne egen gryte til den så blir det like godt? Ris med saus er da like nam som poteter med kjøttkakesaus som jeg hadde i går! Nam! Jeg har levd med falske behov, det er bare tilbehøret til kjøttretten jeg er ute etter :ler:

Skrevet

Men kan du spise kjøttkakesaus da? Den inneholder vel animalske produkter?

Skrevet
Kommer til å bli festlige tider framover ja :tunge1:

Men hvordan lager jeg tikka uten kjøtt?

Lag sausen/tøm sausen fra glasset i en kaserolle, og ha i bønnene. Varm opp.

Gjest Catwoman
Skrevet

Ble så nysgjerrig på tikka masal etter denne tråden jeg da.... :ler: også fant jeg en vegansk tikka masala saus på glass i butikken. Så nå spiser jeg ris med brokkoli, gulrøtter og tikkamasala saus. Og det er kjempegodt :sikle:

Skrevet

Hvilken sort var det? De jeg har sett har det vært melk i bortsett fra en, men den var veldig sterk.

Skrevet

Dette her var bedre enn med kylling faktisk, folkens :ler:

Men joa, nå har jeg som dere spådde fått en del konfrontasjoner allerede. Kjøttkakesaus har kjøtt i seg og jeg er dobbeltmoralist var det ja. Jeg visste ikke om det, for jeg ble fortalt først i dag at det er kjøtt i det. Stemmer det? Brun saus mener jeg da, ikke noe som heter kjøttkakesaus.

Jeg blir så sur, SLUTT Å BLAND DEG sa jeg så flirer de bare. Hva vondt gjør det dem hva jeg spiser? Nå blir jeg sinna her.

Gjest Blondie65
Skrevet

De aller fleste ferdigproduserte sauser er basert på kjøtt- eller fiskebuljong eller kraft. Det lager man som kjent av å koke kjøtt eller fisk og så ta vare på kraften. Dermed er det kjøtt/fiskerester i disse sausene. Hvis du i tillegg ikke kan drikke melk i ditt nye kosthold tror jeg du kan si farvel til de fleste pose/pakke/glass-sauser.

Skrevet
På min lokale rimibutikk får man garbanzobønner på hermetikkboks og garbanzobønner=kikerter! :)

Jeg vet, men de har ikke noe mer eksotisk enn kidneybønner i chili her jeg bor :) Men takk for påminnelsen, jeg hadde tenkt å tipse om at det var det samme, men glemte det.

Skrevet

Vegetarianer, ikke veganer. Jeg er ikke helt villmann hell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...