Gå til innhold

Slutte med kjøtt

Gjest Ferskvannsblekksprut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har mine grunner til å ikke ønske å spise dette mer, men det er en ting som har hindret meg;

Tikka masala!

Det er så godt at en kunne kappet av seg en finger for en liten bit.

Så da er spørsmålet; Er det mulig å bli like godt bare med soyakjøtt istedenfor kylling? For da er alle verdens matproblemer løst i min verden iallfall.

Tikka masala er djevelens verk og har et grep om meg :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du fortsatt skal spise fisk kan du kanskje lage det med torsk. Det tror jeg hadde blitt bra.

Skrevet

Soyakjøtt er veldig smak og behag så du må nesten prøve før du tar det store steget :) Ellers er det jo mulig å lage mat som smaker det samme uten at det inneholder kjøtt - mye indisk mat er i utgansgspunktet vegetarisk, men er tilsatt kjøtt i "tilpassede, norske" oppskrifter. Ekte indisk mat helt uten kjøtt, men med f eks linser eller kikerter er knallgodt.

Skrevet

Det finnes forskjellige typer soyakjøtt-produkter du kan bruke, evt. kan du lage det bare med grønnsaker?

Uansett er det bare snakk om en vane-sak. Jeg så også for meg at det ville være umulig å ikke spise kjøtt - spaghetti med kjøttsaus var jo så sinnsykt godt! - men når man har bestemt seg innerst inne så blir man fort vant. For meg var det lettere enn jeg trodde. :)

Skrevet

spiser ikke fisk i det hele tatt uansett, så det gjeng itt :P

Men jeg må få prøvd soyakjøtt ja, og tikka masala saus på ris er jo nam uten kylling og EGENTLIG! Jeg får prøve meg fram, jeg blir bare uvel av å spise kjøtt nå til dags, så blir nok ikke vanskelig :)

Gjest Maxagaze
Skrevet
spiser ikke fisk i det hele tatt uansett, så det gjeng itt :P

Men jeg må få prøvd soyakjøtt ja, og tikka masala saus på ris er jo nam uten kylling og EGENTLIG! Jeg får prøve meg fram, jeg blir bare uvel av å spise kjøtt nå til dags, så blir nok ikke vanskelig :)

Hvorfor vil du kutte ut kjøtt.. ? (Hvorfor blir du uvel av det, mener jeg ?)

Skrevet

Det skal do bale drite i :P

Gjest Maxagaze
Skrevet
Det skal do bale drite i :P

Etter at je har drite i det vil du ihvertfall ikke ha det !

..blir som en selvoppfyllende profeti ! Hihi !

:sjarmor:

Skrevet

Haha! Men seriøst, vil ikke skrive om grunner her da det har med ting å gjøre som KG ikke har med å gjøre :)

Skrevet

Hei! Kanskje vi bør møtes? ;) ;) ;)

Gjest Maxagaze
Skrevet
Haha! Men seriøst, vil ikke skrive om grunner her da det har med ting å gjøre som KG ikke har med å gjøre :)

Greit ! :)

Hmm.. sjelden du blir såpass seriøs. Mer av det !

Skrevet

Ja nå er det faktafanmeg nok!

Skrevet

Jeg synes faktisk det er veldig godt å bytte ut kjøtt med champignon! Noen ganger en blaning av champignon, squash og aubergine.

I tikka masala tror jeg at jeg ville brukt den blaningen + kikerter. Mmmm... det fikk jeg lyst på! :ler:

Skrevet

Jeg vil også anbefale tikka masala med kikerter. (Går det an å få på boks i Norge, forresten?)

Som det nevnes her er egentlig majoriteten av indisk mat vegetarisk så det er absolutt ikke noe "nedgradering" å erstatte kjøttet med grønnsaker av ulikt slag.

Skrevet

Har sett kyllingerstatning i helsekost. Ikke prøvd selv, men kanskje du liker det?

Liker å lage indisk selv, og det smaker helt supert uten kjøtt. (men ok, jeg har aldri smakt indisk med kjøtt heller)

Men om du er veldig glad i tikka, så kunne du kanskje prøve å være nesten-veggis, dvs at du bare spiser kjøtt når du spiser det?

Skrevet

Tenkte du kom til å svare her succubus :D

Men det er både dobbeltmoralistisk og kvalmt (for meg) å spise kjøtt "når jeg føler for det" og være vegetarianer når jeg føler for det.. her er det enten eller. husker jeg skulle prøve da jeg var 15 år også, men måtte gi opp prosjektet da mamma og pappa mente at soya var noe tull og snobberi :ler:

Takk for tips fra deg og fra dere andre :) Litt flau over å svare dere for jeg liker ikke erter eller champignon eller noe dere nevner :rodme: ikke kan jeg lære meg å like det heller for jeg er allergisk! Pffft!

Gjest Catwoman
Skrevet

Hva om du spiser en overdose med tikka masala før du slutter å spise kjøtt? Da kommer du til å bli så kvalm at du ikke orker tanken på det resten av livet. :sjarmor:

Skrevet

Du kjenner jo retten og vet hva som passer i den av ting du liker og tåler, så du kan prøe deg frem, ja. :) Mock Chicken finner du i "innvandrerbutikker", ellers finnes det soyabiter i forskjellige former i Sunkost-butikkene. Du må gjerne sende meg en PM hvis du ønsker, ang. mattips eller andre vegetar-relaterte ting. Lykke til. :)

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Viss det er masala-sausen du egentlig liker så godt, og ikke kyllingen, er det jo ikke noe problem. Kanskje du kan blande masalasausen med grønnsaker og ha ris til? Eller bare ha saus og ris og, som du nevner.

Ellers synes jeg ikke det å spise tikka masala skal hindre deg i å la være å spise kjøtt ellers. Det må ikke være enten-eller. Å spise litt kjøtt er bedre enn å spise mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...