Gjest Frk Åberg Skrevet 30. januar 2007 #21 Skrevet 30. januar 2007 Jeg er kjempefornøyd med Eva Solos urtepotte. Basilikumen hadde jeg noen måneder, til jeg brukte alt en gang. Har nå rosmarin som holder seg veldig fint. Jeg har alltid slitt med urter, men nå går det som en lek. Må bare huske å fylle på vann en gang i blant. Ønsker meg flere. Husk også å feste trådene riktig, og å ta planten ut av potten den blir kjøpt i. Jeg har brukt urter jeg har kjøpt på Rema.
Bladlusa Skrevet 31. januar 2007 #22 Skrevet 31. januar 2007 Pass også på å dytte planta godt ned i potta, så jorda får god kontakt med trådene. Hjelp den gjerne litt ekstra på vei ved å vanne ovenfra én gang når den er nyplantet.
Gekko Skrevet 31. januar 2007 #23 Skrevet 31. januar 2007 Jeg settter plantene på et tefat og setter dem i kjøkkenvinduet. Det er sørvendt, så de får masse lys og det virker det som om de liker. Vanner ofte, minst en gang om dagen og alltid fra fatet. Har i perioder vannet med akvarievann, det funker som gjødsel, og da frister det ihverfall ikke å helle over blader som skal spises... Hadde en basilikumplante fra Rimi i nesten ett år. Den var ikke like pen hele tiden, men jeg hadde god tilgang på basilikumblad hele tiden.
Skravla Skrevet 1. februar 2007 #24 Skrevet 1. februar 2007 Jeg har basilikum som er over et år. Jeg bruker potteskjuler med en 3 cm klump med oasis. Vanner midt opp på oasis-klumpen ca en gang i uken. Dette bruker jeg på flere planter som gjerne vil ha jevn tilgang til vann.
Smørblomsten Skrevet 1. februar 2007 #25 Skrevet 1. februar 2007 Hmm, hvorfor skal ikke JEG klare å holde liv i dem da?? Eva Solo-potten har hittil ikke funket, Koriander-planten døde veldig fort og Basilikum-planten (som jeg satte oppi Eva Solo-potten igår) henger allerede m bladene idag og da har jeg fulgt bruksanvisningen og trådene henger ned i vannet. De står i kjøkkenvinduet hvor det er nok lys, har satt de et LITE stykke unna for å unngå EVT kulde fra vinduet (siden det er minusgrader ute...) Hva gjør jeg feil!? uff...
aimee Skrevet 1. februar 2007 #26 Skrevet 1. februar 2007 Jeg synes det høres ut som du kjøper halvdøde planter jeg. Husk, at det er absolutt ikke basilikumsesong nå (i alle fall ikke på min Rema). Kjøper du utvokste urter, vil de heller ikke holde seg
-frøya- Skrevet 1. februar 2007 #27 Skrevet 1. februar 2007 Hmm, hvorfor skal ikke JEG klare å holde liv i dem da?? Eva Solo-potten har hittil ikke funket, Koriander-planten døde veldig fort og Basilikum-planten (som jeg satte oppi Eva Solo-potten igår) henger allerede m bladene idag og da har jeg fulgt bruksanvisningen og trådene henger ned i vannet. De står i kjøkkenvinduet hvor det er nok lys, har satt de et LITE stykke unna for å unngå EVT kulde fra vinduet (siden det er minusgrader ute...) Hva gjør jeg feil!? uff... ← Kjøpte du Basilikumen igår? For hvis det er minus grader så kan den ha frosset på vei hjem..... Ingen som tenker på at krydderplanter også bør pakkes inn før den blir tatt med ut fra butikken når det er kaldt ute...
Smørblomsten Skrevet 2. februar 2007 #28 Skrevet 2. februar 2007 Kjøpte du Basilikumen igår? For hvis det er minus grader så kan den ha frosset på vei hjem..... Ingen som tenker på at krydderplanter også bør pakkes inn før den blir tatt med ut fra butikken når det er kaldt ute... ← Nei, kjøpte den ikke igår. Et par dgr siden og den var ikke ute i kulde, men ble fraktet hjem i bil... I butikken (Ica Maxi) var de flotte å se på, så ikke halvdøde ut....
Sander Skrevet 4. februar 2007 #29 Skrevet 4. februar 2007 Urteplantene fra butikken har vokst så raskt (i kunstig lys og med konstant tilførsel av gjødsel) at stenglene, spesielt på koriander og også basilikum, ikke engang klarer å bære sin egen vekt i et normalt miljø. Det kan hjelpe å klippe dem ned eller i hvert fall toppe dem. Plantene blir også daffe av for mye varme i forhold til lys. Nå på vinteren er det ikke mye lys, selv i et stort vindu. Og som det er sagt før, prøv å dele dem, det er alt for mange planter i en liten potte. Hvor mange råd har vi fått i denne tråden nå? Snart 10? Det kan være nok å overse ett av dem, og litt flaks skal man ha også...
Gjest Asti Skrevet 4. februar 2007 #30 Skrevet 4. februar 2007 (endret) .. Endret 17. oktober 2017 av Asti
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå