Gå til innhold

Å holde liv i krydderplanter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger kjøpt bla. basilikumplante. Hos meg varer de i tre fire dager og deretter skrumper de sakte, men sikkert bort.

Hva kan man gjøre for å holde liv i dem lengre?

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet

Slike kjøpt i matbutikken er ikke særlig egnet til å holde liv i, men du kan jo prøve å dele de opp og gi de mer plass.

Skrevet

Eva Solo har noen urtepotter, hvor vannet står i en skål under selve urteplanten, så er det tråder som går fra jorden og ned i vannet, slik at planten kan suge opp vannet selv.

http://evasolo.com/products-flowerpot.html

..de har forøvrig veldig mye fint der også...

Skrevet

Ja, men virker de urtepottene? De er ganske dyre, så om det ikke virker orker jeg liksom ikke kjøpe de. Uansett om jeg synes de er pene ;)

Skrevet

Syntes jeg klarte å holde liv i butikkjøpte urteplanter noen dager ekstra med slike Eva Solo potter. Men butikkjøpte urteplanter er ikke særlig egnet å holde liv i. (Bortsett fra gressløk, som jeg ved utplanting i verandakasse (Ja, sånn smal plastgreie!) klarte å holde liv i i tre år. Da var det fordi skjæra rev den opp med roten at den døde.)

Skrevet

Jeg har veldig gode erfaringer med Eva Solo urtepotter. De er stort sett alltid i bruk på sommeren. Det er den sesongen som egner seg best for urter (i alle fall i min stue). Basilikumen holder seg mye lenger når den får drikke vann i eget tempo, ser det ut som. Og som sagt, på sommeren vokser den seg stor og holder i mange måneder. På vinteren derimot har jeg problemer med å holde den ved like. Heia Eva Solo!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Anbefaler å kjøpe krydderfrø så fort de kommer i butikken og så selv. Tar litt lengre tid, men så holder de utrolig mye lengre enn de butikkjøpte også da - myyyye billigere blir det også :)

Skrevet

Hmm, kanskje du kan gi meg noen tips om det? Jeg prøvde nemlig frø, sommeren for et par år siden. Fikk de ikke til å vokse! Skal de behandles spesielt? Jeg har ikke mulighet til å plante de ute, da jeg bor i blokk.

Ps. Supre orkiètips du har!!

Skrevet (endret)

..

Endret av Asti
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Hmm, kanskje du kan gi meg noen tips om det? Jeg prøvde nemlig frø, sommeren for et par år siden. Fikk de ikke til å vokse! Skal de behandles spesielt? Jeg har ikke mulighet til å plante de ute, da jeg bor i blokk.

Ps. Supre orkiètips du har!!

Kommer an på hvilke frø du kjøper. Det står bruksanvisning på baksida som er veldig viktig å følge, noen skal stå kjølig til de spirer, noen skal stå varmt, noen skal ikke dekkes til, noen skal dekkes litt, alle skal holdes fuktige. Ofte er det lurt, både for fuktigheten og for varmen, å tre over en klar plastpose, støtte opp med en blomsterpinne inni og feste en strikk eller teip rundt potta så du får et lite "drivhus".

Skrevet

Jeg har god erfaring med Eva solo sine urtepotter. Basilikumen varer til den er helt brukt opp. ;)

Husk at Basilikum ikke tåler kulde. Da dør de. (tenker på turen fra butikken og hjem)

Skrevet

Takk for mange tips. Spørs om det ikke blir urtepotte på meg etterhvert da.

Skrevet
Kommer an på hvilke frø du kjøper. Det står bruksanvisning på baksida som er veldig viktig å følge, noen skal stå kjølig til de spirer, noen skal stå varmt, noen skal ikke dekkes til, noen skal dekkes litt, alle skal holdes fuktige. Ofte er det lurt, både for fuktigheten og for varmen, å tre over en klar plastpose, støtte opp med en blomsterpinne inni og feste en strikk eller teip rundt potta så du får et lite "drivhus".

Åja, det var lurt. Det skal jeg prøve. Takk! :)

Skrevet

Min koriander hang med alle bladene allerede dagen etter jeg hadde satt den i Eva Solo-potten :(

Står lyst og skålen under var full av vann, så hvorfor skjedde dette!!??

Vet ikke om jeg klarer redde den......

Skrevet

Hmm, kanskje du hadde kjøpt en koriander som allerede var på dødens vei?

Gjest -eline-
Skrevet

Hva koster disse Eva Solo-pottene? Spørs om jeg ikke skal kjøpe de i innvielsesgave til kjøkkenet når det er ferdig ;)

Skrevet
Hva koster disse Eva Solo-pottene? Spørs om jeg ikke skal kjøpe de i innvielsesgave til kjøkkenet når det er ferdig ;)

Mener jeg ga 199 kr.

Den jeg kjøpte var FIN og ikke på vei til å dø er jeg ganske sikker på....så jeg ble

skuffet over Eva Solo.....

Men gir "henne" en sjanse til ;)

Gjest -eline-
Skrevet
Mener jeg ga 199 kr.

Det blir fort noen kroner når man skal ha noen, trenger hvertfall 5 stykker, men dersom de funker så er jo det greit... *fundere*

Skrevet

Det er supert gavetips, synes jeg. "Alle" jeg har gitt de til, har blitt fornøyde. Om du har problemer med potten, tror jeg det heller er planten som er syk eller ferdig.

Skrevet
Min koriander hang med alle bladene allerede dagen etter jeg hadde satt den i Eva Solo-potten :(

Står lyst og skålen under var full av vann, så hvorfor skjedde dette!!??

Vet ikke om jeg klarer redde den......

Du hadde den tråden som følger med godt ned i vannet, sånn som på bruksanvisninger, ikke sant? :sjenert:

Da tipper jeg planten har opplevd forhold den ikke liker, kanskje før du kjøpte den i butikken. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...