Gjest boblebrus Skrevet 27. januar 2007 #1 Skrevet 27. januar 2007 Heihei! Her kommer nok et altfor langt innlegg fra meg. Jeg var på utdanningsmessa i Bergen i går, og fikk snakket med noen fra NTNU, som er der jeg helst vil gå i framtida. Jeg er veeeeldig fristet til å ta en siv.ing. utdanning, men er ikke helt sikker på hvilket felt jeg burde velge. Har ikke 2MX/3MX eller 2FY fra vgs, siden jeg gikk media (har bare 1MY, veldig surt å ikke ha valgt allmenn nå i ettertid, selv om media var gøy), og tenkte å ta opp dette neste år på en privatskole (antageligvis bjørknes), ved siden av en deltidsjobb. (Så får vi se om jeg *kremt* greier å få 4 i 3MX. Har heldigvis to gode venninner som har dèt og fysikk, som er villige til å hjelpe meg!) Jeg er ikke superinteressert i realfag (tenker særlig på matte). Jeg har alltid vært flinkere i språkfag o.l. (særlig norsk, men interesse/kunnskap kommer nok mye av 10t. i uka siste skoleår). Men allikevel er jeg nå veldig motivert for å ta ekstra realfag, for jeg veit at jeg kan hvis jeg vil, og får jeg en flink lærer og følger med i timen, fikser jeg det. Og når jeg fikser det, blir realfag veldig spennende for min del. Men som sagt, så snakka jeg med noen fra NTNU, og de delte opp siv.ing. utdanningene i to grupper, de mer teoretiske og de mer praktiske. Jeg er veldig interessert i ny teknologi og produktutvikling, og kunne tenke meg å jobbe både praktisk og teoretisk, men gjerne en der man... ikke fokuserer så mye på matte, kanskje. Selvfølgelig er matten der, men en utdanning der man setter mer fokus på andre områder. Drømmen er å få være med på prosjekter der man utvikler nye elektroniske duppeditter, mobiltelefoner, forbrukerelektronikk osv. Gjerne være med på å utvikle selve ideen, kanskje også design o.l. Kom opp med to linjer, industriell design og produktutvikling og produksjon. Er det noen her som har noen erfaring med disse linjene? Jeg synes industriell design høres råspennende ut, men er ikke det veeeldig vanskelig å komme inn på? I forhold til produktutviklingslinja, virker den spennende, men er det ikke endel mekanikk der? er ikke helt "skru-mekke"-typen... hehe. Off. Så vanskelig å velge... det finnes jo så mange spennende valg! har fortsatt et år på meg, men vil gjerne peile meg inn på noe. Eller er det noen som har erfaring/kunnskap om andre siv.ing. linjer (gjerne om hva man kan bli o.l. noen annbefalinger?) , eller om NTNU generelt? Er det så bra som det virker? Er opptatt av å få en relativt trygg jobb etter studiet, men det skal jo være interessant å holde på med også. takk for alle svar *c*
Ponine Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 (endret) Kanskje elektronikk, kybernetikk eller kom-tek hadde vært noe? Iallefall hvis drømmen er å lage elektroniske duppeditter =) Kjenner en del som går på industriell design og som trives veldig godt. Tror det skal være mulig å vinkle deg inn på ganske mye forskjellig der, men det er vel kanskje lite av det elektroniske? Men det er veldig mye hva du gjør det til selv på denne linja også i likhet med så mange av de andre, mye er veldig fritt. Må vel også sies at klassene på industriell design er litt annerledes enn på de andre linjene siden de er ca 20 stk i hver klasse i motsetning til rundt 100 på de fleste andre. Produktutvikling kan jeg ikke si så mye om, men tror mange blir lurt litt av navnet. Det er det gamle maskin-studiet, og er nok litt mer mekking enn navnet tilsier. Som noen sa: de på produktutvikling lager motoren i bilen, mens de på industriell design designer selve bilen. Matte er det mye av, og dårlige forelesere er det mange av, men det gjelder å få inn en jevn leserytme helt fra starten så skal det nok gå bra. Det er obligatoriske øvinger hver uke, så du blir nok ikke sittende i slutten av semesteret med en følelse av at du ikke husker noe. Hvis du velger design så slipper du visst unna med "bare" 3 mattefag i motsetning til 4 på de fleste andre linjene Edit: merka tilfeldigvis at jeg hadde skrevet litt feil info her, selv om denne tråden sikkert er død for lenge siden da men Endret 3. oktober 2007 av Ponine
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå