Gå til innhold

Syv eller sju


Supraspinatus

Anbefalte innlegg

Har vært borti folk fra sør-trøndelag som sier "tju-" til tjue pga apokope i dialekten. Samtidig sier de også sju om tallet syv. Og siden sj, sk, k, kj osv lyden etterhvert forsvinner, så blir det utrolig vanskelig å høre forskjell på 7 og 20.. fysj a meg..

foreslår at alle pent bytter til SYV og bare glemmer "sju" (som er skrevet med små bokstaver med vilje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Apokope kan være festlig, og vanskelig å tyde om du ikke snakker dialekten selv. Selv sier jeg sju og tjue, men om folk sier et tall og jeg blir usikker på hva de sier må jeg bare prøve å tenke meg til det utfra sammenhengen, eller rett og slett spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apokope kan være festlig, og vanskelig å tyde om du ikke snakker dialekten selv. Selv sier jeg sju og tjue, men om folk sier et tall og jeg blir usikker på hva de sier må jeg bare prøve å tenke meg til det utfra sammenhengen, eller rett og slett spørre.

Eller drite deg ut når du som bartender tapper 20 øl når kunden bare ville ha 7.. høhø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dialekten der jeg kommer fra sier man tjue om 20 og sjue om 7. Jeg skal love at alle som ikke kan forskjellen på de to lydene blir veldig forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Eller drite deg ut når du som bartender tapper 20 øl når kunden bare ville ha 7.. høhø

Da tenker du at det er nok mest logisk at h*n mente 20, så får du eventuelt tappe flere om 7 ble for få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel egentlig "sju" og "tjue" som er korrekt- på bokmål, da.

"Syv", "tyve", "tredve" og omvendt tellemåte ("femogførti", "niogtredve") er noe man ikke lærer i skolen lenger, i hvert fall.

Ja, de lærer nok "tjue-sju" nå. Jeg er antikk nok til fremdeles å si syv-og-tyve, jeg da. Eller sju-og-tyve.

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de lærer nok "tjue-sju" nå. Jeg er antikk nok til fremdeles å si syv-og-tyve, jeg da. Eller sju-og-tyve.

Det kom ny tellereform i 1950/51 hvor tierne skulle benevnes foran enerne.

Vi blir jo korrigert om vi skriver syvogtyve. Det er finurlig hvor lang tid det tar å endre talespråket framfor skriftspråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tar lang tid. Og så kommer dialekt inn i dette og, til en viss grad. Jeg er født lenge etter tellereformen, men med min trondheimsdialekt er det ikke naturlig å si tjuesju. Det høres rett og slett litt "Øvre Singsaaaker ;) " ut... Selv om vi faktisk lærte det på skolen vi og.

Hos min snart ti år gamle datter er dialekten mye mer finslepen. Hun sier tjuesju, og mangler mye av palataliseringen som er typisk for trønderdialekten. I likhet med de fleste jevnaldrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos min snart ti år gamle datter er dialekten mye mer finslepen. Hun sier tjuesju, og mangler mye av palataliseringen som er typisk for trønderdialekten. I likhet med de fleste jevnaldrende.

For å være ærlig synes jeg det er litt trist at en del dialektord er i ferd med å forsvinne. Og at dialektene blir "utvannet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å være ærlig synes jeg det er litt trist at en del dialektord er i ferd med å forsvinne. Og at dialektene blir "utvannet"

Trist er det, det er sikkert. Men det skjer gradvis og har gjort det i lange tider. Trondheimsdialekten da, for eksempel, var mye bredere for hundre år siden enn hva min dialekt er nå. Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det, selv om hver generasjon har bekymret seg over tapt særpreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist er det, det er sikkert. Men det skjer gradvis og har gjort det i lange tider. Trondheimsdialekten da, for eksempel, var mye bredere for hundre år siden enn hva min dialekt er nå. Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det, selv om hver generasjon har bekymret seg over tapt særpreg.

Jeg er enig i det du sier. Her jeg kommer fra snakker vi også mye "finere" nå enn hva de gjorde for 50-100 år siden. Men språket er jo i utvikling hele tiden, og det er jo spennende.

Og jeg er enig i at det er ikke så mye å gjøre med det. Personlig tror jeg mediene er vesentlig årsak til at vi snakker "finere" nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig "sju" og "tjue" som er korrekt- på bokmål, da.

"Syv", "tyve", "tredve" og omvendt tellemåte ("femogførti", "niogtredve") er noe man ikke lærer i skolen lenger, i hvert fall.

Syv ble tatt inn igjen i bokmålet efter 2005-rettskrivningen. Det er altså like meget korrekt bokmål som sju.

Tyve er dog fortsatt en ren riksmålsvariant. ;)

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...