Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #1 Skrevet 27. januar 2007 Hei. Jeg en en mann som har en del kvinnelige venner. Det slår meg stadig hvor negativt to av dem snakker om sine partnere, når partneren ikke er tilstede. De kan i påhør av meg eller andre si ting som dette om sine partnere: -At de er late, sover for mye, spiser for mye/lite, drikker for mye, er humørsyke, vanskelige, mangler empati, dårlige å kommunisere osv osv osv..... Har også hørt de fortelle om hvor godt det er å komme hjem når mannen er på jobb eller ute av huset, for da får de fred for typen sin. Gang på gang kan disse to venninene av meg prat negativt om sine menn. Det har fått meg til å undre. Er disse to kvinnene i dårlige forhold? Er de ulykkelige? Eller er det rett og slett en kvinnelig egenskap å snakke negativt om sin egen partner?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #2 Skrevet 27. januar 2007 Det blir vanskelig å svare på. Nå kan det jo være at mennene til disse to kvinnene faktisk har overveiende negative kvaliteter Men mest sannsynlig så er det vel bare en utblåsning de kommer med. Jeg synes ikke så mye om å prater nedsettende om partneren til kreti og pleti. Men selv innrømmer jeg glatt at mine nærmeste venninner er min utblåsningsventil og jeg er deres. Da legger jeg ikke fingrene imellom når jeg prater om min mann. Men de er oppegående nok til å vite at selv om jeg irriterer meg grønn og er fortvilet, oppgitt og forbannet akkurat NÅ, så har min mann plenty av gode kvaliteter også. Når en venninne ringer og skjelver av raseri fordi mannen nok en gang er en lite empatisk dust av en superegoist så lar jeg henne rase fra seg og tenker at jammen er det bra det ikke bare er meg som har ekteskapelige frustrasjoner-og så minner jeg henne på at han _egentlig_ er verdens beste. Hun har bare midlertidig glemt det.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #3 Skrevet 27. januar 2007 Det trenger ikke bety så mye, men jeg har hørt at blir det for mye negativitet og man forteller for mye om sin partner til andre så er forholdet i fare. Det kommer sikker mye an på hvem man forteller det til og hva man sier. Alle har behov for å få luftet ut sine frustrasjoner, men det er kanskje måten det gjøres på? Jeg håper disse venninnene dine tar opp problemene de har med sine menn, og ikke bare baksnakker mennene sine.
Gjest Frøken Titt Skrevet 27. januar 2007 #4 Skrevet 27. januar 2007 Jeg opplever ofte at kvinner snakker nedsettende om sin kjæreste, partner eller hva det enn er. Jeg ser på det som en u-ting. Jeg er veldig lojal da og hadde fått hjertet i halsen hvis jeg baksnakket kjæresten min til andre venner eller bekjente.En kjæreste eller en ektemann skal jo også være ens bestevenn. Nja.. kanskje et lite naivt innlegg fra en ung jente, men jeg tenker og mener nå sånn da.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #5 Skrevet 27. januar 2007 .En kjæreste eller en ektemann skal jo også være ens bestevenn. ← Må kommentere denne Jeg elsker min mann og vil ikke ha noen andre. Men han er ikke min bestevenn, har aldri vært det og kommer aldri til å bli det. Til det er vi alt for forskjellig. Han er min mann og jeg prater ikke like "dypt" til han som jeg gjør med mine venninner. Jeg vil jo ikke "ta livet av han" med kvinnfolkpreik om følerier og tolkninger og analyseringer heller. Ja, han er en god venn. Men vi er ikke bestevenner. Han kan aldri forstå meg fullt ut fordi jeg rett og slett, som kvinne, er for komplisert. Han kommer til et visst punkt og ikke videre. Helt greit. Det er kjærligheten som holder oss sammen, vennskap og samarbeid. Ikke det at vi er bestevenner.
Gjest Frøken Titt Skrevet 27. januar 2007 #6 Skrevet 27. januar 2007 Må kommentere denne Jeg elsker min mann og vil ikke ha noen andre. Men han er ikke min bestevenn, har aldri vært det og kommer aldri til å bli det. Til det er vi alt for forskjellig. Han er min mann og jeg prater ikke like "dypt" til han som jeg gjør med mine venninner. Jeg vil jo ikke "ta livet av han" med kvinnfolkpreik om følerier og tolkninger og analyseringer heller. Ja, han er en god venn. Men vi er ikke bestevenner. Han kan aldri forstå meg fullt ut fordi jeg rett og slett, som kvinne, er for komplisert. Han kommer til et visst punkt og ikke videre. Helt greit. Det er kjærligheten som holder oss sammen, vennskap og samarbeid. Ikke det at vi er bestevenner. ← Jeg sier ikke at det å være bestevenner skal stå i fokus i et forhold, men at det er viktig for meg i allefall. Han er en jeg kan si alt til og en av de jeg stoler mest på. Derfor også en bestevenn.
L.v.b.s Skrevet 27. januar 2007 #7 Skrevet 27. januar 2007 Jeg brukte også mine venninner som utblåsningsventil da jeg var med eks-samboer,la heller ikke noe imellom. Men jeg har tenkt endel over dette,og kommet frem til at det egentlig er ganske stygt å gjøre dette.vi satt å delte med hverandre våre partneres negative egenskaper.Jeg har også tenkt at jeg og min eks hadde vanskligheter med å kommunisere med hverandre når det var en floke,han ble stille som en østers og jeg enda mere irritert.Så nettopp der lå svaret mitt,jeg blåste det ut til venninner fordi vi ikke klarte å snakke sammen,men det løste fortsatt ingenting....så det har jeg sluttet med. Jeg har ny samboer og er lykkelig forlovet=) Jeg har aldri i dette forholdet blåst ut sinne eller irritasjoner til venninner,jeg har valgt å snakke med mannen min isteden,vi blir ikke alltid enige av den grunn,men vi respekterer hverandre. Jeg hadde blitt lei meg om det kom meg for øre at min mann hadde fortalt private detaljer og om mine dårlige egenskaper til sine kamerater. Trening kan også fungere som en ypperlig ventil=))
Tabris Skrevet 27. januar 2007 #8 Skrevet 27. januar 2007 Jeg opplever ofte at kvinner snakker nedsettende om sin kjæreste, partner eller hva det enn er. Jeg ser på det som en u-ting. Jeg er veldig lojal da og hadde fått hjertet i halsen hvis jeg baksnakket kjæresten min til andre venner eller bekjente.En kjæreste eller en ektemann skal jo også være ens bestevenn. Nja.. kanskje et lite naivt innlegg fra en ung jente, men jeg tenker og mener nå sånn da. ← Jeg er helt enig. Så sant man ikke har store og alvorlige problemer som man virkelig har behov for å prate med andre om, så anser jeg det som en u-ting å gå og baksnakke samboer/kjæreste/mann. Det er en u-ting å baksnakke alle, egentlig, men jeg synes det er spesielt ille når det gjelder den man er sammen med. For meg viser det manglende respekt når man bak ryggen på partneren går og beklager seg over småting.
venus* Skrevet 27. januar 2007 #9 Skrevet 27. januar 2007 Å snakke negativt om sin egen partner til venner er nokså slemt. Men jeg synes ikke at kvinner er verre enn menn på dette. I det hele tatt så synes jeg at mange ofte utleverer sin partner altfor mye. Tenker ikke folk at vi også omgås partneren som vi vet hvordan er i senga, hvordan han krangler og at han synes han er feit. Akk.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #10 Skrevet 27. januar 2007 I det hele tatt så synes jeg at mange ofte utleverer sin partner altfor mye. Tenker ikke folk at vi også omgås partneren som vi vet hvordan er i senga, hvordan han krangler og at han synes han er feit. Akk. ← Enig, spesielt i det om senga, skjønner meg ikke på de som utleverer til venninner hvordan partneren er der. Da er det faktisk bedre å kalle ham feit, det er ikke like lett å holde privat uansett, liksom
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #11 Skrevet 27. januar 2007 Jeg snakker mye om mannen min til mine nærmeste venninner. Både når jeg syns han er fantastisk og når jeg syns han er en møkkamann. Jeg ser på det som en helt naturlig greie. Han er også meget klar over at kvinner snakker og deler det meste med hverandre, og syns overhodet ikke det gjør noe. jeg og venninnene mine snakker også mye om sexlivene våre med hverandre. Alt fra hva slags leketøy vi har kjøpt og hva vi syns, til hvordan vi har det i sengen og hva vi liker og hvordan partneren er. PÅ det området syns han det er stas at jeg snakker med vennene mine, for han vet at jeg utelukkende skryter. ;-) Men så er han en liten ekshiisjonist også, da.
Gjest gjesta Skrevet 27. januar 2007 #12 Skrevet 27. januar 2007 Det er forskjell på å baksnakke og blåse ut en liten frustrasjon. Jeg kunne aldri legge ut om min samboers uvaner, hvor teit hun er, hvor dårlig hun er i sengen osv. Men dersom hun gjør noe som irriterer jævlig der å da kan det hende jeg kan frese litt om henne til min venninne. Men da om den enkelte episode.
Gjest Frøken Titt Skrevet 27. januar 2007 #13 Skrevet 27. januar 2007 Det er forskjell på å baksnakke og blåse ut en liten frustrasjon. Jeg kunne aldri legge ut om min samboers uvaner, hvor teit hun er, hvor dårlig hun er i sengen osv. Men dersom hun gjør noe som irriterer jævlig der å da kan det hende jeg kan frese litt om henne til min venninne. Men da om den enkelte episode. ← Hva med å frese til henne i stedet?
Gjest Frøken Titt Skrevet 27. januar 2007 #14 Skrevet 27. januar 2007 I det hele tatt så synes jeg at mange ofte utleverer sin partner altfor mye. Tenker ikke folk at vi også omgås partneren som vi vet hvordan er i senga, hvordan han krangler og at han synes han er feit. Akk. ← Jeg vet. Har opplevd dette også og blir helt matt i trynet. Noen eier ikke sperrer.
Gjest gjesta Skrevet 27. januar 2007 #15 Skrevet 27. januar 2007 Hva med å frese til henne i stedet? ← Å joda, tro meg, det blir gjort det og
mallina Skrevet 27. januar 2007 #16 Skrevet 27. januar 2007 Det er en uting å legge ut om mannens vaner, uvaner. En grunn til at jeg aldrig sier noe om mannen min til venniner er at mange tar ting veldig negativt, og kanskje begynner å lure på hvorfor man er gift med denne mannen, og jeg ønsker ikke at noen skal tenke negativt om mannen min pga noe jeg har sagt om ham.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #17 Skrevet 27. januar 2007 Det er en uting å legge ut om mannens vaner, uvaner. ← Er ikke det opp til hvert enkelt par å ta stilling til? Jeg skrev lenger oppe i tråden at min mann er helt inneforstått om at jeg deler det meste med mine nærmeste venninner, og han har ingenting imot det. Men så er vi jo også så trygge på forholdet at vi ikke ser slikt som en trussel. Han vet at jeg gir et nyansert bilde av han uansett. Dessuten kjenner mine venner mannen min så godt at det uansett aldri ville være et problem at de skulle få en oppfatning av han som ikke gjenspeiler virkeligheten.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #18 Skrevet 27. januar 2007 jeg og venninnene mine snakker også mye om sexlivene våre med hverandre. Alt fra hva slags leketøy vi har kjøpt og hva vi syns, til hvordan vi har det i sengen og hva vi liker og hvordan partneren er. PÅ det området syns han det er stas at jeg snakker med vennene mine, for han vet at jeg utelukkende skryter. ;-) Men så er han en liten ekshiisjonist også, da. ← Sikkert ok så lenge han vet om og godkjenner det. Men ville du latt være å snakke med venninnene om slikt hvis du visste han ikke likte det? Jeg synes det er helt unaturlig å dele intime detaljer med andre enn partneren. Uansett om det er skryt eller det motsatte.
Moshy Skrevet 27. januar 2007 #19 Skrevet 27. januar 2007 Dette blir kanskje litt på siden, men jeg mener å ha lest et sted at det er bevist at kvinner snakker mer negativt om partnerne sine i andre kvinners påhør rett og slett for å hindre at den andre kvinnen skal bli interessert i ens egen partner. Det er jo egentlig ganske logisk: Hvis du er redd ei snerten dame skal stjele typen din, forteller du masse dritt om ham og blåser gjerne opp de negative sidene hans for å hindre konkurranse... Det trenger altså ikke bety at partneren er helt udugelig, selv om det selvsagt kan være en regelrett utblåsning uten andre motiver i blant også.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2007 #20 Skrevet 27. januar 2007 Sikkert ok så lenge han vet om og godkjenner det. Men ville du latt være å snakke med venninnene om slikt hvis du visste han ikke likte det? Jeg synes det er helt unaturlig å dele intime detaljer med andre enn partneren. Uansett om det er skryt eller det motsatte. ← Jeg ville ikke vært sammen med en mann som var så tilknappet at jeg ikke kunne få lov til å snakke med vennene mine om akkurat det som passet meg. Han hadde ikke hatt det godt med meg. Jeg er en utadvendt og åpen person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå