Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Tomannsbolig nr 1: 113 kvadratmeter boareal, ligger ca 4,5 mil unna byen. 3 soverom, 2 bad, ingen boder, og ikke garasje (men plass til å bygge). Nybygg, selveier. Pris 2 190 000 Tomannsbolig nr 2: 118 kvadratmeter boareal, ligger ca 2,2 mil unna byen. 3 soverom, 2 bad, en innebod, en frittstående utebod, garasje (muligens i rekke, usikker..) Bygget i 1988, ganske nyoppusset innvendig (altså ikke behov for å gjøre noe før innflytting). Andel (borettslag). Prisantydning 1 550 000, og ca 5 200 i husleie. Hvilken ville dere valgt? Kan nevne at både min samboer og jeg jobber i byen. (Men jeg er på jobbjakt, så jeg er forsåvidt litt mer fleksibel. Men de fleste jobbene er jo i byen..) Fordelen med nr 1 er for meg at den ligger fint til, nært sentrum av tettsted (som har alt man trenger), men allikevel landlig. Og at det er selveier, og man slipper høy husleie. Fordelen med nr 2 er jo nærheten til byen, og bodene og garasjen. (Og ganske mye lavere forsikring, for man trenger bare innbo, utvendig dekkes jo av husleien.) Nr 2 ligger ikke så landlig til som nr 1. Syns det er no`dritt det med såpass høy husleie, men... Som sagt - hvilken ville dere gått for?
Frey Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 Hvis ikke fellesgjelda er så veldig høy ville jeg valgt nr 2. Dette hovedsaklig fordi man slipper utvendig vedlikehold i borettslag siden dette dekkes inn av husleie. I tillegg slipper man unna forsikring som du nevner og kommunale avgifter dekkes jo normal også av dette. Men det avhenger av to ting ! 1) om fellesgjelda er høy kan man ryke på veldig høy husleie. Eier man selv er dette lettere å holde orden på, man kan ordnemed avdragsfrie perioder osv. 2) om det er planlagt utbedringer. Dette fører som regel også til økt fellesgjeld og da er vi på punkt 1 igjen.
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2007 Dette står i annonsen på finn på nr 2: Verditakst 1.550.000,- Låneverdi 1.300.000,- Fellesgjeld 406.832,- Felleskostnader 5.250,- Husleie/ felleskost. inkl. Andel felleskostnader inkluderer bl.a.: Utvendig vedlikehold, utvendig forsikring, renter og avdrag på fellesgjeld, kommunale avgifter, kabel-TV, forretningsførsel og garasje. Vet at det sannsynligvis ikke går an å betale ned på fellesgjelden, for vi har sett på tilsvarende tidligere, og der gikk det ikke an (Skulle gjerne betalt et par hundre tusen ned på fellesgjelda og fått lavere husleie...) Det med utbedringer er jo verdt å sjekke opp, ja.. Det er klart at nr 2 gir nok litt større forutsigbarhet økonomisk enn nr 1.
Frey Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 400 000 er ikke ille i fellesgjeld, så såfremt denne ikke ligger an til økning ville jeg satset på denne.
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2007 Det som er kjedelig med nr 2 er jo at det fort kan bli en budrunde, da På nr 1 er jo prisen fastsatt.. Jaja, vi får nå bare se.. Skal se at det hele bare koker bort i kålen uansett..
Arkana Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 Jeg ville ikke valgt en bolig med så mye fellesgjeld som 400 000. Husk at det lånet er ikke så fleksibelt som ditt eget huslån, du kan ikke refinansiere, ikke få avdragsfrihet og du kan ikke flytte lånet for å få lavere renter eller andre fordeler.
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2007 Jeg ville ikke valgt en bolig med så mye fellesgjeld som 400 000. Husk at det lånet er ikke så fleksibelt som ditt eget huslån, du kan ikke refinansiere, ikke få avdragsfrihet og du kan ikke flytte lånet for å få lavere renter eller andre fordeler. Nei, det er sant.. (Er jo fordeler og ulemper både med selveier og andel.. Dèt som gjør det så vanskelig ) Flere synspunkter taes imot med takk!!
Gjest Shayla Skrevet 26. januar 2007 #8 Skrevet 26. januar 2007 Jeg hadde gått for selveier, det lønner seg mer med tanken på videre salg. Det blir vel budrunder på nr 1 også? Er det ikke alltid det... Vi titter etter leilieghet selv, og mange selveier leiligheter er med i borrettslag, men da er husleien mindre og den dekker det samme som du har skrevet at nr 2 gjør. Denne leilighet nr 1 ligger ikke den i noe borretslag? Tanken på at fellesgjelden er så høy ville jeg virkelig ikke gått for den. Og du må sjekke om det er planlagt noen endringer på byggningen, for da kan fellesgjelden fort øke og husleien vil bli dyrere.
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2007 Det blir vel budrunder på nr 1 også? Er det ikke alltid det... Nei, dette er nybygg, så prisen er nok fast. Pleier å være det på nybygg jeg har sett tidligere i alle fall. Vi titter etter leilieghet selv, og mange selveier leiligheter er med i borrettslag, men da er husleien mindre og den dekker det samme som du har skrevet at nr 2 gjør. Dette er ikke leilighet, da. Det er tomannsbolig. (Uten at jeg vet om det har noe å si for nivået på husleia..) Hvis det er selveierleilighet, syns jeg det er veldig rart at kommunale avgifter og sånn er med i husleia..!? Men igjen; det er mulig det er annerledes med leiligheter enn med tomannsboliger / rekkehus.. Denne leilighet nr 1 ligger ikke den i noe borretslag? Nei, den er ikke i noe borettslag. Det er mulig det er noe sånn fellesgreier for gatelys / snørydding og sånn, men det sto ikke noe om det i prospektet. Blir altså mer eller mindre som en enebolig, men at den sitter sammen med en annen enebolig Og du må sjekke om det er planlagt noen endringer på byggningen, for da kan fellesgjelden fort øke og husleien vil bli dyrere. Dette er som sagt tomannsbolig, men det kan jo selvfølgelig være at de plutselig skal bytte ut takrenner, asfaltere et eller annet el.l... Jeg er forøvrig enig i at det er veldig dumt med den høye husleia. Grunnen til at jeg blir veldig usikker på hva som er best å gå for, er bl. a. det med avstanden til byen, som jo får en del å si for transportkostnadene.. (Enkelt sagt kan man jo si at de blir dobbelt så høye hvis vi går for nr 1..) For å si det sånn; nr 1 blir nok dyrere enn nr 2. Altså utgifter pr mnd.. Men så er det jo poenget med hva man tjener på det den dagen man ønsker å selge igjen så klart... Fordeler og ulemper med begge..
JallaJalla Skrevet 26. januar 2007 #10 Skrevet 26. januar 2007 Enig med flere over her. Ville vært skeptisk til å kjøpe hus med fellesgjeld og såpass stor husleie. Snakker av erfaring. Hadde en leilighet med høy fellesgjeld og at jeg aldri fikk refinansiert eller gjort noe med renten på dette lånet irriterte meg. Nå fikk jeg heldigvis solgt leiligheten . Lykke til med huskjøp da.
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 26. januar 2007 Takk, takk.. Har sendt en mail til borettslaget for å høre om det går an å betale ned på fellesgjelden.. for sikkerhets skyld.. Skrekkelig irriterende at ikke dette er selveier, for den ligger i et område som er veldig praktisk i forhold til jobb osv. (Pluss at den er kjempefin, og har en planløsning vi liker osv..)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. januar 2007 #12 Skrevet 26. januar 2007 Hadde tatt ener'n, garantert. Mye mindre uforutsigbare variabler dere ikke har kontroll over. Og nybygg øker garantert i verdi.
Gjest Shayla Skrevet 26. januar 2007 #13 Skrevet 26. januar 2007 Med tomannsbolig vil det kanskje ikke bli de store utgiftene på vedlikehold av byggning. Men som hun over sier, vil du tjene mer på å kjøpe nr 1, siden dette var ett nybygg.. Det enesete kjipe med nybygg er at man kan ende opp med å oppdage feil ved bolig som man ikke ville hatt opp den hadde vært 1-2år gammel.. Men disse feilene blir jo stort sett rettet opp av de som bygget boligen men kan bli irriterende for dere da... Men sånn alt i alt ville nr 1 vært mest lønnsom i lengden, hvis dere føler at dere har penger til de ekstra utgiftene som ikke ville vært om dere gikk for nr 2. Selveier er jo bedre enn en andel... Selveier er den faktisk helt og holden din, men med andel eier du bare en del av din egen bolig...
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 26. januar 2007 Mye mindre uforutsigbare variabler dere ikke har kontroll over. Det vet jeg ikke helt om jeg er enig i, men.. Det som er dumt, er at det er dobbelt så langt unna byen Og vi blir nok mer sensitive i forhold til renteendringer, vil jeg tro. Vet ikke hvor mye husleia på nr 2 nødvendigvis vil øke når renta øker. Er jo ikke sikkert det blir like stor økning som hvis vi må ha dobbelt så mye i lån.. (Hvis vi skulle gå for nr 1 vil vi få omtrent dobbelt så stort lån som hvis vi går for nr 2.) Æsj, hvor blir det av lottomillionene... Og nybygg øker garantert i verdi. Ja, det er nok riktig. Hvis jeg ser på tilsvarende boliger i samme område som er 2-5 år gamle, ligger de faktisk høyere i pris. Det er også et område i utvikling, så det skal nok mye til at vi ikke tjener på nr 1 sånn sett..
Gjest niomi Skrevet 26. januar 2007 #15 Skrevet 26. januar 2007 Bare ta med dokumentavgiften (?) på 2.5% i regnestykket for selveieren! Den slipper dere i borettslag.
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #16 Skrevet 26. januar 2007 Ja, det med dokumentavgiften vet jeg om. (Tomannsbolig nr 1 er nybygg, så da er det bare 2,5% av tomteverdien, så det blir nok ikke så mye, faktisk.) Lurer litt på det med renteøkningen, egentlig.. (I forhold til borettslaget og husleia, mener jeg.) Går jo kanskje an å spørre borettslaget, men det er kanskje vanskelig for dem å svare på på forhånd.. Tusen takk for alle innspill så langt!
Gjest niomi Skrevet 26. januar 2007 #17 Skrevet 26. januar 2007 Borettslag har som regel meget langvarig fastrente.
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 26. januar 2007 Borettslag har som regel meget langvarig fastrente. Åja. Bor jo i borettslag nå, og kan ikke huske det har vært noen økning i husleien siden vi flyttet inn her for 4 år siden. Det er kanskje ikke så uforutsigbart som noen nevnte her, da..!?
Gjest gjesta Skrevet 26. januar 2007 #19 Skrevet 26. januar 2007 Hadde gått for nr to dersom dere har råd til husleia etter 10 år og. Lån kan man utsette, få mindre avdrag osv. Men husleien er fast.
Ben&Jerrys Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #20 Skrevet 26. januar 2007 Jack; blir litt usikker på hva du mener. Har jo sikkert bedre økonomi om 10 år enn nå, vil jeg tro. Høyere lønn, mer lån nedbetalt osv. Hvis vi har råd nå, har vi jo helt sikkert råd om 10 år!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå