Gå til innhold

Kognitiv terapi mot angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med kognitiv terapi mot angst og fobier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.raringen.no/article/00190.shtml

Jeg går ikke til terapaut nå, men det nytter å snu tankene sine.

Den psykologen jeg hadde, ville bare grave i min fortid og jeg følte ikke at det hjalp. Jeg tror mer på kognitiv terapi, der man oppsøker det man evt. frykter, gradvis.

Skrevet

Kognitiv terapi er veldig nyttig mot angst. Hadde en terapeut for flere år siden som var veldig kognitiv. Ble mye skjemaer, skrive ned tanke- og handlingsmønstre og slikt. Det gir et innblikk i hvordan man tenker og hva slags handlinger som følger, noe som gjør det lettere å være bevisst på hva man gjør og ikke i ulike situasjoner.

Kognitiv terapi er den terapiformen som gir raskest bedring hos de som sliter med angst. Da primært hos de som kun sliter med angst og ikke har det som en del av andre lidelser.

Gjest Psykolog
Skrevet
http://www.raringen.no/article/00190.shtml

Jeg går ikke til terapaut nå, men det nytter å snu tankene sine.

Den psykologen jeg hadde, ville bare grave i min fortid og jeg følte ikke at det hjalp. Jeg tror mer på kognitiv terapi, der man oppsøker det man evt. frykter, gradvis.

Fint å lese at mange trer støttende til når noen spør om noe viktig.

Kognitiv terapi omfatter mer enn det som nevnes her, og en del av bevisstgjøring innenfor terapien er nettopp å gå noen steg tilbake for å se om man finner noe av betydning man kan ha oversett.

Adferd er ikke tilfeldig, og noe gjør at en danner seg måter å være på, noen bra strategier, andre mindre bra.

Kognitive termer er hukommelse, persepsjon, tanke, bevissthet,skjemaer mm og disse inkluderes i behandling.

Terapien er til god hjelp for svært mange, nøkkelen er bevissthet på egne tanker.

Det er viktig å gi tilbakemelding til psykologen hvis en føler at terapien står fast eller at en føler seg i vranglås. Man er selv en viktig brikke i framgangen, og det er svært viktig å spørre feks om relevans ift spørsmål psykologen stiller. Det er stor sannsynlighet for at valgte samtaleemner ikke er tilfeldig.

Det er ofte derfor man i utgangspunktet ikke kommer ut av adferdsmønsteret selv, nettopp fordi man ikke vet hvor skoen trykker eller hvorfor den trykker.

Det er positivt at dere har søkt hjelp til problemene deres, det viser at mange viktige steg allerede er tatt.

Ønsker dere lykke til! Husk at det praktiseres ulike tilnærminger utenom kognitiv terapi også, og det kan er andre løsninger på problemet også.

Ikke gi opp!

Med beste hilsen en psykolog.

Skrevet

Jeg har vært til kognitiv-terapi, og jeg synes det hjelper.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Noen som vet om psykologer i Oslo/Romerike som driver med nettopp denne behandlingsformen? For det er vel ikke alle som gjør det?

Skrevet

Nei, jeg tror ikke alle bruker den formen. Kommer helt sikkert an på hva psykologen liker best/mener gir best resultater.

Hvis du tar et søk på kogntiv terapi oslo, så får du opp masse treff.

Men kanskje noen her inne kan anbefale en? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...