Merethe_81 Skrevet 25. januar 2007 #1 Skrevet 25. januar 2007 Skal starte min egen bedrift nå, og trenger da ett godt og enkelt faktura-og regnskapsprogram. Har som målsetning å kjøre mesteparten av regnskapet selv. Noen som kan komme med anbefalinger?
Miami Skrevet 25. januar 2007 #2 Skrevet 25. januar 2007 Mamut skal være et ok system. Har litt erfaring med dette selv, dog for noen år tilbake. Sjekk mer info her
Mien Skrevet 27. januar 2007 #3 Skrevet 27. januar 2007 Jeg har selv nettopp gått over til å bruke mamut, fører regnskap og fakturerer for en liten bedrift. Det er rimelig og brukervennlig.
Bertha Skrevet 29. januar 2007 #4 Skrevet 29. januar 2007 Jeg har ikke prøvd ut Mamut selv, men kjenner et par stykker som bruker det til sine enkeltpersonforetak og er veldig godt fornøyde.
RaW Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Hei, Jeg har også igang med å starte et lite enkeltpersonforetak. Jeg lurer på om det egentlig er nødvendig med et regnskapsprogram. Holder det ikke å føre i Excel? Finnes det noen maler for hvordan et slikt regnskap skal se ut (som inneholder det absolutte minimum av det som kreves) ? Mvh Randi
Leo Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Jeg skal også ha et regnskapsprogram til et enkeltmannsforetak og jeg har fått anbefalt daTax totaløkonomi . Prisene er imidlertid lavest hos komplett.no. Egentlig kan et slikt lite regnskap godt føres i Excel, men det er tungvint å sette opp hele oversikten selv. Enkeltmannsforetak har jo ikke regnskapsplikt i ordets egentlige forstand, men bokføringsplikt. I praksis innebærer det at man minimum må føre posteringslister og hovedbok iht. NS 4102. NS 4102 fås kjøpt for ca. 300 kroner og er man rimelig regnskapskyndig er det ikke særlig vanskelig å sette det opp i Excel, men som alt annet tar det tid. Er man derimot ikke regnskapskyndig, vil jeg tro det blir en temmelig svett affære... Nå koster imidlertid ikke et slikt enkelt regnskaps- og faktureringsprogram mer enn 1.200 kroner, så da foretrekker i hvert fall jeg det fremfor å knote med Excel og kontoplan. I tillegg får man alt på ett sted og programmet tar hensyn til "merkverdigheter" som at f.eks. m.v.a. på representasjon ikke er fradragsberettighet. Programmet beregner dessuten ut- og inngående m.v.a. og gjør det enkelt å sende inn m.v.a.-oppgaven(e), beregne skatt osv.
RaW Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Takk for tipset, Leo. Det høres nyttig ut med et regnskapsprogram for mva-regnskap, men i det første året kommer jeg ikke til å ha en omsetning som krever innlevering av mva.-regnskap. Bokføringen blir vel da nærmest kun å føre inntekter og utgifter, og sørge for at alle poster har et bilag(?). Tenker at noe så enkelt må jeg kunne klare selv. MEN - det dukker selvfølgelig opp spørsmål allikevel (siden jeg ikke er regnskapskydig), f.eks. skal bilag for inntekter og utgifter nummereres med hver sin nummerserie, eller skal de nummereres fortløpende, uavhengig av om det er penger inn eller ut.... -Randi
kvinne_ Skrevet 8. februar 2007 #8 Skrevet 8. februar 2007 Takk for tipset, Leo. Det høres nyttig ut med et regnskapsprogram for mva-regnskap, men i det første året kommer jeg ikke til å ha en omsetning som krever innlevering av mva.-regnskap. Bokføringen blir vel da nærmest kun å føre inntekter og utgifter, og sørge for at alle poster har et bilag(?). Tenker at noe så enkelt må jeg kunne klare selv. MEN - det dukker selvfølgelig opp spørsmål allikevel (siden jeg ikke er regnskapskydig), f.eks. skal bilag for inntekter og utgifter nummereres med hver sin nummerserie, eller skal de nummereres fortløpende, uavhengig av om det er penger inn eller ut.... -Randi ← Hvis du har et lite ENK har du ikke regnskapsplikt, men du har bokføringsplikt. Bokføringsloven er ganske ny, så jeg foreslår at du leser gjennom bokføringsloven Det stilles krav til salgsdokumentet, og oppbevaringen av bilagene. Du kan feks ha en nummerserie for utgående faktura ig en for inngående faktura. Det er jo ikke ENK som er skattesubjekt, men du som eier. Sett deg godt inn i skatteregler for hva som fradragsberettiget.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå