Gå til innhold

[b]Alkoholfritt bryllup??[/b]

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei !

Jeg lurer på om det er mange her som skal eller har hatt alkoholfritt brullup? Og hvilke synspunkter dere har om det? Jeg om min kjære har selv valgt å ha et brullup uten alkohol. HAN kommer fra et kristent hjem der de fleste i familien er avholdts. Min familie er litt mer løssluppen når det gjelder alkohol, men har likevel et moderat forhold til det. Vi har derfor valgt å ha en alkoholfri bryllupsfest. Jeg vet at min familie vil synes det blir rart, men sånn blir det. Men det er mange venner og kjente som reagerer på det når jeg nevner det. "ÅÅÅ :roll: .... ja, men.... Det kan jo bli trivelig for det..." er den kommentaren jeg hører mest.

Jeg vet at vi får en trivelig dag alikevel. De som har behov for å drikke seg full og gal får gjøre det et annet sted.

Hilsen Fisk-76 som gifter seg 13. september :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å ha den store forståelsen for alkoholfritt bryllup. Det hadde aldri blitt vårt valg. Men vi er ikke stor drankere av den grunn... Forstår ikke sammenhengen mellom religion og alkohol, så hvis du kunne forklare meg den så blir jeg glad. :D Jesus laget jo vin av vann han...

Og man må jo ikke drikke seg full og gal selvom det serveres alkohol. Hvorfor ikke ha vin som et alternativ for de som ønsker det? Dere får det sikkert koselig alikevel, men for meg hadde det blitt litt rart.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg var veldig i tvil i starten jeg også. Tenkte på om vi kanskje bare skulle ha vin til middagen. Men da kan vi like godt kutte ut alkoholen. Far til min tilkommende jobber i Blå Kors og er veldig! avholds. Jeg vet jo at det er vårt bryllup og det er vi som bestemmer hvordan vi vil ha det, men det er ikke bare vi som betaler for det. Her får vi en god del fra våre foreldre. Men så er det jo også slik at vi er to som skal gifte oss og da er det ikke bare jeg som bestemmer hvordan jeg vil ha det. Her må vi forsake ting begge to uansett. Og hvorfor er det alkoholen som bestemmer om man skal ha det moro??

hilsen Fisk-76

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vel ingen som sier at man trenger alkohol for å ha det moro

.. Jeg synes et glass vin gjør et godt måltid enda bedre, og det har da ingenting med å bli full og gal å gjøre overhode..

Men for all del, jeg har full forståelse for de som ønsker å holde bryllupet alkoholfritt. Det er deres dag, og dere som må finne ut av hva som passer best for dere..

Skrevet

Vi skal også ha alkoholfritt bryllup! Har aldri vært snakk om noe annet for vår del, og jeg tror ingen av familiene våre hadde forventet seg noe annet heller... :D

Løven sier at det går an å servere alkohol til dem som vil. Litt av poenget her er at et bryllup uten alkohol blir lagt opp på en annen måte, kan man si... Man har gjerne flere aktiviteter, leker etc. (dette er iallefall min erfaring). Og hvis det da er to-tre gjester som 'tar for seg' av alkoholen (som vi kanskje kunne risikert hos oss), er ikke det noe morsomt... Man har jo lyst til å ha alle gjestene 'med seg' på det som skjer. Dessuten er ikke bryllupsdagen en dag der man kan gjøre absolutt alle til lags.. Så man gjør som man vil!! :D

Skrevet

Jeg var i bryllup ifjor der det ikke ble servert alkohol. Og jeg må ærlig innrømme at det er noe av det kjedeligste jeg har vært med på. Jeg må jo si at jeg drikker svært lite til vanlig. I dette bryllupet spilte de opp til dans men det var ikke en som danset hele kvelden. Det var vanskelig å komme i prat med folk så de fleste ble sittende for seg selv å vente på at klokka gikk og vi kunne gå hjem. Bruden har også senere sagt at hun angrer på at det var alkoholfritt.

Folk blir liksom litt mer avslappet av et glass vin eller to. Dessuten tror jeg det er svært få som drikker seg sørpefulle i et bryllup.

Skrevet

...mens jeg har kjedet meg betydelig mer i enkelte bryllup jeg har vært i med alkohol, enn i de uten...

Det er vel ikke bare alkohol eller ikke som avgjør hvor gøy man har det, da!! Jeg for min del tror toastmasterens rolle ofte er undervurdert! Det kjedligste bryllupet jeg noengang har vært i, var det en toastmaster som fungerte som en nyhetsoppleser på NRK (i beste fall...).

Dessuten er det noe med, som jeg nevnte lengre oppe, at i et alkoholfritt bryllup må man gjerne organisere det hele litt mer... Det er iallefall det vi har tenkt - ikke bare at gjestene sitter der og skal snakke sammen, men at toastmaster (og gjerne andre) drar i gang leker og humor... (Nå er toastmasteren vår virkelig dyktig på sånt, da...)

Min erfaring er iallefall at slkoholfrie bryllup kan være vel så artig! (Men jeg dikker jo ikke selv uansett da...)

Skrevet

Vi hadde også tenkt på å ha et alkoholfritt bryllup. Delvis fordi vi ikke drikker alkohol selv, og delvis fordi det har vært mye alkoholproblemer i min slekt. Vi har alikevel valgt å ha alkohol tilgjengelig for de som måtte ønske dette. Vi har gjort det slik at gjester som vil ha alkohol kjøper dete selv. Vi spanderer alkholfri drikke. Selvsagt har vi snakket med familien om dette. Vi ønsker at alle skal hygge seg , og har derfor valgt denne løsningen. :wink:

Skrevet

Min forlovedes familie er også kristne, men de drikker sånn en øl til maten og sånn. Så vi skal ha vin og øl til maten, men ikke noe etterpå. Ikke på grunn av dem altså, men vi drikker svært lite selv, og har i tillegg veldig stramt budsjett.. så da ble det sånn. Vi kunne hatt alkohol hvis vi hadde villet. Synes ikke en trenger alkohol for å ha det gøy jeg, det er ofte at folk har gjort seg opp oppfatningen av at en må det på forhånd, og av den grunn har det kjedelig. Hvis de vil komme i bryllupet mitt for å drikke kan de bare la være å komme :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde ikke vin til maten, men fri bar etterpå. Dette har jeg forstått er en ganske uvanlig løsning, men var helt naturlig for oss. Delvis fordi det faktisk er vanlig der hvor vi kommer fra, delvis av økonomiske grunner og delvis fordi vi var bittelitt redde for at ikke alle skulle vite å begrense seg og dermed få for mye å drikke før ettermiddagen var omme. Dette gjorde jo at middagen ble rolig, men stemningen ble desto mer livlig på kvelden. Det ble slettes ikke noe rølp, selv om noen ble veldig lystige, men en kjempeflott fest som vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger på. En litt uvanlig løsning kanskje, men da kan iallefall de som ikke synes noe om fester med alkohol velge å dra dersom det blir for mye festing...det var ingen som gjorde det hos oss, og det er jo forsåvidt synd om det er grunnen til at folk forlater en ellers trivelig fest, men det er iallefall en mulighet.

Skrevet

Dette er noe DERE må velge. Hvis gjestene ikke klarer å more seg uten alkohol, er det de som har problemet, ikke dere...

Vi skal ha "moderat" alkoholmengde i vårt bryllup. Her blir det: velkomstdrink, vin og øl til maten, likør og konjakk til kaffen, og det er det. Vi skal ikke ha fri bar, men baren skal være åpen slik at de som vil kjøpe kan gjøre det. Det mest harry jeg vet er rølpebryllup!!!

Har vært i et bryllup som hadde samme ordning som vi har valgt, og det ble helt perfekt. Det skeiet ikke ut i noen retning, men ble skikkelig koselig både for de som drakk, og de som var avholds.

Kommentar til deg som mente at "bare" vin til maten ikke var noe vits i. Det gjenspeiler vel den norske drikkekulturen, eller hur??? Vin til mat er jo helt konge. Det må ikke nødvendigvis alltid bli fest, fordi man nyter alkohol til maten, vel?? Jeg koser meg med et glass til middagen her hjemme i blant, og det er jo skikkelig kos.... (Kan jo hende jeg misforsto deg altså, så ikke ta det ille opp... :wink: )

Skrevet

Vi hadde nesten alkoholfritt bryllup - av mange grunner.

For det første var min mann og jeg uenige om vi skulle ha vin eller øl til maten. Han drikker ikke vin. Jeg syns vi skulle ha vin, og ikke øl.

For det andre arrangerte vi bryllupsfesten langt ute på landet, og litt i underkant av halvparten av gjestene måtte kjøre hjem.

For det tredje har jeg vært i flest alkoholfrie bryllup, så det var det vanlig for meg.

Vi hadde derfor ikke alkoholservering til maten, men konjak og likør til kaffen. Stemningen var god og jeg angrer ikke på at vi valgte som vi gjorde.

Skrevet

synes det er helt greit at folk har alkoholfrie bryllup. men hadde jeg hatt det hadde det vært rene selvmordet!!!!! min forlovede er nemlig ITALIENSK og svigerfamilien hadde aldri klart et bryllup uten alkohol, når de er vant med 2-3 dagers bryllupsfester med alt som er av alkohol :ler:

klem Iset

Skrevet

Vi skal og ha et helt alkoholfritt bryllup!

Og vi er fullstendig klar over at svigerfamilien ikke er begeistret for det...

For oss blir dette det eneste riktige. Jeg er kristen, men ikke han. Men, det har egentlig ikke noe med saken å gjøre...

Vi velger det på denne måten for å få det slik vi vil, jeg kommer fra en familie som ikke kommer til å reagere på det. Og han fra en som "litt alkohol" egentlig bare ville gjort alt mye "verre"

Så vi må nok alle velge det som er riktig for seg!!!

Lykke til uansett alle sammen...

Ps; jeg er og lei av "det blir nok koselig for det" Selvsagt blir det, det!!! Er vel ikke kun alkoholen som avgjør???

Skrevet

Men hvor er sammenhengen med det å være kristen og ikke drikke alkohol da?

Skrevet

Vi skal ha god vin til maten (øl også) og fri bar etterpå. Har vært i noen bryllup etter hvert, og det har alltid vært nok av alkohol men ingen pinlige episoder eller noen som har blitt fryktelig overstadig beruset.

Jeg skjønner ikke hvorfor man feks ikke skal ha vin til maten . Det er jo helt nydelig. Det er jo ikke snakk om å drikke seg full på vin under middagen. Det har ikke jeg opplevd .

Jeg skjønner heller ikke sammenhengen mellom det å være kristen og ikke kunne nyte god vin eller en øl. Fetteren miner prest og vi spiser ofte gode middager med god vin til. Han er som alle oss andre- har et normalt og fornuftig forhold til alkohol.

Hvis man ikke vil servere alkohol og være avhold er det foråvidt greit men jeg synes det blir veldig feil å blande inn kristen tro og livsyn i spørsmålet avhold eller ikke.

Skrevet

Da jeg giftet meg i 1996 valgte jeg og min mann ett alkoholfritt bryllup,og jeg har fått skryt av etterpå hvor bra det var uten alkohol.

Men hadde en toastmaster som gjorde til at alle koset seg og ikke minst moret seg.Det går ann å ha ett kjempe artig bryllup uten alkohol og jeg synes at det bør være ett valg en skal respektere at brudeparet har tatt.

Det som er viktig er å ha en toastmaster som er flink og som legger opp festen,slik at det ikke er kjedelig,selv ikke for de som helst ser at det serveres alkohol.

Ønsker dere alle lykke til og kos dere på bryllupsdagen.

koldbruna :vinke:

Skrevet

Hei brudejenta.

Du lurte på hva som var sammenhengen mellom det å være kristen og ikke drikke alkohol. Det i og for seg ingen sammenheng her. En kan drikke selv om en er kristen. Men, hvilket eksempel for ikke-kristne ville det være? Hvis en kristen drakk seg drita full og plutselig lå med alle og enhver, strider det litt i mot ens egne kristne verdier.

Så er det jo det at en kan jo bare drikke litt, men det er ikke alltid så lett for alle. Det er også som sagt det med å gå foran med et godt eksempel. Jeg studerer kristendom grunnfag for tiden, og på Jesu tid var det faktisk slik at de kristne spiste kun en spesiell type mat (ikke mat som var slaktet på feil vis feks) Grunnen til at de gjorde det var ikke fordi det var deres tradisjon, men nettopp det at de skulle stå foran som et godt eksempel for de ikke-kristne. Håper du forstod poenget. Jeg har dermed ikke sagt at kristne er så mye bedre enn alle andre mennesker. De har bare innsett sannheten. (oi, nå provoserte jeg nok noen :-? )

Lykke til med bryllupsplanleggingen alle sammen! 8)

Skrevet

Denne sammenhengen du leter etter med kristen og ikke alkohol er nok at mange(i min slekt - den eldre garden) ser på alkohol nesten som synd. Dette fordi det ofte fører masse med seg. Man trenger ikke forstå det - bare respektere det. Jeg er kristen og drikker alkohol, mine foreldre er kristen og kan drikke(dvs pappa er 100% avhold av andre grunner) min bestefar er kristen og fanatisk; alkohol, kino, kortspill osv. er synd. Vi er alle forskjellig!! Og i bunn og grunn tror jeg ikke at er man kristen nyter man ikke alkohol. Det har med personene å gjøre! I alle fall i min slekt!!

SÅ over til å ikke ha alkohol i bryllup. Vi giftet oss for under 3 uker siden og valgte å ikke ha alkohol. Det var mange avgjørende grunner til dette som jeg ikke gidder gå inn på, men FOR ET BRYLLUP!! Stemningen var på topp!! Alle koset seg, fra de helt små til de eldre.

Ja jeg tror man må planlegge et slikt bryllup litt annerledes, med leker ol. Men det er ingen grunn til å ha alkohol bare fordi folk ikke skal kjede seg!! Det er viktig å gjøre det som er riktig for dere! Hvis noen ytrer negative meldinger om DERES valg, så ikke bry dere! For ingen skal kunne si hva dere bør og må gjøre!!!!!!

Vi hadde i alle fall et kjempe fint bryllup, uten alkohol. Og vi angrer ikke!!! (og vi nyter gjerne alkohol begge to)

klems Ine2 :D

Gjest På snarvisitt
Skrevet

Hei ja!

Jeg har bare et enkelt spørsmål, hvorfor må en ha alkohol for å bli i godt humør å kunne slippe seg løs å prate med andre folk??

Til dere som ikke forstår hvor sammenhengen mellom religion og alkohol. Jesus sa en gang: "Ikke drikk dere fulle på den søte drikke, det fører bare til utskeielser"

Jeg personlig tror at vi kan ha et like flott bryllup uten alkohol, vi trenger ikke ha alkoholen som en unnskyldning for å drite oss ut å ha det moro sammen!! :D

Flott med bryllup uten alkohol, det syns jeg folk skal respektere!!

(Kristne kan også ha det gøy vet dere)

Vi skal ha et bryllup uten akohol og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...