Gå til innhold

avlære et tenningsmønster

Fremhevede innlegg

Gjest tralala
Skrevet

Leste dette innlegget for en stund tilbake og lurer eventuelt på om innsender har funnet svaret siden sist. Jeg er litt i en tilsvarende situasjon.

Jeg er en kvinne på 25 år som i lang tid var sammen med en mann som var meget interessert i SM. Jeg var veldig uerfaren når jeg traff ham, og i begynnelsen var han nokså myk og snill når vi hadde sex, men etterhvert så introduserte han ting som spanking, dildoleker, binding/håndjern, rollespill og underkastelse. Sexen ble råere og råere, det var analsex og krav om svelging av sperm, og han tok meg så hardt noen ganger at jeg var sår i flere dager etterpå. Sex med håndjern, spanking, pisking og lugging var "normalen" i vårt sexliv. Selv om sexen var røff, fikk jeg nesten uten unntak alltid orgasme, noen ganger fikk jeg flere under samme seanse. Han visste utvilsomt hva han drev med.

Forholdet tok etterhvert slutt (av andre årsaker enn sexlivet), og jeg er nå ute på singelmarkedet igjen.

Mitt problem nå er at årene med ham har gitt meg et spesielt tenningsmønster - jeg tenner nå bare på SM og rå sex ! Myk sex gir meg ingenting, jeg blir bare utålmodig og stresset. De fyrene jeg har truffet i ettertid har vært katastrofer i senga, altfor kjedelige og "normale".

Går det an å "avlære" et tenningsmønster, og i tilfelle hvordan ? Jeg er for flau til å snakke med en psykolog om dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har også fundert på om et tenningsmønster kan avtennes. Men jeg tror ikke det. Jeg tror at mennesker med psyke tenningsmønstre, f.eks pedofile, lærer å kontrollere tenningsmønsteret sitt (dvs at det er ok å tenne i tankene, men ikke utøve i praksis) men at tenningsmønsteret blir en del av oss.

Tenner du ikke på vaniljesex i det hele tatt? Tenner på bdsm selv, men vanilje er fint og. :)

Jeg ser heller ikke vitsen med å snakke med psykolog om dette, da dette ikke er er snakk om en psykisk sykdom men en del av deg på godt og vondt. :) Bokstavelig talt. :sjarmor:

Hvorfor ikke lete etter en partner med samme tenningsmønster?

Endret av Succubus
Skrevet

Helt umulig !!! Tanker og fantasier brenner seg fast. Men hva folk tenger og fantaserer om når man lukker øynene under sex..... Det er en godt bevart hemmlighet. Så bare tenk sm og rå sex. Deilig....!

Skrevet

Det burde jo være mulig, da... Jeg veit ikke hvordan du kan gjøre akkurat det der, men det går helt fint ann å omprogramere hjernen. Du får kjøpt/lånt bøker om det, så det er bare å leite rundt.

Gjest diabolical
Skrevet

Det er nok fullt mulig. Hjernen fungerer på et snodig vis, men hvis man vil vende seg av noe, så er det jo fullt mulig. Man trenger å skape uønskede assosiasjoner rundt det man vil vende av seg, og etter en stund er jeg helt sikker på at man klarer det. Eller rett og slett finne noe som man syns er mer spennende ved "vanilla fun", slik at man glemmer det gamle.

F.eks hver gang du tenker på SM så legger du bestefar med i bildet, da tror jeg at man fort legger det på hylla :)

Skrevet
Det er nok fullt mulig. Hjernen fungerer på et snodig vis, men hvis man vil vende seg av noe, så er det jo fullt mulig. Man trenger å skape uønskede assosiasjoner rundt det man vil vende av seg, og etter en stund er jeg helt sikker på at man klarer det. Eller rett og slett finne noe som man syns er mer spennende ved "vanilla fun", slik at man glemmer det gamle.

F.eks hver gang du tenker på SM så legger du bestefar med i bildet, da tror jeg at man fort legger det på hylla :)

Ved å skape uønskede assosiasjoner rundt det man vil vende seg av med så kan man kanskje klare det. Men det er jo bare halve problemet, er det ikke? Risikerer man ikke da å miste tenning ved BDSM, UTEN at man vinner tilbake tenningen ved vaniljesex?

Tror ikke jeg ville satset på å forsøke dette uten veiledning fra noen som vet hva man driver med...

Skrevet

Jeg har en del fetisher jeg godt kunne vært foruten jeg og. Når man er singel er det greit, men å leve i et forhold hvor dama ikke tenner på det sammer eller er uvillig til å prøve er ikke lett. Om jeg kunne blitt avlært disse fetishene hadde jeg vært en lykkelig mann.

Skrevet
Mitt problem nå er at årene med ham har gitt meg et spesielt tenningsmønster - jeg tenner nå bare på SM og rå sex ! Myk sex gir meg ingenting, jeg blir bare utålmodig og stresset. De fyrene jeg har truffet i ettertid har vært katastrofer i senga, altfor kjedelige og "normale".

Er det mulig å se på det på denne måten; at de fyrene du har truffet i ettertid egentlig har vært noen skikkelige sadister som ikke har gitt deg rå sex, og at den myke sexen er en slags avstaffelse. Jeg vet at det sannsynligvis ikke er slik, men får du til å tenke på det på denne måten, så kanskje det gir en slags tenning. Lov å prøve i alle fall.

Skrevet

Du sier at du tenner på SM.

Du sier at du liker det, og at det gir deg noe positivt.

Hvorfor i all verden vil du kvitte deg med tenningsmønsteret ditt da?

Er det ikke bedre å gjøre noe for å utvide repertoaret, finne mekanismer som gir deg tenning og gode opplevelser også uten SM?

- Evt søke aktivt etter en partner som matcher deg?

Jeg anbefaler deg å ta en tur innom www.smil-norge.no I forumet der finner du hyggelige mennesker som kan gi deg flere råd enn dem du får her på KG. Noen av dem er kaskje i akkurat samme situasjon sem deg.

Lykke til.

Skrevet

Dersom man kan avlære tenningsmønster, vil det også bety at man kan avlære homoseksualitet.

Skrevet
Dersom man kan avlære tenningsmønster, vil det også bety at man kan avlære homoseksualitet.

Ikke nødvendigvis. Men forskningen på dette er vel temmelig lite omfattende?

CD

Skrevet

Går det an å "avlære" et tenningsmønster, og i tilfelle hvordan ? Jeg er for flau til å snakke med en psykolog om dette...

Er du sikker på at dette er noe du har lært? Det er ikke slik at du alltid har tent på dette?

CD

Skrevet

jeg vil si meg både uenig og enig.

Fordi det å være homse har ikke bare med å ha sex med det samme kjønn. Det er hva man tiltrekkes som personlighet.

Når jeg var singel og traff menn som jeg likte var det jo ikke fordi jeg tente på dem og bare ville ha sex med dem. Men å avlære tenningsmønster tror jeg er både mulig og ikke mulig :forvirret:

Det kommer helt ann på hva det er. Er man vant til å få det bare på en måte, er det slik man liker det, men begynner man med andre ting kan det nok overta. Syns det var godt forslag lengre opp at man skal forbinne det med noe som ikke er fult så positivt!

Skrevet

Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er vanlijesex...?

Vel, jeg tror det kan ta tid, men at det er mulig å venne seg av akkurat det tenningsmønsteret. I motsatt fall vil jeg tro at det er vanskeligere. (at man vil bare ha myk sex pga at en har fått litt for røff behandling ufrivillig tidligere).

Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å fjerne noe som er der som en del av din personlighet. Det som derimot kan være mulig er å legge til flere ting.

Jeg var nødt til det selv. Har alltid (og da mener jeg alltid, jeg kan ikke huske at jeg har hatt noen andre fantasier som barn/ungdom) så har mine sexfantasier handlet om dominans og smerte. Dette fungerer rett og slett ikke med han jeg til slutt ble sammen med. Av en eller annen grunn er han ikke i stand til (eller ikke ønsker?) å dominere meg, smerte er totalt utelukket, og han er kort og godt veldig mild av natur.

Valget mitt var da å enten innfinne meg med det, og få det beste ut av det han kunne gi, eller finne meg en ny partner. Jeg valgte det første. Etter en stund har jeg lært meg å tenne på det rent fysiske, og ikke ha behov for psykisk dominans eller smerte. Om ting stopper helt opp har jeg lært meg å jukse, og bruker enten fantasier, eller påfører meg selv smerte når vi har sex (klyper meg i låret, kniper brystvortene osv). Den fysiske responsen på smerte blir omtrent lik som om han skulle gjort det, og om jeg legger til en fantasi i hodet om at han har kommandert meg til å kna mine egne bryster til jeg får vondt så fungerer det greit.

Det fungerer, selv om jeg sannsynligvis alltid kommer til å ha et visst "savn" etter en annen type sex enn det han er bekvem med.

Skrevet
Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er vanlijesex...?

Du spør slett ikke dumt.

Vanilje er et mildt og mykt krydder, og begrepet brukes (av BDSM-ere) både på norsk og engelsk for å beskrive ikke-BDSM-sex.

Jeg bruker å si som så, at all iskrem bygger på vaniljeis, men de andre tilsetningsstoffene gjør vaniljeisen til noe mer, og ofte noe helt annet. Uten krem og vanilje i bunnen blir det imidlertid ikke iskrem, men noe annet. Sorbet for eksempel.

De aller, aller fleste BDSMere tenner også på såkalt vaniljesex, men de har også andre behov. Disse behovene er noen ganger bare knyttet til sexlivet, mens andres behov også berører frivillig dominans og underkastelse i dagliglivet.

Skrevet (endret)

Det er lettere å lære inn ett nytt tenningsmønster, enn å bare fjerne ett gammelt. Det er nokså grunnleggende innenfor all adferdsendring, at man må erstatte det gamle med noe nytt. Så dersom du ønsker å endre dette bør du fokusere på å lære deg selv å tenne på elementer som hører til mykere sex.

Men dersom dette viser seg å være vanskelig bør du også vurdere tanken på at sm-sex kan ha vært en del av ditt tenningsmønster fra før av, selv om du ble bevisst dette i en negativ setting.

Endret av Eir
Skrevet

Det er ikke lett å fjerne ett tenningsmønster skal jeg si dere. Jeg har så lenge jeg ka huske vært fasinert av bleier, det er en magisk dragning mot dette hjelpemiddelet. Husker fra jeg var en 6-7 år hvordan jeg så på små barn som hadde en bul på rompa, og hvordan jeg misunte småttisene om sommeren når vi var på stranden og de fikk på seg bleier når de skulle sove eller gå hjem. Ønsket at det var min mor som la meg ned og dullet med meg og satte på meg bleie. Jo eldre jeg ble jo mer seksuelt ble denne fokusen, og til tross for at jeg sikkert minst 100 ganger har forsøkt å bli kvitt dette tenningsmønsteret i perioder hvor samvittigheten gnager. For syk i hodet er man ikke når man tenner på bleier liksom? Så glemmer man det i perioder, men så plutselig er det noe som trigger en igjen, som får følelsene og interessen til å vokse igjen......

Skrevet

Jeg ser heller ikke vitsen med å snakke med psykolog om dette, da dette ikke er er snakk om en psykisk sykdom men en del av deg på godt og vondt.  :)

Så klart hun kan snakke med psykolog om dette. Trenger ikke være psykisk syk for å snakke med psykolog. Seksualitet blir veldig fokusert på av psykologer, for det er en så stor del av følelseslivet vårt. Syns godt hun kan prøve å snakke med psykolog for å få en del gode råd og kanskje kan klare å takle dette problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...