Gå til innhold

Barnehage, vikarer og foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet
ja, bare fortsett dere, det er helt supert hvis man nå omsider kan få fokus på den elendige bemanningssituasjonen i landets mange marnehager.

Ja det er elendig bemanning, men det kommer nok ikke til å hjelpe at vi hyler høyt. For de har tenkt å presse inn enda flere barn per voksen.

De fleste nye barnehager nå skal gå med 28 barn og 4 voksne. (Da er det snakk om 2-5 åringer i forskjelig sammensatte avd.) Så er en borte fra jobb da, og du har 28 2-3 åringer på 3 voksne, da tar man den vikaren man kan få tak i, uansett om den har vært der før eller ei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så du mener det er en sammenheng mellom full barnehagedekning og ufaglærte evt. vikarer i barnehager?

:Nikke: Med mindre man begynner å spy ut bøtter med førskolelærere på kort tid vil det bli slik. Det er ikke bare å bygge, og førskolelærere er håpløst å få tak i. Med inntektene til barnehagen og gjennomregulerte tariffer går det heller ikke an å tilby særlig høyere lønn enn andre for å tiltrekke seg heller, som man gjør i andre bransjer. Ikke ville det vel gått uansett - for gud befri fra forskjellsbehandling ( ;) ).

Barnehagen til Vesla er heldig. Vi har faste vikarer (dvs. de er der hver dag uansett om noen er syke - for stort sett er jo noen alltid syke), og det avlaster veldig.

Gå til streik? Hjelper lite vil jeg si. Vi må nok heller velge politikere i valgene våre, som er villige til å gjøre noe med det. Det er slik demokratiet fungerer rundt statlig subsidierte ordninger...

Skrevet
:Nikke: Med mindre man begynner å spy ut bøtter med førskolelærere på kort tid vil det bli slik. Det er ikke bare å bygge, og førskolelærere er håpløst å få tak i. Med inntektene til barnehagen og gjennomregulerte tariffer går det heller ikke an å tilby særlig høyere lønn enn andre for å tiltrekke seg heller, som man gjør i andre bransjer. Ikke ville det vel gått uansett - for gud befri fra forskjellsbehandling ( ;) ).

Barnehagen til Vesla er heldig. Vi har faste vikarer (dvs. de er der hver dag uansett om noen er syke - for stort sett er jo noen alltid syke), og det avlaster veldig.

Gå til streik? Hjelper lite vil jeg si. Vi må nok heller velge politikere i valgene våre, som er villige til å gjøre noe med det. Det er slik demokratiet fungerer rundt statlig subsidierte ordninger...

Ja, det er vanskelig å få tak i førskolelærere. Det ser vi her hvor det nå er full barnehagedekning og vi ser hvor lite søknader man får nå i forhold til før når man søkte etter førskolelærere.

Forskjellsbehandling? Ja, lønna er gjennomregulert, men det finnes vel andre måter å lokke til seg førskolelærere på?

Så heldig dere er som har faste vikarer der hver dag? Kan jeg spørre hvor mange det er snakk om og hvordan barnehagen kan forsvare (økonomisk) å ha en vikar på jobb de dagene ingen er syke? Og hjelper det på sykefraværet?

Ja, valget er viktig. Man må velge de riktige folkene til å styre, men samtidig må noen fortelle dem hvordan dagene i en barnehage er for at de skal kunne snu trenden. Dessuten lover de gull og grønne skoger i valgkampen, men har glemt alt den dagen de blir valgt.

Skrevet

Så lenge ingen har flertall på tinget, hjelper løftene lite, alt blir kompromisser.

Vi har ett årsverk som fast vikar - på fire avdelinger. Det er en prøveordning. Håpet er at ved å ha en ekstra på blir belastningen på de som er på jobb lavere, både når noen er syke og når alle er på plass, og at det derved skal bli mindre sykefravær totalt. Noe som på sikt vil kunne spare inn den ekstra stillingen. Men det er en ny ordning, ingen erfaring så langt. Og det er dyrt, så foreldrene krysser fingre, for oss er det helt topp med økt stabilitet for ungene våre.

Skrevet

Ja, det er en drømmesituasjon å kunne ha det sånn. Er veldig intressert i å høre deres erfaringer med det når dere har hatt det lenge nok til å kunne si om det hjelper eller ikke

Skrevet

Tipper de vet til sommeren jeg - påstartet nå på nyåret, mener jeg. Som forelder merker vi ikke så mye AT man har det, men vi merker at det ikke er så mange nye/fremmede der. Og at de sjeldnere er alene på avdeling - det skjedde rett som det var i fjor, både morgen og ettermiddag, og jeg hadde alltid så dårlig samvittighet for å gå da og la ett menneske sitte der med kanskje 7-8 unger.

Skrevet

Men foreldrene skal jo ikke ha dårlig samvittighet for det. De betaler jo for et tilbud de. Men jeg synes det høres ut som det er positive erfaringer allerede i og med at foreldrene slipper å se nye fjes nesten hver dag :) Dedt må jo være bare positivt for barna deres også

Skrevet
Så du mener det er en sammenheng mellom full barnehagedekning og ufaglærte evt. vikarer i barnehager?

Ja, det mener jeg! På sikt håper jeg det blir bedre...

Og det med at foreldre skal ha dårlig samvittighet eller ikke, jeg mener at dersom det i barnehagen til ungen min stadig er nye folk å forholde seg til samt få faglærte. Ja da bør jeg ha dårlig samvittighet for at jeg setter igjen ungen der hele dagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...