Gå til innhold

Barnehage, vikarer og foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å stille dere foreldre ett spørsmål:

Reagerer dere når ansatte i barnehagen er sykemeldte og det kommer inn mange nye vikarer? Hva mener dere om saken? Er det greit at barna deres hele tiden har nye voksne å forholde seg til? Gjerne mellom 10 - 20 vikarer over en halvårsperiode?

Reagerer dere når bare, la oss si 10% av den faste arbeidsstokken er tilstede over flere dager?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal man egentlig si da, når folk er syke? Det kan vel ikke noen gjøre noe med, uansett hvor mye man reagerer.

Skrevet
Hva skal man egentlig si da, når folk er syke? Det kan vel ikke noen gjøre noe med, uansett hvor mye man reagerer.

Nei, hva skal man si?

Jeg tror nok i allefall at om foreldre hadde vært flinke til å si i fra og vise sin misnøye så hadde det kanskje skjedd noe

Skrevet

Jeg tror nok i allefall at om foreldre hadde vært flinke til å si i fra og vise sin misnøye så hadde det kanskje skjedd noe

Ja, jeg forstår jo at det ikke er ideelt for barna, men lurer på hva som egentlig kan komme ut av det. Når noen er syke er de syke, sånn er livet.

Skrevet

Problemet er at det er veldig vanskelig å knytte til seg faste vikarer. Det er ikke mange som er interessert i så ustabil inntekt og aldri vite når man kan bli kaldt på jobb. Mange skoleelever går kanskje gjerne slik i ett år eller så, men veldig få er interessert i den type jobb over flere år dersom det ikke er utsikter til å få noe fast.

Skrevet

hvis det er mye, underlig mye sykdom, så hadde jeg, hvis jeg hadde vært en forelder, begynt å lure på hva slags ledelse og arbeidsmiljø det hadde vært jeg for å være ærlig... kanskje strukturen burde legges om i de periodene som det var mye sykdom for at barna ikke skulle llide under for lite voksne og overarbeida voksne(de som ikke blir syke må jo ta støyten for alt sammen-så blir de utslitte og får korte lunter...)

men jeg hadde ikke sagt noe til de pedagogiske lederne eller barnehageassistentene, men hvis det var noe jeg hadde på hjertet ville jeg ha snakket med sjefen.

Skrevet

Jeg tror også detet er et større problem for de voksne enn for barna. Barn har en flott evne til å tilpasse seg som man antagelig legger av seg et sted på veien mot det voksne livet.

Klart det ideèlle hadde vært faste vikarer, men dersom det ikke er mulig, ja,da hadde jeg blitt mer bekymret om de stod uten vikarer. Uten nok personale til å ta seg av barna...

Gjest Bodillen
Skrevet

Hvis dette er noe som skjer til stadighet, hadde jeg vel reagert. Antagelig hadde jeg lurt på om det var et problem av ett eller annet slag, f.eks i personalgruppa.

Som andre sier her; det er vanskelig å knytte til seg faste vikarer. Det er ikke mange som er i en slik situasjon at de bare kan steppe inn på kort varsel - de fleste har andre ting å fylle tiden sin med.

I barnehagen vår var vi skikkelig uheldige rett før jul - det ramlet på smittsomme sykdommer av to slag, og hele personalgruppa bortsett fra en var slått ut i tur og orden, noen også samtidig. Det var ikke lett å skaffe vikarer midt i julestria, så det endte med at noen foreldre som hadde muligheten måtte trå til, i tillegg til at de måtte redusere åpningstiden i den perioden. Vet noen ble sure for det, men det var vel ikke akkurat noe de planla, da...

Jeg regner med at de gjør så godt de kan i barnehagen - er det noe jeg er misfornøyd med eller lurer på, så tar jeg det opp, og det synes jeg du også skal gjøre, det er vel en ærlig sak :)

Skrevet
Det eneste gode alternativet, etter min mening, er å ta det opp på foreldresamtale, i rolige former, og påpeke at det kunne være en fordel å knytte til seg faste vikarer i barnehagen. Det har min barnehage gjort med stort hell, så dersom det er mange syke, kommer det vikarer man ofte har sett før.

vis meg den barnehagen som ikke ønsker seg dette......

Men det er helt håpløst i praksis ;)

Skrevet
Nja- det er vanskelig, det er det.

Men både "min" barnehage og skolen jeg jobber på har da fått til å ha relativt faste vikarer. Studenter, stort sett, som setter pris på ekstra penger og velger å være tilknyttet samme sted over tid.

Vanskelig- ja. Umulig- nei.

Umulig - JO, hvis du har barn i en barnehage som min, der vi ligger tett sammen med sju åtte andre barnehager, og alle har like sår vikarmangel.

Skrevet
Nja- det er vanskelig, det er det.

Men både "min" barnehage og skolen jeg jobber på har da fått til å ha relativt faste vikarer. Studenter, stort sett, som setter pris på ekstra penger og velger å være tilknyttet samme sted over tid.

Vanskelig- ja. Umulig- nei. Og dersom barnehagen ikke får det til, så ville jeg aldri kjeftet på det sårt underbemannede personalet. Folk er sykemeldst støtt og stadig, og sånn er det bare- og å da gå til angrep på de resterede på arbeidsplassen er å slå under beltestedet- synes nå jeg. De prøver bare å holde skuta flytende... ;)

Men behøver man "skyte" fotfolket? Er det kanskje noen som ikke gjør en god nok jobb?

Skrevet

Jeg ville stilt spørsmål til styrer/daglig leder og evt. levert en bekymringsmelding til Samarbeidsutvalget/barnehageansvarlig i kommunen om dette pågikk over tid. Under forutsetning av at sykdommen ikke skyldes stadige epidemier av omgangssyke/forkjølelse e.l. - da kan ingen gjøre noe.

Å få faste vikarer er selvsagt ikke umulig, men det er så vanskelig mange steder at det ikke er gjennomførbart likevel. En-to stykker kan man nok få til, men ikke faste vikarer som erstatter inntil 90% av arbeidsstokken. En barnehage har ikke jobb nok til så mange vikarer i fast stokk.

Skrevet

Jeg ville påpekt problemet for ledelsen i barnehagen og/eller de som måtte sitte i organet over denne igjen.

Jeg jobbet i barnehage tidligere - som fast vikar - var aldri uten jobb ;)

Det jeg registrerte, var et dårlig arbeidsmiljø på enkelte avdelinger. Noen ansatte som hadde belastningsskader og som kom og gikk hele tiden, de var aldri sykemeldt så lenge at det ble snakk om overflytting til andre jobber i kommunen. På en av disse avdelingene var lederen under utdannelse i tillegg - veeeeldig ugunstig. De ansatte har en haug med møter, især avdelingslederne - derfor hadde de en masse avspassering som gjorde at avdelingene ble underbemannet i perioder(især før jul og andre ferier) - dermed ble belastningen større på de ansatte som slet med rygg og nakke... Jeg kunne ramset opp mer, det var en ond sirkel.. Jeg trenger vell ikke si mer?

Skrevet

Ups, glemte å si at barnegruppen på min avdeling reagerte negativt på all utskiftning av vikarer, hverken barn eller voksne hadde det bra - veldig mye uroligheter da vi bl. a hadde 2-3 barn som absolutt trengte å ha det stabilt - dette gjorde dagene og miljøet enda tyngre.. De fleste barn er flinke å innrette seg, men det er alltid noen på en avdeling som ikke takler dette. det ble vanskelig å få det pedagogiske og obligatoriske til å gå rundt også.

Skrevet

ja, bare fortsett dere, det er helt supert hvis man nå omsider kan få fokus på den elendige bemanningssituasjonen i landets mange marnehager.

Skrevet
ja, bare fortsett dere, det er helt supert hvis man nå omsider kan få fokus på den elendige bemanningssituasjonen i landets mange marnehager.

Helt enig :)

Skrevet
Helt enig :)

JA, jeg skjønner ikke at foreldre og barnehagepersonell går til aksjon eller ett eller annet. de gangene jeg har kikka på aetat eller nav sine sider, så er det et definitivt overtall av desperate barnehager... Det er jo VELDIG rart da! Synes ikke dere??

Og jeg snakker ikke svart på hvitt- jeg har erfaring fra tre forskjellige barnehager- og det er det samma hele tida! underbemanning, og den ene etter den andre er syk. hadde ikke holdt ut lenge, jeg personlig, med slike arbeidsvilkår. Og i tillegg er det dårlig betalt!!

(Jeg skulle sitere innlegget som Sun Mei siterte også,men fikk det ikke til)

Skrevet

Det her er faktisk en av grunnen til at jeg ikke vil sende datteren min i barnehagen på noen år.

Vi lar ikke hvem som helst være barnevakt for å si det sånn! Nå har vi fått fullbarnehagedekning her vi bor. Men, til en pris... Mange ufaglærte og mange vikarer! Synes det er skummelt jeg!

Skrevet
Det her er faktisk en av grunnen til at jeg ikke vil sende datteren min i barnehagen på noen år.

Vi lar ikke hvem som helst være barnevakt for å si det sånn! Nå har vi fått fullbarnehagedekning her vi bor. Men, til en pris... Mange ufaglærte og mange vikarer! Synes det er skummelt jeg!

Så du mener det er en sammenheng mellom full barnehagedekning og ufaglærte evt. vikarer i barnehager?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...