LadyBug Skrevet 16. februar 2003 #1 Skrevet 16. februar 2003 Jeg ser rundt meg når jeg er blant folk... og jeg ser foreldre som gir barna sine is og godeterier til den store gullmedalje! Jeg blir helt sjokkert at det går an! Små barn og babyer er ikke vant til sukker... De vet ikke at det finnes søt mat uten at de blir fòret med det fra de er små.. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor foreldrene gir barna sine sukkerholdig mat når de er så små???? Gi dem vann å drikke, frukt som snacks, rosiner som godteri osv osv Vil dere har tjukke, usunne barn med hull i tennene, barn som er så vant til søte drikker og godis i huset at de ender opp med å ikke like frukt og grønnsaker??? Jeg er målløs....
starie Skrevet 16. februar 2003 #2 Skrevet 16. februar 2003 Jeg er enig med deg! Alt for mange propper i barna sine snop, is og annet. En venninne av meg har en datter på snart 4 og hun har aldri smakt noe godterier i det hele tatt. Hun får frukt, rosiner og usaltet popcorn til lørdagskos.
Trebarnsmor Skrevet 16. februar 2003 #3 Skrevet 16. februar 2003 Enig enig enig Jeg er utrolig streng ang. usunn mat og snop. Mine unger får snop om Lørdagene BARE. Ikke det at jeg er fanatisk,men hva er vitsen? De metter seg i e-stoffer og fet mat full av sukker.De blir late,gretne og utakknemmlige. Lørdagene blir som julaften her.De gleeder seg kjempemye. Og det er jo nydelig å se på barn som er takknemlige. De er 6 år og 3 år og ingen av dem har ett eneste hull i tennene. Min første visste ikke hva snop var heller til hun fikk det servert på fat av besteforeldrene osv.Det irriterte meg grønn.De hørte ikke på meg heller.Og en dag fortalte toåringen min (den eldste) at bestemor hadde gitt henne snop.Jeg fortalte bestemoren da at hun var disponibel for å få diabetes,slik som jeg.Det er mye diabetes i familien, og bestemoren MÅTTE respektere at jeg ikke ville at hun skulle ha godterier hele dagen.Jeg brukte dette mest som en skremsels-metode mot bestemoren.Men det hjalp.
Gjest Embla s Skrevet 16. februar 2003 #4 Skrevet 16. februar 2003 Venninnen min forteller at det er vanskelig å holde sønnen hennes unna sukker så lenge han går i barnehagen. Der får de saft rett som det er, is om sommeren, i tillegg til at det er bursdagsfeiring (med kake, saft og is ) nesten hver uke. Det forventes at alle barna har med seg yoghurt hver dag. Det er som kjent veldig mye sukker i yoghurt. Dere som er restriktive med sukker - hvordan styrer dere unna slike episoder i barnehagen?
Gjest Hilde K S Skrevet 16. februar 2003 #5 Skrevet 16. februar 2003 Mine barn får faktisk litt av alt. Er ikke fanatisk på null godteri, kjeks i ukene eller is på sommeren ! MEN jeg gir også vann til drikke og frukt to ganger om dagen. Prøver å holde meg til fem om dagen og ikke brusdrikking i ukene. De får søtt pålegg kun på frokostskiven, men det hender de får honnikorn eller cornflakes til kvelds. Toåringen vår har med seg yoghurt i barnehagen ! Håper jeg ikke ødelegger livene til barna mine....
Gjest gjesta Skrevet 16. februar 2003 #6 Skrevet 16. februar 2003 Mine barn får faktisk litt av alt. Er ikke fanatisk på null godteri' date=' kjeks i ukene eller is på sommeren !........Håper jeg ikke ødelegger livene til barna mine....[/quote'] Neppe! Så lenge du ikke er fanatisk den ene eller andre veien... Jeg stemmer for et sunt, naturlig og kunnskapsrikt forhold til mat. (Og det til både vokse og barn)
Trebarnsmor Skrevet 16. februar 2003 #7 Skrevet 16. februar 2003 Det er jo klart at ungene burde få is om sommeren og at de får godterier når de er i bursdags selskaper. Skulle bare mangle.Men en godtepose midt i uken er ikke noe for mine unger ,hvis det ikke er noe helt spesielt som besøk av familiemedlem eller ferie osv.Jeg skal jo ikke påstå at det aldri har skjedd. Youghurt får mine hver eneste dag med seg i barnehagen/skolen. Saft også,uten sukker. Saft er jo veldig søtt og full av e-stoffer også. Her er det sånn at hvis de får snop,vil de ikke ha noe annet.Derfor holder jeg meg til den regelen vi har satt,at snop hører til lørdagene. Som jeg også skrev over,vi har så mange i denne familien som lider av diabetes.Da mener jeg virkelig LIDER. Jeg vil ikke at mine unger skal få det. Det hadde vært grusomt.
starie Skrevet 16. februar 2003 #8 Skrevet 16. februar 2003 Venninnen min har gitt beskjed om at datteren hennes ikke skal ha noe søtsaker, men at hun kan få rosiner og frukt.
Redhead Skrevet 16. februar 2003 #9 Skrevet 16. februar 2003 Husker den våren/sommeren da jeg gikk hjemme med eldstemann. Han var 10-12 mnd. og fikk vann på flaska/tutkoppen. De andre mødrene som var hjemme presterte å si til han: Stakkars deg får du bare vann du da....!!! Til meg sa de: Bare vent til han får smaken på saft! Vel, nå blir han fire til sommeren og ber fortsatt om vann når han er tørst. Svigers synes vi er utrolig strenge og urimelige som ikke gir guttungen saft.... Han elsker frukt, og godteri er forbeholdt lørdager. Jeg er så sær at jeg ikke lager godteposer i bursdagene, ungene får da i seg mer enn nok søtt i form av kaker, gele etc....
Pearl Skrevet 17. februar 2003 #10 Skrevet 17. februar 2003 Jeg er enig med dere at for mye søt ikke er bra, men jeg tror ikke at å holde barna helt vekke fra snop heller er så bra. Min eldste sønn fikk ikke godter før han var over to år, vi ga ham mye frukt og det er han fremdeles veldig glad i selv om han nå er nesten 6 år og spiser godteri. Det var helt umulig å gjøre det samme med yngste jenta som nå er 2 år. Hun har spist godteri siden hun var 1 år, det nytter ikke å gi eldste mann så skal yngstemann sitte og se på. Begge spiser lite godter, som regel er det endel igjen etter lørdagskvelden og da får de ikke for mye. Men begge er veldig glad i frukt og sunn mat, de springer heller til frukt disken når vi er på butikken enn til snope hylla. At barna får litt søtt når de går i barnehage og bursdag synes ikke jeg gjør noe, det er som regel til spesielle begivenheter uansett, og barna skjønner det. Hvis barnehagen gir ungene saft og boller flere ganger i uken er det på sin plass å ta det opp med personalet. MEN...........Det er et stort men, mange barn (jeg sier ikke alle) som ikke får smake noe godterier som små kan få en hunger som ikke er normal når de først får smaken på det søte. Jeg har mer tro på at barn får av og til (på lørdagen), men at de lærer seg at det ikke er hverdagsmat. Jeg skal ta et eksempel: da jeg var liten nektet min mor oss noen gangå få ha nugatti i hus, det gjorde at hvis jeg var på besøk hos andre som hadde dette så spiste jeg til jeg holdt på å spy. Selv har vi nugatti hjemme, men barna vet at de kun får det på skivene når det er helg, og de er allerede måteholdne med dette pålegget. Det er også viktig å pusse tennene til barna skikkelig, morning og kveld, og ikke la dem pusse helt selv før de er 10 år.
Trebarnsmor Skrevet 17. februar 2003 #11 Skrevet 17. februar 2003 Man kan venne ungene sine til alt bare man prøver hardt nok. Jeg vet om mange barn som ELSKER vann og bare vann. Det er jo utrolig sunt og bra.
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2003 #12 Skrevet 17. februar 2003 Ser at dere snakker om rosiner fremfor godteri. Da anbefaler jeg dere å se på esken før dere gir det neste gang. Rosiner består stort sett av sukker og er faktisk likeså usunt, om ikke MER usunt enn godteri!
fiskarjente Skrevet 17. februar 2003 #13 Skrevet 17. februar 2003 Det finnes yoghurt på markedet som ikke inneholder mye sukker!!! Yoplait har blant annet en del som har et veldig lavt sukkerinnhold og som passer til barn. I tillegg har yoghurt en del gode egenskaper også! Dersom du er veldig skeptisk kan du prøve å lage yoghurten selv av surmelk og friske bær. Da kan du selv bestemme hvor mye sukker du vil ha i eller om du vil ha sukker i i det hele tatt. Er forøvrig enig med deg når det gjelder foreldre som gir barna sine godteri det er fy fy!!! :evil:
Gjest Tex Skrevet 17. februar 2003 #14 Skrevet 17. februar 2003 Har bare lyst til å kommentere... Jeg er barnepleier i en barnehage, og der ER det virkelig mye kaker og godteri! Det er alltid en aller annen som har bursdag,det går tross alt over femti barn i barnehagen og foreldrene har ikke peil på hvor mye en avd. spiser så de sender jo med nok til hele huset! Og er det tilkfeldigvis ingen som har bursdag kan du banne på at en eller annen forelder har vært i utlandet og har med seg noe, eller at noen har poppet popcorn eller tar med seg is! Det er ikke alltid så lett å holde barnet sitt unna.... Og du kan jo ikke la ungen din sitte der uten å få heller...
Gjest Zalomine Skrevet 17. februar 2003 #15 Skrevet 17. februar 2003 Alt dette med barnehagen har jeg ikke tenkt over, jeg har aldri gått i barnehage, og etter dette holder jeg nesnte en knapp på dagmamma... Er tilhenger av måtehold. Grenser. Litt er lov, men bare når det ER lov. Ja, hjemme hos mine foreldre drikker jeg fortsatt bare sjokolemelk i helgene, selv om jeg er der hele uka (men hos meg selv synder jeg, og drikker bare "ren melk" i unntakstilfeller). Vi fikk bare snop på lørdager (hvor gammel vi var da vi begynte, det aner jeg ikke) og noe annet var ikke diskutert engang. Det vil jeg gjerne viderbringe til mine barn. Men da må jeg omvende sambo først, trur jeg. Han kjøper med litt snop hver gang vi foretar ukehandelen (lørdag, så det passer jo bra) men vi spiser jo egentlig av det hele uka (eller til det er tomt da) Vi HAR levd helt snopefritt i noen uker, og det gikk fint det også. Rå gulrot er godt... Rosiner er forøvrig druer da, og det er jo et naturlig produkt, ikke sukker. Ja, det er fruktsukker i det, som i all annen frukt, det er ikke bra med for mye frukt heller, i så måte, men det er da bedre å spise rosiner enn sjokolade..... Mener nå i alle fall jeg. Forøvrig, kaldt vann er godt! En kusine av meg ba alltid om "isetalt vann" (altså iskaldt vann). Hun kunne få tilbud om saft eller brus (altså, når de var på besøk f.eks) men hun ville ha vann hun. Men en nabounge hjemme kom til mamma og sa han var tørst. Hun tilbød ham et glass kaldt vann, men han ville bare ha saft. "nei, drikker du ikke vann, da er du ikke tørdt nok", sa mamma. Det mener jeg også. Er man tørst, ja da drikker man vann. Nekter man å drikke vann, da ER man ikke tørst, da hadde man bare lyst på saft. Det er noe annet enn å være tørst ja. Dette ble i alle fall noen (forvirrende/forvirrede?) tanker fra meg.....
Gjest Lea Skrevet 17. februar 2003 #16 Skrevet 17. februar 2003 Dere som klager over at barne får for mye godt i barnehagen: Hvorfor tar dere ikke opp dette på et foreldremøte? Eller snakker med styrer/avd. leder/personalet? Hvis alle foreldrene er informert om hva som spises av godterier i barnehagen og vet hvordan det står til, så blir alt lettere. De kan f.eks bake "sunnere" kaker eller mindre kaker. De årene jeg jobbet i barnehage, så var det foreldrene som kom drassende med det ene og det andre. Dette ble tatt opp på foreldremøter og ingen hadde noe å si på saft hver fredag, is på sommeren og bursdagsfeiringer. Vi hadde fast "kosedag" på fredager. Da fikk barna saft og noen kjeks. Enkelte ganger bakte vi en kake eller noen boller også. Ikke ta fra barna deres all gleden ved å feire litt og kose seg. Husk at de er i barnehagen like lenge som dere er på jobb og det er ikke BARE kos i barnehagen. Alt med måte sier nå jeg!
Veslejenta Skrevet 17. februar 2003 #17 Skrevet 17. februar 2003 Nå har ikke jeg barn selv, men her jeg bor i England blir jeg litt sjokkert når jeg ser småunger (max to år) får potetgull av foreldrene sine. En egen liten pose... Og all den vingummien de får. Men tror uansett at mødre i dag er mye flinkere nå enn før. I begynnelsen når jeg var liten, barnehagen, så tror jeg mamma var ganske flink. Kun godteri på lørdager og sånt. Men jeg drakk ikke vann. Jeg likte ikke (innbilte jeg meg ihvertfall) vann. Så jeg fikk melk, saft og av og til brus. Vi hadde egen liten brusmaskin, sånn hvor man tilsetter en flaske vann, kullsyre og essens. Og når jeg klarte å bruke den selv ble den veldig flittig brukt, selv om jeg alltid spurte først. Etterhvert som jeg ble eldre spiste jeg myye godteri, og mye av det var vingummi. Og jeg var aldri glad i frukt. Og hadde ofte sjokade eller nøtte på skiva mi. Men da jeg begynte på videregående begynte jeg å trappe ned og nå får jeg nesten dårlig samvittighet av å spise sjokolade. For det er jo ikke sunt... Hm.. hvor var poenget mitt.... jo! selv om jeg levde ganske usunt som barn, så har det blitt folk av meg også... Jeg har aldri slitt med vektproblemer eller lignende. Tror det er minst like viktig at barna får morsjon og ikke bare sitter foran pc'n som at de får i seg sunn mat. Og jeg tror at mange av dagens mødre er flinkere til å gi barna et rikt sammesatt kosthold enn man var før.
Gjest Starya Skrevet 17. februar 2003 #18 Skrevet 17. februar 2003 Sønnen min har alltid vært glad i vann, og foretrakk det til frokosten frenfor melk.. Men der var det nok hans egne smaksløker som gjorde utslaget. Uansett, så kan barnehager ha en policy (om de er interessert..) som tilsier at det kun spises kake o.l. for eksempel til feiringer tilknyttet jul e.l. Ved bursdager er det mye annet man kan finne på, "himmelsk lapskaus", og andre sunnere alternativer. Unger vil venne seg til skikken i deres barnehagen, og ikke savne sjokoladekaka så innmari mye. Jeg vet det er skler som har regler om skoleavslutninger og spesielle arrangementer, at det ikke skal has med snop. Istedet kan man stelle istand en bedre skolelunsj med rundstykker og kakao. Det funker det og.
Gjest tobarns mor ikke innlogg Skrevet 17. februar 2003 #19 Skrevet 17. februar 2003 Da vi bodde i England,var jeg sjokka. Der hadde ungene med seg chipspose og en sjokolade bit i matboksen på barnehagen. I tillegg til skivene,med sjokoladepålegg da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå