~Mrs.Valentine~ Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Er det noen som har erfaring med Lovisenberg høyskole og Diakonhjemmet, begge i Oslo? Jeg vurderer sykepleien til høsten, i hovedstaden, men er litt usikkker på om HiO er den beste skolen. Kanskje man lærer mer i et mindre miljø? Dessuten var Diak. høysk. den beste sykepleieskolen i Norge, etter hva de hadde gjennomgått i fjor. Dette er jo kristne skoler, er det mye fokus på det? Jeg vil helst ha det så nøytralt som mulig. Forresten noen som har erfaringer fra sykepleien på HiO så må de gjerne fortelle. Jeg aner ikke hvilken skole jeg skal velge. Rettet opp feil med linker. Endret 24. januar 2007 av ~Mrs.Valentine~
Gjest gjesta Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Ei venninne av meg gikk på Lovisenberg og var ikke spesielt fornøyd med undervisninga, og måten studentene ble møtt på av særlig administrasjonen på skolen. Det er visst nokså gammeldags, men jeg tror selve utdanninga man får er ok, da (dessuten var vedkommende ikke spesielt motivert, og generelt ganske flink til å finne negative sider ved ting). Hvor mye vekt det er på det kristne vet jeg ikke, men man trenger ikke være kristen for å gå der, man har praksis ved helt vanlige sykehus, og det er kanskje mest når det er snakk om etikkspørsmål underveis i studiet at det kan skinne gjennom... ? Diakonhjemmet var såvidt jeg vet en av svært få skoler som ble godkjent da det var en eller annen kontroll av sykepleierutdanninga.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Jeg anbefaler Diakonhjemmet! De har veldig godt rykte hos arbeidsgivere og jeg kjenner flere som er superfornøyde med utdanningen der. Jeg har også hørt av de som tar inn studenter at det er stor forskjell på hio og diakonhjemmets studenter, i diakonhjemmets favør.
Marissa Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Bare for å presisere litt; Diakonissehjemmet ligger i Bergen, Diakonhjemmet ligger i Oslo. Og disse er uavhengig av hverandre.
Gjest Gjesta Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Bare for å presisere litt; Diakonissehjemmet ligger i Bergen, Diakonhjemmet ligger i Oslo. Og disse er uavhengig av hverandre. ← Aha! Jeg snakket om diakonhjemmet i oslo jeg da...
~Mrs.Valentine~ Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. januar 2007 Takk for svar! Baklager at jeg har tatt feil mellom Diakonissehuset og Diakonhjemmet, skal rette opp i linkene mine. Vampyra: det er det jeg også har hørt om Diakonhjemmet- man kan jo også tolke en del ut av snittet for å komme inn også, som i år på HiO var veldig lavt ifølge min studiekatalog og noe høyere på Diak. Det var fin informasjon på hjemmesiden deres, men jeg likte ikke helt at "...vi legger vekt på å integrere livssyn og tro i sykepleiefaget". Ellers høres opplegget bra ut!
Gjest Huldali Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 Jeg studerer på Diakonhjemmet i Oslo. Nå studerer ikke jeg sykepleier, men sosionom. Skolen har et veldig godt rykte på seg når det gjelder utdanning av sykepleiere. I tilegg er Diakonhjemmet sykehus 2 meter unna skolen, vet ikke om dette har noe å si for utdanning, men det kan jo være at man kanskje har et tett samarbeid med dette sykehuset. Når det gjelder "det kristene grunnlaget" i skolen, er dette noe det er veldig fokus på utad, men ikke noe særlig inne i mijøet. Første dagen på skolen ble jeg nesten litt redd, for på rektor virket det som en VELDIG kristen skole. Men jeg fant fort ut at under halvparten i klassen min var kristene (hadde til og med muslimer i klassen). Mange av lærerne er også humanister og ikke kristene. Den eneste måten jeg merker at Diakonhjemmet er en "kristen" skole er at det er andakt på 20 minutter tre ganger i uken. Dette syns jeg bare er flott, for da får vi som ikke går på andakt lengere pause Ellers pleier det å være "åpnings gudstjeneste" føste skoledag, men dette er så klart frivillig. Jeg har aldri opplevd noe press fra de som er kristene, det fører heller til spennende diskusjoner i klassen når mange har så forskjellig livssyn. En annen ting som kan være positivt med at skolen er bevist hva slags verdier de bygger skolen på, er at de oppfordrer alle studenter til å finne ut hvilket livssyn de har, fordi dette kan være viktig i møte med klienter/pasienter. Og da er det heller ikke noe press om at man bør være kristen. I undervisningen har de nok prøvd å legge noe som kan være knyttet til kristendomen, slik som diakoni og sjelesorg. Men dette er uansett relevant for min utdanning, og det er ikke nærverspliktig undervisning. Det er også veldig, veldig lite av dette. Ikke la deg skremme av hjemmesiden deres, de har en god skole og du blir ikke prakket på noe relgion
~Mrs.Valentine~ Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. januar 2007 Ååå, nå ble jeg glad! Tusen takk for utfyldene og fint svar, Huldali! Nå er det bare å bestemme meg da...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå