mee mee Skrevet 23. januar 2007 #1 Del Skrevet 23. januar 2007 bare lurer... og hvordan jobb startet dere opp med som nyudannet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 24. januar 2007 #2 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Jeg har ikke studert markedsføring selv, men har flere venner som nylig har fullført 3-årig markdsføring fra BI. Ingen av dem har fått noen topp jobb, så vidt jeg har forstått er det vanskelig å få interessante jobber uten erfarling. Av de jeg kjenner jobber en som butikksjef i en mindre klesbutikk, enhar fått en fancy tittel men er i realiteten telefonselger, en står på stand og selger kredittkort og en har fått seg en salkskonsulentstilling innen et rekrutteringsbyrå. Kjenner også noen som snart er ferdig med master i markedsføring, og de virker litt mer optimistisk med tanke på å få spennende jobber. Men det er da folk som har bachelor i økonomi i bunn, og dermed har en litt bredere utdannelse. Endret 24. januar 2007 av Titta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 24. januar 2007 #3 Del Skrevet 24. januar 2007 3 år på BI og jobber av alle ting som dekoratør, er jo i rett bransje på en måte men i helt feil stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annikken Skrevet 24. januar 2007 #4 Del Skrevet 24. januar 2007 Merkantile fag er bare tull. Styr unna! Du kan få en SÅ mye interessant jobb med å bare satse litt mer, som å f.eks. bare våge å bruke en kalkulator (eks. økonomi.) Samtlige av de jeg kjenner som har utdannet seg innen "markedsføring" jobber i klesbutikk, eller har gått over til å studere noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mee mee Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 24. januar 2007 jeg er på 2 året mitt, har lyst å jobbe innenfor markedsanalyse eller i et mediebyrå. noen som vet om det skal mye til for å få jobb der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 25. januar 2007 #6 Del Skrevet 25. januar 2007 jeg er på 2 året mitt, har lyst å jobbe innenfor markedsanalyse eller i et mediebyrå. noen som vet om det skal mye til for å få jobb der? ← For å jobbe med markedsanalyser bør en vel ha gode kunnskaper innen kvatitav metode. Ikke all verden man lærer i et bachelorstudium, og jeg har inntrykk av at mange som velger markedsføringsfag ofte er lite glad i tall og statistikk. For å få en interessant jobb innenfor markedsanalyser bør du nok ha hatt mer metode i praksis, enten i form av master, eller hardere fag som statistikk (feks på matnat på universitet). jeg kjenner også noen som har tatt markedsføring, og de har slitt med å få de jobbene de i utgangspunktet ønsket seg da de begynte å studere faget. Studiet kan se ut som en veldig enkel (men ganske dyr!) måte å få en interessant jobb. BI lager jo statistikker over hvor mange av avgangsstudentene som har fått relevant jobb etter studiet, og de som tar harde fag innen regnskap/juss ligger bra an, mens markedsføringselevene sliter med å få relevant jobb etter studiene. Har jo hørt flere si dette om at "kjedelige" studier gir interessante jobber, mens spennende studier gir kjedelige jobber. For mange kan nok dette stemme: å studere tall eller juss kan nok være litt tørt, men man får mange muligheter etterpå når man kan anvende det i praksis. Å lese humaniora eller samfunnsfag kan være veldig spennende, men sannsynligheten for å få relevant jobb er mindre og mange ender litt ufrivillig opp som lærere siden de ikke har tenkt gjennom hva de vil bli før de plutselig sto med vitnemålet i hånda. Dette gjelder ikke alle, men det er nok tendenser i den retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupsi79 Skrevet 25. januar 2007 #7 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg er helt enig med hun siste her. 3 år med markedsføring på BI er BORTKASTEDE penger!!! Er selv bachelor i markedsføring fra BI, jobber nå som sekretær. Men nå holder jeg på å ta enda en bachelor grad, i revisjon. Etter noen få år i arbeidslivet så ser jeg at for å få jobb innen markedsføring så må du være enten ingeniør eller økonom (helst siv.ing eller siv.øk). Det er nesten alltid slik at de som har lederjobber/godt betalte jobber har en av disse utdannelsene, og markedsføring har de bare tatt som en enkeltstudie ved siden av. Og ja, det er KJIPT å ha tatt en utdannelse som kostet 150.000 (for mange kostet den nærmere 300.000, da man kan ta opp ekstra studielån pga privatskole) og ikke kunne bruke den til noenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armonia Skrevet 25. januar 2007 #8 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg har tre år på BI, bachelor i markedskommunikasjon. Er vist en av de "heldige" som har fått en relevant jobb. Jobber i et stort globalt selskap - hovedkontor i Norge -, med kommunikasjon og media. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mee mee Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 25. januar 2007 men nå går ikke jeg på Bi i da heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 25. januar 2007 #10 Del Skrevet 25. januar 2007 Sannsynligheten for å få relevant jobb er mindre og mange ender litt ufrivillig opp som lærere siden de ikke har tenkt gjennom hva de vil bli før de plutselig sto med vitnemålet i hånda. Dette gjelder ikke alle, men det er nok tendenser i den retning. ← Det er mulig at sannsynligheten for å få relevant jobb er mindre men det betyr ikke at det er en årsakssammenheng mellom det og den følgende variabel (som du peker på); at studenten ikke har tenkt gjennom hva de vil bli før de plutselig sto med vitnemålet i hånden. Det kan jo tenkes at flere av dem så for seg jobber i UD, Amnesty, Røde Kors, store internasjonale hjelpeorganisasjoner, departmentene, større private selskap (BCG m.fl.), Statoil, Norsk Hydro, Storebrand, Telenor, m.fl. men at det kanskje tok litt tid å komme dit. I mange tilfeller må en først sanke erfaring fra steder som ikke er prioritet nr. 1 for å komme dit man vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 25. januar 2007 #11 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) jeg er på 2 året mitt, har lyst å jobbe innenfor markedsanalyse eller i et mediebyrå. noen som vet om det skal mye til for å få jobb der? ← Hei mee mee! Jeg vet om to som jobber i mediebyrå (de har studert markedsföring) og tror nok at det kan vaere ganske vanskelig å få jobb i den bransjen. Men det betyr jo ikke at du ikke skal pröve! Jeg ville staret med å få meg et abbonement på Kampanje, da får du et raskt innblikk i bransjen og du får greie på seminarer o.l. du kan delta på (det negative er at disse ofte er ganske dyre, er jo som regel bedriften som betaler) der du kanskje kan knytte deg opp noen kontakter. Husk at medieplanleggere jobber mye med tall og det forutsettes nok at du har god kjennskap til statistikk og at du kan bruke Excel. Det samme gjelder for å få jobb innen markedsanalyse om enn i enda större grad. Jeg vil nok tro at du har bedre sjangser for å få jobb innen disse to bransjene hvis du tar en mastergrad. Jeg kjenner ingen med markedsföringsutdannelse som jobber i et markedsanalyseinstitutt. Jeg vil tro at de fleste har studert statistikk på universitetet og det er nok også noen sosiologer i den bransjen. Jeg vet ikke hvor mange studiepoeng i statistikk du tar i löpet av bachelorgraden din i markedsföring, men du kan jo alltids studere på universitetet etter at du er ferdig (eller til og med samtidig hvis du er riktig flink). Det går sikkert an å ta noen enkeltemner, eller kanskje du til og med oppfyller kravene for å ta en mastergrad? Du får höre med en studieveileder. Om du ikke önsker å studere mer etter endt bachelorgrad synes jeg ikke du skal gi opp for det. Ta kontakt med de byråene der du önsker å jobbe og hör om det er noen mulighet for jobb! Lykke til! Endret 25. januar 2007 av Amadea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 25. januar 2007 #12 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg har selv studert markedsföring (i fire år, dette var för kvalitetsreformen) og jobber innen logistikk. Mine studiekamerater jobber med / som / innen alt fra personal, logistikk, web-markedsföring, markedskoordinator, salg, salgsstötte osv. Noen har starta egen bedrift. Jeg synes selv det er en veldig allsidig utdannelse. Et par jeg kjenner har ikke relevante jobber i forhold til utdanning, men det er fordi de önsket det selv. Jeg kjenner ingen som jobber i klesbutikk, selger kredittkort på stand eller jobber med telefonsalg (da tenker jeg på mine studiekamerater altså, ikke generelt sett). Jeg ble egentlig veldig overraska da jeg så svarene i tråden her, for jeg trodde det var gode tider i Norge nå. De jeg kjenner som jobber med salg har utfordrende og spennende jobber med veldig god lönn. De jobber mot bedriftsmarkedet og noen har personalansvar. Jeg skal innrömme at jeg selv noen ganger angrer litt på valget. Har fått veldig interesse for en spesiell bransje, men dette ville betydd å starte helt på nytt med en veldig lang utdannelse. Med studielån og noen år på baken er dette desverre helt uaktuelt for meg nå. Jeg skulle nok ikke bestemt meg så fort! Samtidig blir man vel aldri fornóyd og det finnes jo utviklingsmuligheter der jeg er i dag. Det finnes både interessante og utfordrende jobber der ute for de med markedsföringsutdannelse! Håper ikke folk som er midt i en bachelorgrad for eksempel blir veldig demotivert av å lese denne tråden her. Jeg tror det handler mye om hva du gjör det til selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 25. januar 2007 #13 Del Skrevet 25. januar 2007 Det kan jo tenkes at flere av dem så for seg jobber i UD, Amnesty, Røde Kors, store internasjonale hjelpeorganisasjoner, departmentene, større private selskap (BCG m.fl.), Statoil, Norsk Hydro, Storebrand, Telenor, m.fl. men at det kanskje tok litt tid å komme dit. I mange tilfeller må en først sanke erfaring fra steder som ikke er prioritet nr. 1 for å komme dit man vil. ← Dette tror jeg du har veldig rett i! Spesielt BI er nok gode til å skru opp forventningene til studentene med hensyn til karrieremuligheter. Det kan vaere greit å vaere litt jordnaer også (selv om man selvfölgelig bör ha ambisjoner )! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 25. januar 2007 #14 Del Skrevet 25. januar 2007 Det kan vaere greit å vaere litt jordnaer også (selv om man selvfölgelig bör ha ambisjoner )! ← Ja tror det. Noen har ambisjoner på lang sikt, andre har det veldig raskt. Noen kan gå rett til topps, andre må gå en lengre vei. Noen verdsetter kvalitet i det de gjør langs veien, andre bryr seg mest om harde fakta og resultater på en raskest mulig måte. Men alle typene kan ha ambisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mee mee Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #15 Del Skrevet 25. januar 2007 Hei mee mee! Jeg vet om to som jobber i mediebyrå (de har studert markedsföring) og tror nok at det kan vaere ganske vanskelig å få jobb i den bransjen. Men det betyr jo ikke at du ikke skal pröve! Jeg ville staret med å få meg et abbonement på Kampanje, da får du et raskt innblikk i bransjen og du får greie på seminarer o.l. du kan delta på (det negative er at disse ofte er ganske dyre, er jo som regel bedriften som betaler) der du kanskje kan knytte deg opp noen kontakter. Husk at medieplanleggere jobber mye med tall og det forutsettes nok at du har god kjennskap til statistikk og at du kan bruke Excel. Det samme gjelder for å få jobb innen markedsanalyse om enn i enda större grad. Jeg vil nok tro at du har bedre sjangser for å få jobb innen disse to bransjene hvis du tar en mastergrad. Jeg kjenner ingen med markedsföringsutdannelse som jobber i et markedsanalyseinstitutt. Jeg vil tro at de fleste har studert statistikk på universitetet og det er nok også noen sosiologer i den bransjen. Jeg vet ikke hvor mange studiepoeng i statistikk du tar i löpet av bachelorgraden din i markedsföring, men du kan jo alltids studere på universitetet etter at du er ferdig (eller til og med samtidig hvis du er riktig flink). Det går sikkert an å ta noen enkeltemner, eller kanskje du til og med oppfyller kravene for å ta en mastergrad? Du får höre med en studieveileder. Om du ikke önsker å studere mer etter endt bachelorgrad synes jeg ikke du skal gi opp for det. Ta kontakt med de byråene der du önsker å jobbe og hör om det er noen mulighet for jobb! Lykke til! ← takk for svar, det var noe som dette jeg ville høre tilsammen i metode fag, kvantitativt og kvaliiativt så er det ca 30 studiepoeng i løpet av 3 år tror jeg. Det er allefall noen av fagene jeg har likt best. har allerede vist litt interesse for et byrå, så de vat om meg. men er det noen små deltidsjobber man kan skaffe seg som student innenfor analyse å byrå? slik at man kommer seg innfor døra liksom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadea Skrevet 26. januar 2007 #16 Del Skrevet 26. januar 2007 Du kan jo söke jobb som telefonintervjuer? I mediebyråene tviler jeg på at de trenger noen til å jobbe deltid, men det går jo alltids an å pröve. Bare å spörre seg rundt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 26. januar 2007 #17 Del Skrevet 26. januar 2007 Du kan jo söke jobb som telefonintervjuer? ← Dette er jeg enig er et godt forslag. Selv om det i lengden er en kjedelig jobb, er det viktig å se hvordan undersøkelsene utføres i praksis. Hvis du er litt reflektert vil du bli oppmerksom på hvordan respondentene svarer på ulike spørsmålsformuleringer og også se hvordan telefonintervjuerne jobber i praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mee mee Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #18 Del Skrevet 26. januar 2007 er ikke det veldig dårlig lønnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armonia Skrevet 27. januar 2007 #19 Del Skrevet 27. januar 2007 er ikke det veldig dårlig lønnet? ← Som regel er det provisjonslønn, så det kommer helt ann på hvor mye du selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. januar 2007 #20 Del Skrevet 27. januar 2007 Det er iallefall dumt å fokuserer på lønn på veien mot et mål! Jeg har nå studert en linje innenfor markedsføring og ledelse de siste tre årene, og jeg har et mål om å klatre høyt, over lang tid! I starten er jeg forberedt på å jobbe noen år på bakken med lav lønn, men det spiller ingen rolle, for jeg gleder meg veldig til den jobben også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå