Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå funnet ut at jeg skal gå høyskole fra høsten av. Det jeg sliter med, er om jeg skal velge sykepleie eller vernepleie?De jeg har snakket med sier sykepleie, men da er også de sykepleiere, å de mener vernepleiere har mindre å velge mellom senere.. Venninen min valgte vernepleie i høst, men sluttet til jul, da hun ikke interesserte seg for dette.. men da hadde hun heller ikke gått lenge nok til å finne ut av dette tror jeg.. men nå når jeg sliter, sier hun at vernepleiere ikke kun er innen for funskjonshemming osv. Blir helt forvirret.. hun likte ikke seg på vernepleie, men råder nesten meg til å velge det. :forvirret:

Jeg har ikke lyst til å jobbe med psykisk utviklingshemmede, som det står vernepleier sikter mest til, men heller barnevern, rusomsorg o.l

og om jeg tar sykepleie, vil jeg gå videre til barnesykepleie.. men hva skal jeg velge? Noen som er noen av delene som vil dele det med meg, både positivt og negativt?

Og det med sprøyter, lærer man det på begge studiene? Dette er noe av det jeg gruer meg fælt til... jeg er rettåslett LIIIVREDD. :grine:

Håper noen kan hjelpe, også om noen er utdannet innenfor barnes.pleie, rusomsorg og barnevern generelt, hvordan ble dere dette?

Takker for hjelp!

Søknadsfristen er april, så må virkelig finne ut av noe snart... ! :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har nå funnet ut at jeg skal gå høyskole fra høsten av. Det jeg sliter med, er om jeg skal velge sykepleie eller vernepleie?De jeg har snakket med sier sykepleie, men da er også de sykepleiere, å de mener vernepleiere har mindre å velge mellom senere.. Venninen min valgte vernepleie i høst, men sluttet til jul, da hun ikke interesserte seg for dette.. men da hadde hun heller ikke gått lenge nok til å finne ut av dette tror jeg.. men nå når jeg sliter, sier hun at vernepleiere ikke kun er innen for funskjonshemming osv. Blir helt forvirret.. hun likte ikke seg på vernepleie, men råder nesten meg til å velge det.  :forvirret:

Jeg har ikke lyst til å jobbe med psykisk utviklingshemmede, som det står vernepleier sikter mest til, men heller barnevern, rusomsorg o.l

og om jeg tar sykepleie, vil jeg gå videre til barnesykepleie.. men hva skal jeg velge? Noen som er noen av delene som vil dele det med meg, både positivt og negativt?

Og det med sprøyter, lærer man det på begge studiene? Dette er noe av det jeg gruer meg fælt til... jeg er rettåslett LIIIVREDD.  :grine:

Håper noen kan hjelpe, også om noen er utdannet innenfor barnes.pleie, rusomsorg og barnevern generelt, hvordan ble dere dette?

Takker for hjelp!

Søknadsfristen er april, så må virkelig finne ut av noe snart... !  :forvirret:

Hei!

Hva med å bli sosionom i stedet? Vil tro det hadde passet mye bedre i forhold til ønskene dine. Du slipper nåler, og får mye å gjøre innen rusinstitusjoner etc. I tillegg kan du jobbe på psykiatriske institusjoner, psykiatriske poliklinikker (også med barn), fengsel, trygdekontor, sosialkontor, aetat, innen ulike helseforetak..masse mulighet er så vidt jeg vet med andre ord. Barnevernspedagog kunne kanskje også være et alternativ hvis du vil innen barnevernet :)

Skrevet
Hei!

Hva med å bli sosionom i stedet? Vil tro det hadde passet mye bedre i forhold til ønskene dine. Du slipper nåler, og får mye å gjøre innen rusinstitusjoner etc. I tillegg kan du jobbe på psykiatriske institusjoner, psykiatriske poliklinikker (også med barn), fengsel, trygdekontor, sosialkontor, aetat, innen ulike helseforetak..masse mulighet er så vidt jeg vet med andre ord. Barnevernspedagog kunne kanskje også være et alternativ hvis du vil innen barnevernet :)

Dette er nøyaktid det rådet jeg ville gitt også.

Skrevet
Hei!

ja, enig. Sosionom eller barnevernspedagog. Både vernepleier og sykepleier er allsidige utdanninger som gir mange muligheter for å jobbe innen det du vil, men de er mer "klinisk" rettet enn sosionom/barnevernsped.

Skrevet

Jeg kjenner ei som er utdannet vernepleier, og hun jobber på institusjon for ungdom med psykiske problemer som rus, spiseforstyrrelser, depresjoner o.l. Så det er absolutt ikke kun arbeid med psykisk utviklingshemmede(eller hva enn det er lov å kalle det i disse dager. Jeg gir opp.)

Men jeg tror hva du ender opp med å jobbe med etter endt utdanning er noe du kan legge føring for selv, i utdanningsløpet.

Skrevet

I følge en venninne av meg som går vernepleie kan ferdig utdannede vernepleiere bli sykepleiere etter ett års ekstra studium. Dette fordi de to utdannelsene har mye likt i pensum. Så ja, man lærer å sette sprøyter og medikamentregning på vernepleie også.

Skrevet

Anbefaller også sosionomstudiene.

Du sier du vil jobbe med rusomsorg og barnevern. Da mener jeg ikke sykepleieutdannelsen er noe for deg. Hvertfall ikke om du har planer om å vidreutdanne deg innen pediatri, det er jo en helt annen retning enn det du sier her du vil jobbe med.

Jeg er ferdig utdannet sykepleier i juni, og jeg må inrømme at jeg ikke var så begeistret for sprøyter selv, men nå går det bra ;)

I følge en venninne av meg som går vernepleie kan ferdig utdannede vernepleiere bli sykepleiere etter ett års ekstra studium. Dette fordi de to utdannelsene har mye likt i pensum. Så ja, man lærer å sette sprøyter og medikamentregning på vernepleie også.

Har jeg aldri hørt. trodde det var to helt forskjellige utdannelser jeg. Veit du noe om hvor jeg kan finne ut om dette stemmer?

Skrevet

Jeg er vernepleier. Jobber selv med utviklingshemmede, men det var ikke det jeg hadde tenkt til i utgangspunktet. Det var egentlig psykiatri jeg ville jobbe med, men oppdaget at jeg likte veldig godt å jobbe med utviklingshemmede under en praksisperiode.

Vi hadde vel en uke hvor vi trente på sprøytesetting, sårstell, sonde osv, og så kunne vi trene oss mer på dette under pleiepraksisen. Sykepleiere har litt mer av dette under utdanningen, de lærer også å sette inn veneflon, intravenøse sprøyter osv.

Hvor mye du kommer borti av slike ting etterpå, avgjøres av hvor du vil jobbe. Jeg har satt noen få sprøyter, steller en del sår og gir medisiner, ellers er det mest miljøarbeid jeg driver med.

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg anbefaler deg også å se på sosionomstudiet. Hvis du vil jobbe innen rus og barnevern virker det smart å utdanne seg til sosionom. Og som sosionom låser du deg ikke, med tanke på yrker! Du kan jobbe med UTROLIG mye :)

Gjest Trolletrine
Skrevet

Er selv utdannet vernepleier,og jobber nå innenfor psykiatri og rus.Følte det under utdannelsen var en hel del jeg ikke var spesielt interessert i,men hadde hele tiden "målet" mitt i bakhodet(jobbe med det jeg jobber med :) ),og gjennomførte derfor utdannelsen.Det er tross alt "bare" en grunnutdanning,-en plattform du gjerne må bygge videre på,og det er jo da du sikter deg inn på det du VIRKELIG brenner for!!!

Vil ellers si at jeg kjenner endel sosionomer og barnevernspedagoger,og utifra disse er det visst en temmelig heftig kamp om jobbene.

Jeg også vinglet veldig mellom vernepleier vs sykepleier,men gikk grundig igjennom hva jeg liker og hva jeg vil vite mer om,jobbe med osv,og tok valget derfra.Og enten du jobber som sykepleier eller vernepleier,så blir du likevel ikke arbeidsløs.

Ikke hør på andre,-er kun du selv som vet hva som er riktig!Lykke til!!! :)

Skrevet

Jeg vinglet også mellom vernepleien og sykepleien. Og havnet på vernepleierutdannelse.

Som sykepleier vil du i hovedsak jobbe innenfor sykehus, sykehjem, hjemmetjeneste. Du kan også gå videre å bli f.eks helsesøster, psykriatrisk sykepleier o.l.

Som vernepleier har du mange flere valgmuligheter innenfor arbeidslivet. Studiet er en blanding av sykepleien og barnevern egentlig, litt av alt, men med mer fokus på psykisk utviklingshemming.

Som vernepleier kan du jobbe bl.a innen hjemmetjenesten, sykehjem, skole, barnehage, barnevernskontor, rusomsorg og med psykisk utviklingshemmede.

Vernepleier går i hovedsak ut på tilrettelgging for vanskeligstilte voksne og barn.

Du har utrolig mange muligheter som vernepleier.

Dersom du kun vil jobbe innenfor barnvern hadde jeg vel heller valgt barnevernsutdanningen.

Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg har valgt riktig, og det etter nå å ha hatt fag innenfor jussen. Men det er en liten brøkdel av utdanningen, og kommer godt med videre.

Nå var jeg i utgangspunktet innstilt på sykepleier og sykehus jobb, men har sett mulighetene innenfor vernepleien og kan også tenke meg å jobbe med vanskeligstilte barn og innen rusomsorg. Og da føler jeg vernepleien er det rette for meg.

Håper dette hjalp litt. Og lykke til med valget ditt.

Jeg stortrives i allefall på vernepleier linjen.

Skrevet

Jeg er selv sykepleierstudent, og jeg kjenner sykepleiere så jobber innen flere av di tingene du nevner du vil jobbe med (enkelte som har gått videreutdanning innen rusomsorg f.eks.). Men dersom du er mer interessert i det miljøretta enn det sykdomsretta, så må du gå for vernepleie! Jeg er selv veldig fornøyd med å ha valgt sykepleien, men det er nok fordi jeg interesserer meg for akkurat dette og syns det er kjempespennende.

• 2 uker senere...
Skrevet

Off, nå vrangler jeg veldig.. å er veeeldig usikker.

Grunnen for at jeg kommer til å velge enten vernepleie eller sykepleie, er for at jeg ikke vil flytte fra byen jeg bor i, med det første.. og det er innenfor helse jeg vil jobbe med. Jeg har lenge tenkt på både sosionom og barneverns utdanningene, men etter å snakket med mange, sier de aller fleste at det er vanskelig med å få seg jobb..

Det er ikke det at jeg BARE vil jobbe med barnevern, rusomsorg osv, men i hovedsak BARN, jeg har veldig lyst til å gå videre med barnesykepleie etter sykepleie(om jeg velger det) og innenfor vernepleie må jeg sikkert gå noe videre, i og med at jeg helst ikke vil jobbe med psykisk utviklingshemmede..

Så jeg har egentlig, CIRCA, kommet frem til at jeg velger sykepleie.. MEN, er fortsatt redd sprøyter....å tenk om dette ødela hele studiet for meg :grine:

Steike for ei pingle jeg er! :ler:

Skrevet

Jaja, du må lære deg å sette sprøyter som vernepleier også ;)

Skrevet

Hei Taliee!

Jeg satt og googlet på rus og sårstell, og endte opp på kvinneguiden..hehe :)

Jeg er nyutdannet vernepleier og jobber i et lavterskel helsetiltak for rusmisbrukere.

Jeg var som deg i villrede i forhold til hvilken utdanning jeg skulle velge, og har tenkt på både sykepleie, barnevern og sosionom før jeg endte opp på vernepleien.

Jeg har som deg ikke store planer om å jobbe med psykisk utviklingshemmede, men har i første omgang tenkt å prøve meg innenfor rusomsorgen.

Slik jeg ser det har man utrolig mange muligheter som vernepleier. Jeg hadde selv i fjor praksis i rusmiddeletaten i oslo, imens klassekamerater hadde praksis i alt fra barnehage, ungdomskole til eldreomsorgen.

Mitt inntrykk er at det er lettere å få jobb som vernepleier i forhold til sosionom og barnevernspedagog.

Jeg har sett at det for mange arbeidsgivere er populært at vi som vernepleiere er autorisert helsepersonel, og dermed har lov til å sette sprøyter og dele ut medisiner. I rusomsorgen er dette ofte ønskelig, da mange institusjoner står for utdeling av metadon til brukerne.

Etter ferdig utdanning har jeg fått tilbud om en fast 100% stilling innen barnevern, en 100% vikariat stilling innen psykiatri samt tre faste 100% stillinger innen rusomsorgen. Her har alle satt stor pris på at jeg er vernepleier med medisinkompetanse. Det kan allikevel ikke legges skjul på at det i alle disse stillingene har vært fordel å være mann, da flesteparten av personalet ofte er kvinner, og brukerne av tiltakene menn.

Når det gjelder barnevern, sosionom og vernepleie ser jeg også en stor tendens til at man kan ha de samme jobbene. Ofte vil man ha søkere med 3. årig helse- sosialfaglig høgskole.

Om du går inn på finn.no/jobb og søker på "miljøterapeut" får du listet opp en rekke jobbmuligheter du vil ha etter endt utdanning. om du går inn på vernepleier.no kan du lese om bl.a jobbmuligheter og mulighet for videreutdanning

Når det gjelder å sette sprøyter er det noe jeg har lite erfaring med, men håper å få mer erfaring med nå i jobbsammenheng.

Vet ikke om jeg har klart å svare på så mye, men du må gjerne spørre om det er noe du lurer på.

Mvh Stian

Skrevet

Hei jeg er Vernepleier og veldig fornøyd med valget mitt :) Det komer jo ann på hva slags fokus du har for det du vil jobbe med og på hvilken måte. Hvis du er mest opptatt av den rent somatiske delen og pleie og stell, er vel sykepleien en viktig og flott utdannelse du kanskje bør søke. Hvis du ønsker og jobbe mer med det Miljømessige er vel vernepleieren det du bør velge,

Utdannelsen har begge sykdomslære og de har samme medisinkompetanse, men det er klart sykepleierene er flinkere med det somatiske.

Vernepleierene arbeider etter vernepleierens arbeidmodell, målrettet miljøarbeid og atferdsanalysen eller kognetiv atfetrdsmodifikasjon, som ofte blir brukt i behandling av brukere med rusproblemer o.l

Man jobber jo ofte med miljøbetingelser, tilrettelegging, fokus på mestring og endring av utfordrende eller uhensiktsmessige atferd dette kan man da gjøre ved.

Bolig/dagsenter for utviklinghemmede, på barne og ungdomsskoler, dementavdelinger, rusomsorgen, psykiatrien, barne og ungdomshjem.

det første året under utdannelsen vil man ha sammen med barnevern og sosionom, før man 2 året begynner mer med medisinkompetansen, sykdomslære o.l og 3 år tiltak og adferdsanalysen. som også da kommer på det mer spesefikke delen av 1 året også. Håper du for valgt det du føler mest for og du kan jo søke vernepleieren og gå første året og er det blitt ledig plass ved de andre studiene er det noen som kan bytte over til barnevern eller sosionom da,

Skrevet

om man har felles første år sammen med barnevern og sosionom kommer helt ann på hvilken skole man går på. sånn jeg forsto taliee var det kun sykepleie og vernepleiestudie i byen hun bor? men det er jo mulig å sjekke om man har lik læreplan som andre skoler, og i tilfelle om det er mulig å bli overført til andre studier om det er ønskelig :)

Gjest Orinoco
Skrevet

Her er ikke det første året sammen med barnevern og sykepleie, så jeg ble ganske nysgjerrig på hvor du går nusselig da dette er første gang jeg hører om det.

Jeg går iallefall vernepleien og synes det er greit nok. Valgte det forran sosionom og barnevern fordi vernepleien gir meg flere muligheter.

• 1 måned senere...
Skrevet

Men det er vell ikke mulig å hoppe av sykepleie f.eks, for så å "hoppe" inn i vernepleie om det er plass? :forvirret:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg er vernepleier.

Da jeg begynte på studiet, var jeg helt sikker på at jeg skulle jobbe innen barnevernet etter endt studie.

Jeg ombestemte meg underveis, jeg. Fant ut at jeg ikke var i stand til ikke å ta med meg jobben hjem, dessuten begynte jeg å jobbe i hjemmesykepleien og i bofelleskap for utviklingshemmede den første sommerferien i studietiden.

Vi hadde mye felles undervisning med sosionomstudentene; sosiologi, psykologi og samfunnsfagene. Da jeg gikk, hadde vi samme pensum innen sykdomslære og medikamenthåndtering som det sykepleierene hadde.

Tja.

Man har mange valgmuligheter både som verne og sykepleier. Det finnes en hel haug videre og etterutdannigne man kan ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...