Gjest Kermit Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Er det forsent å melde seg opp som privatist ved vgs dersom man vil ta eksamen til sommeren?
Gjest niomi Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Fristen var vel 15. januar, om jeg ikke husker feil.
Eliza Doalot Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Jeg TROR søknadsfristen gikk ut 15 januar....
Gjest Nattblomst Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Oppmeldingsfristene for privatisteksamener er: Vår: 15. januar Høst: 15. september Så du er nok dessverre noen dager for seint ute til å få tatt eksamen til våren.
Gjest Zevon Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Det er for sent, og de er ikke nådige når det gjelder oppmelding etter fristen. Dessverre!
Gjest Huldali Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Noen som vet om man kan få lov til å følge noe av undervisningen hvis man melder seg opp som privatist på en vgs? Syns å huske at vi hadde en privatist i vår fransk klasse (for mange år siden), hun følge undervisningen de dagene hun ønsket. Det er jo mye billigere enn bjørknes
Adonia Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Noen som vet om man kan få lov til å følge noe av undervisningen hvis man melder seg opp som privatist på en vgs? Syns å huske at vi hadde en privatist i vår fransk klasse (for mange år siden), hun følge undervisningen de dagene hun ønsket. Det er jo mye billigere enn bjørknes ← mener det kalles hospitant. du følger da undervisningen ettersom du ønsker. kan også selv velge om du vil ta de prøvene klassen har underveis. en annen mulighet er å følge vanlig undervisning. jeg gjorde det året etter jeg var ferdig på videregående i 2kj. en forutsetning var at det var ledige plasser i klassen. jeg måtte da ta alle prøvene underveis, og fikk fravær som vanlig. fikk da standpunktkarakter i faget, og slapp å melde meg opp som privatist.. ta kontakt med en videregående skole og hør hvilke muligheter du har
Gjest Huldali Skrevet 23. januar 2007 #8 Skrevet 23. januar 2007 Takk for svar! Virker lurt å ta opp fag ved vgs syns jeg. Vurderer å forbedre noen karakterer for å komme inn på enkelte utdanninger. Men lurer på en ting til Når du skriver at du fikk stanpunktkarakter i faget og slapp og melde deg opp som privatist, betyr det da at du ikke måtte opp til eksamen hvis du ikke ble trukket opp som resten av klassen?
Gjest Labellamia Skrevet 23. januar 2007 #9 Skrevet 23. januar 2007 mener det kalles hospitant. du følger da undervisningen ettersom du ønsker. kan også selv velge om du vil ta de prøvene klassen har underveis. en annen mulighet er å følge vanlig undervisning. jeg gjorde det året etter jeg var ferdig på videregående i 2kj. en forutsetning var at det var ledige plasser i klassen. jeg måtte da ta alle prøvene underveis, og fikk fravær som vanlig. fikk da standpunktkarakter i faget, og slapp å melde meg opp som privatist.. ta kontakt med en videregående skole og hør hvilke muligheter du har ← Da var du opptatt som vanlig elev i klassen, ikke hospitant. som privatist kan du følge undervisning men du kan ikke levere oppgaver og få tilbakemelding på dem, hvis ikke lærerene gjør dette av deg selv. og tilbyr privatisten dette. Som hospitant er du på en arbeidsplass for å studere og lære et yrke. eks. En jusstudent kan være hospitant eller praktikant på et advokatkontor eller juridisk avdeling i bedrifter.
Adonia Skrevet 23. januar 2007 #10 Skrevet 23. januar 2007 Takk for svar! Virker lurt å ta opp fag ved vgs syns jeg. Vurderer å forbedre noen karakterer for å komme inn på enkelte utdanninger. Men lurer på en ting til Når du skriver at du fikk stanpunktkarakter i faget og slapp og melde deg opp som privatist, betyr det da at du ikke måtte opp til eksamen hvis du ikke ble trukket opp som resten av klassen? ← jo hadde jeg blitt trukket opp så måtte jeg ha tatt eksamen. men jeg ble heldigvis ikke trukket opp vi var bare 6 i klassen, og 4 kom opp. så innbiller meg derfor at det er mindre sannsynlig å bli trukket opp når man tar ekstra fag etter man er ferdig med videregående..
Adonia Skrevet 23. januar 2007 #11 Skrevet 23. januar 2007 Da var du opptatt som vanlig elev i klassen, ikke hospitant. som privatist kan du følge undervisning men du kan ikke levere oppgaver og få tilbakemelding på dem, hvis ikke lærerene gjør dette av deg selv. og tilbyr privatisten dette. Som hospitant er du på en arbeidsplass for å studere og lære et yrke. eks. En jusstudent kan være hospitant eller praktikant på et advokatkontor eller juridisk avdeling i bedrifter. ← hvis du leser innlegget mitt en gang til så kan du se at jeg prøver å beskrive to ulike muligheter. jeg vet at jeg ikke var hospitant, jeg sier jo at det jeg gjorde er enn annen mulighet enn å være hospitant.
Lillemor Gull Skrevet 26. januar 2007 #12 Skrevet 26. januar 2007 jo hadde jeg blitt trukket opp så måtte jeg ha tatt eksamen. men jeg ble heldigvis ikke trukket opp vi var bare 6 i klassen, og 4 kom opp. så innbiller meg derfor at det er mindre sannsynlig å bli trukket opp når man tar ekstra fag etter man er ferdig med videregående.. ← Det gjalt ikke meg da jeg tok kun matte. Men for all del - jeg gjorde det uansett bedre på eksamen enn det jeg fikk i standpunkt så det var egentlig like greit.
millo Skrevet 28. januar 2007 #13 Skrevet 28. januar 2007 Har noen spm angående privatist eksamen og håper det er greit jeg spør her selv om det blir litt OT.. Er det noen som har tatt naturfag som privatist som kan komme med erfaringer og gode råd? Har skjønt man må ha både skriftlig og muntlig, men hva skjer på den muntlige delen? Er takknemlig for alle svar!
Gjest Zevon Skrevet 28. januar 2007 #14 Skrevet 28. januar 2007 Har noen spm angående privatist eksamen og håper det er greit jeg spør her selv om det blir litt OT.. Er det noen som har tatt naturfag som privatist som kan komme med erfaringer og gode råd? Har skjønt man må ha både skriftlig og muntlig, men hva skjer på den muntlige delen? Er takknemlig for alle svar! ← Skriver litt om begge, jeg. Skriftlig og muntlig naturfag gir to karakterer som til sammen utgjør naturfagkarakteren din. Om det er tvil om den muntlige innsatsen, støtter sensor seg på den skriftlige delen din for å se hvilken retning du vipper i. Skriftlig er i multiple choice- form. Der får du spørsmål fra hele pensum. Muntlig varer i en halvtime, du får en halvtimes forberedelse rett før. På muntlig skal du ha en praktisk oppgave. Dette kan f.eks være å lage forskjellige koblinger mellom batterier som er fremstilt (det var min oppgave). Denne oppgaven skal det brukes ca 1/3 av tiden på. I tillegg til denne oppgaven får du forberede deg litt på en kjent teorioppgave (som du får vite om før forberedelsen), og så vil de spørre deg om et ukjent tema når du kommer inn. Praksis kan variere litt fra skole til skole, så ring Privatistkontoret der du skal opp for å vite nøyaktig hvordan de gjennomfører. Men læreplanen sier iallfall at du skal kunne utføre en øvelse, så det må du regne med. Føler du deg usikker på praktiske oppgaver, kan du ta et helgekurs med fokus på de vanligste eksamensoppgavene på forhånd, men dette koster litt. De fleste naturfagsbøker tilbyr eksempler på slike øvelser, og du kan jo i tillegg lese gamle øvelsesrapporter på nett, eller spørre faglærer i naturfag på skolen hvor du skal ta eksamen om du kan få se listen over øvelser hans elever skal gjennomføre.
millo Skrevet 30. januar 2007 #15 Skrevet 30. januar 2007 Tusen takk for svar! Jeg får ta en telefon å høre med de om hvordan opplegget er her. Synest du det var vanskelig å ta det som privatist? Leste du mye på forhånd? Tror jeg bare må begynne å lese (MYE), skal iallefall bli godt å få det overstått
Gjest Zevon Skrevet 30. januar 2007 #16 Skrevet 30. januar 2007 (endret) Nei, men jeg har litt trening som privatist. Du må ha selvdisiplin, ellers går det på ræva. Men naturfag er et veldig greit fag. Endret 30. januar 2007 av Pheps
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå