Gjest Ballerina Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Jeg sliter med motivasjonen til å lese alt som skal leses i studiet mitt... det er så mye annet å finne på bare for å slippe å lese... noen som har noen tips i å få mer motivasjon? Vil jo gjøre det bra, og det er interessant, men det å lese side opp og side ned er bare ikke gøy for tiden...
Ravenna Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Først; jeg vet hvordan du har det. Jeg har eksamen i nærmeste fremtid, og har ikke satt i gang med det grundige arbeidet før nå helt i innspurten. Du kommer jo faktisk med to grunner selv, til å sette i gang. Du "vil gjøre det bra, og det er interessant". Det er egentlig en veldig god start. Se litt lenger frem i tid enn akkurat her og nå, og du vil se at det nok vil lønne seg og ta seg litt sammen. Regner med at du nettopp har begynt på et nytt semester, og at du ikke har eksamener før på en stund (?). Du har dermed en real sjanse til å klare dette. Ettersom det er tungt å finne frem bøkene, så tror jeg det er lurt å innføre et lite belønnings-system. Let frem bøkene og si til deg selv at faget er interessant og at du vil gjøre det bra. Gi deg selv en deadline for når du skal SLUTTE å lese, og planlegg å gjøre noe kjekt når du er ferdig. På den måten har du noe å se frem til. Ikke la konsentrasjonen ligge på et lavmål av den grunn. Les grundig når du først holder på, men det er ikke nødvendig å holde på så lenge om gangen. Tror mange sliter seg ut på å lese for lenge om gangen. Ta gjerne en liten pause på 5 minutt etter 20 minutt. Ettersom det er tungt å lete frem bøkene så kan du jo begynne i det små. Prøv å les i en time, med 3 små pauser? Prøv deg frem. Etterhvert så er det nok lurt å holde på litt lenger, slik at du kommer over hele pensum i tide Se også over pensum, gå gjennom innholdsfortegnelser, dann deg en oversikt over hva det dreier seg om. Pensum kan virke stort og faretruende, men ved å få en liten mental oversikt over stoffet så ufarliggjør du det på en måte. Prøv også å lage en plan for hva du skal lese. Ofte er det greit å bestemme HVA du skal lese, i stedenfor hvor LENGE du skal lese! Garanterer en god følelse etter vel "gjennomført oppdrag"!
Daenrys Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Som student på femte året skjønner jeg godt hvordan du har det. En ting jeg har funnet ut som fungerer på meg når jeg har slike perioder, er en kombinasjon av å være streng med meg selv og belønne meg selv. Dvs. hvis jeg leser i en time i strekk, kan jeg gjøre noe annet i f.eks. tjue minutter (lese bok, se tv, surfe, høre på musikk, snakke tull med andre folk etc.). Viktig å ikke bare sitte konstant med pensum, gi deg selv belønninger når du har vært flink å lest det som er målet. Dette synes ivertfall jeg gjør lesingen mye lettere .
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Viktig å ikke bare sitte konstant med pensum, gi deg selv belønninger når du har vært flink å lest det som er målet. Dette synes ivertfall jeg gjør lesingen mye lettere . ← Belønninger er fint
Gjest Camma Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Forsøk å tvinge deg selv til å være mer aktiv under lesingen. J Jeg og sliter tidvis med motivasjonen, enda jeg synes det jeg leser er aldri så spennende. Det kan være vanskelig å motivere seg for lesing fra 8-18 hver dag, uansett hvor spennende man synes det er! Jeg har begynt å alltid ta notater når jeg leser. Da tvinger jeg meg selv til å holde fokus og ikke falle ut, fordi jeg må jo skjønne det som står der om jeg skal notere noen stikkord Belønning og hyppige pauser er og gode råd. Jeg leser mest hjemme, så setter meg ned 1 time eller bestemmer meg for et visst antall sider om gangen, og presser meg gjennom de. Når jeg er ferdig så tar jeg 20 min hvor jeg surfer litt på nett eller ser litt trash på tv ellerno! Funker flott for meg Det kan og være lurt, som nevnt over, og danne seg en oversikt over pensum. Jeg har laget en leseplan slik at jeg vet jeg er ferdig til eksamen. Bare sørg for å være realistisk, og sett av tid til repetisjon, så går det som en drøm!! Lykke til!!
Gjest Ballerina Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk for svar! Gjør jo alt det som dere sier, men noen ganger så bare går det ikke... men har laget meg leseplan for denne uka, og det SKAL jeg gjennomføre! Kan ikke ta notater pga. senebetennelse og tennisalbue - for det har jeg alltid gjort før. Kanskje en av grunnene til at motivasjonen er på bunn. MEN: to av tre lærere har idag lagt ut spørsmål til det vi leser, så da kan jeg svare på dem Det er jo veldig greit synes jeg! Dette skal gå bra! I morgen begynner vi til og med med gruppearbeid - så lenge gruppa møter opp (det gjorde den ikke i dag...) så kommer dette nok til å gå kjempebra! Det er jo lenge til eksamen enda, så det ordner seg nok til slutt. Jeg er bare sånn at jeg liker å gjøre ting underveis og ikke sitte to uker før eksamen som en annen tulling som ikke har lest noe. Det er da jeg vil gå gjennom mine egne notater og repetere! ...men jeg får lærernes notater (siden jeg er "skadet" får vi visst det ). Så igjen, tusen takk! Det er godt å høre at andre også har det sånn! Nå skal jeg lese 45 min før Dagsrevyen
Nemesis Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 Ta deg en studieteknikktime og få tips og råd der
Gjest Ballerina Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 Ta deg en studieteknikktime og få tips og råd der ← Been there, done that hehe... har egentlig alltid vært veldig "flink" til å lese, er bare i år det har begynt... kanskje sånn det går når man i flere år bare studerer enkeltemner! Skal bli gøy å begynne på en "skikkelig" utdanning til høsten med en hel klasse
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå