Gå til innhold

Noen som har vært i Australia?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært i Australia, men skal dit i sommer og vil gjerne høre om hvordan det er der. :hoppe: Har jo lest mye og sett masse bilder (+ home and away ;) ) men lurer bare litt på hvordan det er der i forhold til gode gamle Syden (Hellas, Spania..) Noen som har en dekkende beskrivelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at det er vinter i Australia når det er sommer i Norge! Du vil nok ha en gjennomsnittstemperatur på under 20 grader, og stor sjanse for regn!

Jeg ville ikke sammenlignet Australia med "syden", men det finnes mange flotte sydenstrender rundt om i hele landet. Nå har jeg selv kun vært i Sydney, men bl.a. Great Barrier Reef er jo godt kjent både for strender og fantastisk dykking.

Australia er stort og mangfoldig, men om du skal til Sydney kan jeg anbefale turer til vindistriktene i nærheten, noen dager på strendene rundt byen og ikke minst bare det å rusle rundt i området rundt operahuset og Harbour Bridge. En tur til dyreparken i Sydney kan også anbefales.

Skrevet

Jeg har vært i australia :hjerter_rundt:

Det er et fantastisk land, og du kan glede deg masse. Hvor i australia er det du skal? Hva slags type ferie?

Jeg oppfatter australiere som veldig vennlige og avslappede. Naturen er utrolig. Som det nevnes over er det jo vinter når det er sommer her, så avhengig av hvor du skal trenger det ikke være så varmt (der jeg var var det rim på bakken noen morgener)

Hvis du forteller mer om hvor du skal etc kan jeg kanskje komme med noen gode tips :) Har ikke vært i syden jeg da, så kan ikke sammenligne det ;)

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Tibia
Skrevet

Takk for svar! Jeg satser på å få med meg både østkysten og vestkysten, men skal først og fremst til vestkysten, nærmere bestemt Perth. Vet at det er vinter der nede når jeg kommer ned, men jeg skal være der en stund, så får nok med meg våren/sommeren også. Er det ikke litt varmere på vestkysten om vinteren enn det er på østkysten (eller tar jeg helt feil nå)?

Når jeg spør om forskjellen mellom Syden og Australia, så tenker jeg på klima, luftfuktighet, natur og sånt.

Kom gjerne med mer :sjarmor:

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Tocogo
Skrevet

Nå har flesteparten allerede nevnt masse her, men ville bare si at Australia er et kjempefint land. Da jeg var der var det sommer og masse sol. Kjempehyggelige folk og mange opplevelser. Gled deg! :)

Skrevet

Bodde der i tre år og elsket landet så mye at jeg ville bo der for alltid... Savner det :grine:

Det er grisekaldt der om mai-september, gjerne nede i 10 grader på det verste og skikkelig kald og sur vind direkte fra Antarktis. Men i Cairns er det nok rundt 25 grader i de månedene.

Ellers er det mange kule ting i byene, nok til å underholde, anbefaler akvariumet i Sydney og dyrehagen i Melbourne og diverse dyreparker med lokale dyr. Vinturer er også morsomt, bare sørg for å komme på en buss med ungt publikum i stedet for pensjonister.

Coober Pedy er en gruvelandsby ute i ørkenen hvor alle bor under jorden, til og med hotellet, det var ganske kult.

Mye bra shopping der viss du liker surfe/skatestil, en del av de kjente merkene er Australske og derfor svært billige der (Billabong, Roxy etc).

Forskjellen mellom Australia og syden blir kjempevanskelig å si noe om siden Australia er så stort (mye større enn USA og Europa), men så mange ulike klimaer... Du kan sjekke på ANSA sine sider, de har norske studenter der nede som skriver lærestedsbeskrivelser så du kan sikkert finne mer info om de ulike stedene der.

Skrevet

Også må du spise pies, iced coffee og hedgehoge slices  :sikle: Det savner jeg... og tim tams :)

Åååååh! Tim tams! Beste som finnes i hele verden! (dvs mint-sjokolade kjeksene fra Arnotts er vel langt der oppe de også)

Gjest grønnsåpe
Skrevet

Søstra mi bor i Perth ;) hehe. hun sier det er veldig kaldt på den tiden. Ting du må gjøre.. hm.. besøke Rottnest Island, eller hva den nå heter. Der lever quakkas ( veldig usikker på om det er det de heter :ler: ), små kenguruer. Eneste plassen i verden ( utenom dyrehage ) du får sett de.

Skrevet

Det nærmeste du kommer Syden i Australia er Surfers Beach i Queensland (akkurat av den grunn bør du kanskje prøve å unngå stedet..)

Jeg har selv bodd i NSW i noen år, og synes det var kaldt i juni/juli, mye på grunn av manglende oppvarming i huset. Men noen venninner av meg kom på besøk i juli og de synes været og temperaturen var helt topp -de lå på standen i bikinien, mens jeg hadde på meg olabukse og genser.. kommer nok litt an på hva man er vant med..

For øvrig er Home and Away spilt inn i Palms Beach, en av strendene i nord for Sydney. Ganske koselig der..

God tur, ikke glem Tim Tams.

Skrevet

Når sann ca begynner det å bli kaldt der da? Og hva er egentlig Tim Tams? :klø:

Hvordan føles varmen der nede? (jada, litt teit spørsmål..) Er det høy luftfuktighet eller mer behagelig varme?

Skrevet

Hvordan føles varmen der nede? (jada, litt teit spørsmål..) Er det høy luftfuktighet eller mer behagelig varme?

Skrevet
Når sann ca begynner det å bli kaldt der da? Og hva er egentlig Tim Tams? :klø:

En kvalmende kjeks. Det er iallfall ikke den jeg savner. Men det er mye annet å savne, og like mye å se fram til for deg!

Skrevet

Tim Tams er en fantastisk sjokoladekjeks :sikle:

I Sydney-området er ikke luftfuktigheten så høy at den blir et problem.

Jeg var i Cairns/ Daintree Rainforest (helt nord i Queensland) i januar et år, og da var luftfuktigheten så høy at vi var klissvåte døgnet rundt. Nå er dette et tropisk område, så det var ikke akkurat noe annet å forvente. Hadde jeg visst på forhånd at det skulle bli så ille, så hadde jeg nok valgt å reise opp dit på et annet tidspunkt.

Men generell regel er at jo lenger nord du reiser, jo varmere blir det :)

Skrevet

australia er fantastisk - nesten uansett hvilken type natur du foretrekker. jeg har bodd der i to perioder i livet mitt, et år når jeg var 18 og noen måneder når jeg var -24??? ja uansett, det er et herlig land.

når de sier det er kaldt der på vinteren så tro ikke at det er sånn kaldt som her. det er kaldt innendørs på vinteren pga at nettene er kalde og husene er laget for å holde varmen ute.

i adelaide feks. går folk på jobb med boblejakke og shorts ( :forvirret: ), pga at det er varmt på dagtid.

men ikke 40-45 som det er på sommeren selvsagt!

jeg har også opplevd snøfall i australia, det var på tasmania. da hadde det ikke snødd der på en mannsalder, så det var jo litt tilfeldig at jeg fikk oppleve det.

av anbefalinger vil jeg rett og slett si at storbyer finner du overalt, så for å finne det "autentiske" australske så kom deg ut i bushen!!!

der kan du komme over mange dyrearter og trær som du ikke finner andre plasser i verden. ellers vil jeg også si ; spis masse god mat!

australiere er gode på sosialt samvær, så det blir nok ikke noe problem å bli kjent med folk. what else-??? bare ENJOY!!!

Skrevet

Hei! Jeg var og besøkte noen venner i Perth i oktober og det er veldig fint der :) Strendene er hvite og lange, men med litt mye bølger. I tillegg til Rottnes island må du ta en tur til Freemanlte Prison. Det er et gammelt straffangefengsel, som i alle fall satte en støkk i meg.

Følte at kulturen og levestilen der var veldig britisk men i en mer eksotisk natur. Kan nok være litt kaldt der på vinteren ja, men allikevel mulig å gå med t-skjorte enkelte dager. Badetempraturene skal visst være ganske jeven over hele året, men gærne nordmenn bader jo uansett :ler:

Tim-tams får du forresten i flere ulike smaker, den siste var bringebær. Jeg syntes ikke den var noe særlig, men vennene mine var helt overbegeistret, så det er visst enten eller.

God tur!

Skrevet

Tusen takk for svar, nå får jeg lyst til å sette meg på første fly nedover :hoppe:

Men hva med farlige dyr som slanger og edderkopper? Noen som har møtt på noe sånt? :redd:

Skrevet
Men hva med farlige dyr som slanger og edderkopper? Noen som har møtt på noe sånt? :redd:

Bortsett fra en ihjelkjørt slange på motorveien langt utafor by'n så var det lite med slanger.... Egentlig litt skuffet over det.

Jeg har fullstendig edderkoppfobi og var nervevrak de første ukene der nede, men det var sjelden jeg støtte på de. Så en redback i en sånn kummelokkristsak, den stod helt rolig. Ellers hadde vi en svær museedderkopp ute i hagen eg gang, den løp inni en busk når vi åpnet døren.

Men: en gang stod det en svær grå hårete edderkopp på veggen på soverommet like over hodeputen min, da ble jeg ganske hysterisk. Men det var en ufarlig huntsman som ikke er giftig og mange australienere har som "husdyr". Noen har de hengende på veggene på kjøkkenet fordi de spiser skadedyr (fluer, kakerlakker, mygg etc), og de er fredelige og "ufarlige". :overrasket:

Konklusjon: så egentlig ikke flere "farlige" dyr der enn her i Norge, men vis forsiktighet ute i bushen

Skrevet

I Perth er det i alle fall veldig lite med sånne dyr, de holder mest til på østkysten. Så jeg slapp å riste skoene hver gang jeg tok de på :ler: Men de har selvsagt netting forran vinduer og dører. Jeg sov nå bekymringsløst hver natt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...