Gå til innhold

Trenger svar på norsk gramatikk.


Gjest Gresk Gudinne med bakoversveis

Anbefalte innlegg

Gjest Gresk Gudinne med bakoversveis

hva er et subjekt?

kan noen nevne det? er det f.eks en ting...som et hus?

hva er genetiv?

Hva er perfektum?

Hva er preterium?

Noen som kan oppdatere meg med dette? Glemt det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Subjekt er en syntaktisk funksjon. Ved mange verb kan det enkelt defineres som den som utfører handlingen. I en setning som _Jens slo Marit_ er for eksempel _Jens_ subjekt og _Marit_ objekt. Men subjektet trenger ikke å være en person som aktivt utfører en handling, det kan også være mer passivt; _Tanken på edderkopper skremmer meg_, hvor _tanker på edderkopper_ er et sammensatt subjekt. Passivsetninger har også subjekt; I setningen_han ble avslørt av pressen_ er _han_ subjekt til tross for at han ikke utfører noen handling. Subjektet er den syntaktiske funksjonen som helt klart er vanskeligst å definere...

Genitiv er egentlig en gammel kasusform av substantiver, men i dag har vi knapt kasus ved substantiver (unntak: subjektsform (nominativ) og objektsform (oblik) ved pronomen). I dag brukes genitiv om eiendomsformer, for eksempel _Marits_ hus ,er_Marits_ en genitiv, og _s_ markerer genitiv. Det finnes også andre tilsvarende former, blant annet med _til_, men i dagligtale er det _s_-formen som regnes som genitiv.

Preteritum: enkel fortidsform av verbet; for eksempel _løp_ , _smilte_ . Betegner en avsluttet handling i fortida.

Perfektum: Også en fortidsform, men sammensatt; består av _har_ pluss perfektpartisippformen av verbet. Eksempler: _Har smilt_, _har løpt_. Ofte brukes perfektum for å betegne en handling i fortida som fortsatt har relevanse. Tenk på forskjellen mellom _han bodde i Roma i to år_ og _han har bodd i Roma i to år_; i den siste bor han sannsynligvis fortsatt der, mens den første betegner et avsluttet kapittel.

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den gode vennen jeg er, vil jeg gjerne hjelpe deg... Ikke fordi jeg er glad i deg, men fordi jeg tenker at det er mye større sjangs for at vi kan ha sex, om du liker meg!

hva er et subjekt?

kan noen nevne det? er det f.eks en ting...som et hus?

Det er... eehm... Det skal du drite i, egentlig... Ingen som trenger å vite sånt!

hva er genetiv?

Asså, jeg veit hva gener er. Det er sånne små... Nei, det var DNA. Hmm... Det her burde du vite bedre enn meg, din soppvekst!

Hva er perfektum?

Oooh, Det skal jeg fortelle deg! Hele den kvinnelige formasjonen av deilighet, som du kaller en kropp. DET er perfektum! :sjarmor:

Hva er preterium?

Pret... Perrr... Føkk ju!

Noen som kan oppdatere meg med dette? Glemt det helt.

Håper dette kan hjelpe deg i hverdagen, og at livskvaliteten din har økt drastisk. Blir det no på meg, nå???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vår alles kjære presens partisipp?

Jeg mener også at det var noe som heter pluskvamperfektum el. l, men jeg fant ikke noe da jeg googlet det så kanskje jeg husker helt feil?

Og onomatopoetikon? Det vet jeg i hvert fall hva er, for det er så enkelt som MØ eller MJAU :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det var noe som heter pluskvamperfektum el. l, men jeg fant ikke noe da jeg googlet det så kanskje jeg husker helt feil?

Jo da, pluskvamperfektum lever i beste velgående: Det er verbformen du får når du setter "hadde" (eller "var" i noen tilfeller) før perfektum partisipp: jeg hadde spist, han hadde sagt... osv.

Jeg forsøkte også å google "pluskvamperfektum", og da fikk jeg mer enn 14.000 treff. så kanskje du stavet feil i søket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo da, pluskvamperfektum lever i beste velgående: Det er verbformen du får når du setter "hadde" (eller "var" i noen tilfeller) før perfektum partisipp: jeg hadde spist, han hadde sagt... osv.

Jeg forsøkte også å google "pluskvamperfektum", og da fikk jeg mer enn 14.000 treff. så kanskje du stavet feil i søket.  :)

Da husket jeg i hvert fall riktig, men du hadde visst rett i at jeg stavet det feil i søket. :)

Det er morsomt og spennende å friske opp disse kunnskapene, selv om grammatikk nok er noe av det mest nerdete som finnes! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt og spennende å friske opp disse kunnskapene, selv om grammatikk nok er noe av det mest nerdete som finnes!  :ler:

Øi, ikke mobb oss som faktisk synes det er gøy og til og med studerer det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten skal det ikke stikkes under en stol at det er særdelse interessant at både presens partisipp, perfektum partisipp og pluskvamperfektum partisipp faktisk kan brukes som adjektiv.

En elefant kom marsjerende - en marsjerende elefant!!!

Jeg har lest ei bok -- den leste boka!!

GØY!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...