Gjest boblebrus Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Hei! mitt første innlegg, yay! :D (har fulgt med på KG en stund, men "turte" liksom ikke registrere meg før nå ) nuvel. Saken er det, at vi er 3 jenter (egentlig 6, men vi deler oss i to grupper), som har planlagt en liten europatur. Vi går på folkehøgskole på vestlandet, og under en såkalt "kreativ uke" i mars, har vi lyst til å oppleve noe annet enn å bare sitte inne og male solnedganger eller lappe tepper. vi vil oppleve verden, og skal ut på tur. opprinnelig ment som en haiketur, ala den til kina som gikk på tv i jula, men vi er blitt usikre.... drømmen er jo å komme helt til praha... eller lengre... vi er fortsatt ikke sikre på "målet med turen", greia er jo at vi skal oppleve noe nytt, vi har et budsjett på 1000 kroner pr. person for en uke. Vi skal prøve å bruke mindre, og dette skal dekke alt av transport, mat og overnatting. Dvs. ikkeno shopping, kvelder på spa e.l. Vi skal SLITE! oh yeah! Så kommer vi til dette med transport (yes, snart til poenget!) Vi skal kontakte forskjellige transportbyråer og høre om gratis/billigbilletter. Planen var at vi skulle haike store deler av turen, og se hvor langt vi kom. Men nå har flere på gruppa blitt veldig skeptiske til haiking, og vi lurer nå på om vi bare skal ta imot de billettene/transporttilbudene vi kanskje får på forhånd, planlegge reiserute, dra til den byen vi kommer til, og bli der, istedet for å reise videre. Okei, off, så mye toillprat. Poenget: Haiking. ER det virkelig så farlig som noen skal ha det til? Grunn til å være redd? Skeptisk? Jeg har lest litt haike-artikler på nettet, og har nå fått et inntrykk av at haiking kanskje ikke er så skummelt som først anntatt? Er det noen her som har erfaring med haiking, både i norge og nedover i europa? Hva synes dere egentlig om haiking, plukker dere opp haikere selv? oioioi, dette ble jo hele turplanen omtrent... masse ord! takker for svar!
*Annie* Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Jeg har selv "haiket" litt med lastebilsjåfører, men det er folk jeg har blitt kjent med på forhånd eller fått kontaktet gjennom noen andre. Erfaringen min når det gjelder haik med langtransport biler, er at de bare tar med en haiker av gangen. Tror også firmaene har blitt en del strengere på dette enn de var før. Hvis dere har tenkt å haike med "hvemsomhelst", så er svaret at "hvasomhelst" kan skje også. Man kan ikke lese seg til i en artikkel på nettet hvordan den erfaringen kommer til å bli. Jeg hadde ikke gjort det, og hadde blitt fra meg av engstelse dersom jeg hadde en datter som ønsket å gjøre det samme. (sorry - sikkert ikke svaret du ville ha...) Endret 23. januar 2007 av *Annie*
Gjest Gjesten Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Før kunne ein registrere seg hos eit transportselskap og få skyss med sjåførar dit ein ville gratis. Då veit selskapet kven som sit på med kven, det er trygt og graits. Ta kontakt med transportfirma i nærleiken, og høyr om nokon kan ta dykk med. Ofte mykje langtransport frå vestlandet! Men ikkje haike vanlig utanfor Skandinavia i alle fall! Eg har gjort det sjølv, haika i både midtausten og afrika, men hadde aldri tatt risikoen igjen... Lykke til!
wondergirl Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Ehm, synes kanskje at dere har et LITT lavt budsjett? Skal dere sove i telt i grøftekanten, eller hvordan har dere tenkt å ordne dere med overnatting? Satser dere bare på at dere skal treffe noen hver dag som har plass til tre jenter hjemme hos seg, og som også forer dere med mat, eller kjenner dere noen som dere kan overnatte hos underveis?140 kroner døgnet rekker ikke langt, Europa er jo ikke spesielt billig før dere eventuelt nærmer dere Øst-Europa. Bare ved å ta ut penger i en minibank, vil dere jo ha brukt opp en tredjedel av et dagsbudsjett... Mener ikke å ødelegge for dere, men har dere satt dere inn i prisnivået i de ulike landene dere skal til? Jeg ville ikke være bekymret for å haike hvis dere reiser flere sammen, men ville vel ikke tatt sjansen på å haike alene, selv om jeg kjenner jenter som har gjort det og det har gått bra. Dere vil vel kanskje måtte risikere å dele dere opp, for det er jo også et spørsmål om hvor mange som får plass til tre jenter og bagasjen deres i en personbil? Tror ikke det er plass til tre ekstra passasjerer i forsetet i en trailer heller? Jeg har sans for eventyrlysten deres, men hva med å senke ambisjonsnivået en smule, kanskje være borte fem dager i steden for sju (OK, da kommer dere dere ikke til Praha, men), f.eks? Ønsker dere lykke til, og håper dere får til en tur!
Gjest boblebrus Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 hehe, jeg skjønner svarene dere har gitt. Vi har bestemt oss for å begrense haikinga, tror vi satser på gratis/billigbilletter, og så får vi heller skru opp budsjettet litt (greia er jo at vi skal ha lite penger, men må vi betale så gjør vi det). Vi er klare over trailersjåfører, 1 person osv... så det blir maksimum minimalt haiking på oss. (kan høre mammas lettelsessukk i det fjerne). Vi har allerede fått tilbud om danskebåtbilletter fra Kristiansand, så vi kommer oss iallefall over grensa praha var ingen voldsom ambisjon, det var bare litt... "tenk om vi kan..." liksom hehe. Ei i gjengen har heldigvis en bekjent med flere leiligheter nedover som vi kan låne, vi spør alle bekjente når det gjelder overnatting o.l. har også en plan om å ha med telt.... takk for respons vi planlegger videre! dette skal bli så lite risikofyllt som mulig, måtte bare høre litt meninger rundt det :D
Rainbow Brite Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Jeg har haiket en hel masse. Har vært utsatt for blotter en gang og en fyr som prøvde å kjøre oss ut i skogen en annen gang. Men sett i betraktning av alle gangene jeg har haiket, er slike episoder ytterst sjeldne. I hvertfall med min erfaring. Stort sett er det hyggelige mennesker som er hypp på selskap og å gjøre noen en tjeneste. Har haiket med alt fra unge til gamle, menn til kvinner, nordmenn til utlendinger, rare og normale. Men å prøve å "kopiere" fra oslo til kina uten penger når man er så mange som dere er (selv om dere splitter opp) tror jeg byr på problemer. Det er adskillig vanskeligere å få haik når man er tre, enn når man er to. Det aller aller viktigste når det gjelder å haike når man er jente er å følge magefølelsen. Og hverandres. Er du eller en av de andre i tvil om en av bilene som stopper, så la den gå, selv om dere har stått i timesvis og det regner. De to eneste gangene vi ikke har fulgt magefølelsen, er de to gangene jeg nevnte i begynnelsen av innlegget mitt. Pakk lett så dere kan ha baggasjen i fanget dersom behovet for å komme seg raskt avgårde skulle oppstå. Ellers er haiking er fantastisk opplevelse og man lærer utrolig mye om mange rare ting :blunke: GOD TUR!! (Dere kan jo alltids dra på interrail da? Det tror jeg jeg ville satset på om jeg var deg/dere. Da får dere opplevd masse, blitt skitne og slitne. Vurder det?)
Gjest Gjesten Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 (Dere kan jo alltids dra på interrail da? Det tror jeg jeg ville satset på om jeg var deg/dere. Da får dere opplevd masse, blitt skitne og slitne. Vurder det?) ← Interrail koste meir enn 1000 kroner for ei veke vil eg tru, og dei hadde jo tenkt seg ei veke for ca 1000 kroner... Men ellers er jo interrail stas
GoldenGlow Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Ellers er det jo bilutleie selskaper som lar dere "låne" biler mot at dere kjører bilene ditt hvor de skal, men det blir jo mest innen norge da tror jeg Har ikke gjort det selv, men har venninner som gjorde det da vi studerte for å komme seg hjem med mye bagasje billig. Men jeg hadde ikke haiket om jeg var deg. Har aldri gjort det, men høres jo så skumelt ut............ Endret 25. januar 2007 av GoldenGlow
Rainbow Brite Skrevet 26. januar 2007 #9 Skrevet 26. januar 2007 Interrail koste meir enn 1000 kroner for ei veke vil eg tru, og dei hadde jo tenkt seg ei veke for ca 1000 kroner... Men ellers er jo interrail stas ← Joa, men hvis hovedsaken var å slite litt, tenker jeg at de får mer den følelsen av å dra på interrail enn å komme seg ned til praha delvis med haik. Da bør de i såfall splittes opp i TO, så de ikke er mer enn to og to som står og haiker. Da får de dratt litt rundt også, ikke bare praha. Og de får blitt skitne og slitt litt! :blunke:
Gjest Talula Skrevet 26. januar 2007 #10 Skrevet 26. januar 2007 Jeg ville ikke haiket, med det er bare meg. Tenk hvis det ikke er plass til mer enn en av dere i bilen og dere må splitte dere opp, og dere møter noen sånne som Rainbow Brite nevner. .
Gjest gjesta Skrevet 26. januar 2007 #11 Skrevet 26. januar 2007 Interrail koster bare 1620,- for en sone i 16 dager, dersom de er under 25 år, så det er ikke så dyrt heller.
Rainbow Brite Skrevet 26. januar 2007 #12 Skrevet 26. januar 2007 Jeg ville ikke haiket, med det er bare meg. Tenk hvis det ikke er plass til mer enn en av dere i bilen og dere må splitte dere opp, og dere møter noen sånne som Rainbow Brite nevner. . ← Hvis de kun har plass til én i bilen, må de jo la bilen gå!! Det er akk sånne ting man må ta hensyn til når jeg snakker om magefølelsen. Sunn fornuft og intuisjon. Stoler man ikke på de følelsene må man ta i mot det man får. Som jeg skrev i innlegget mitt, de eneste gangene jeg har opplevd noe av negativ art, var de eneste gangene vi ikke stolte på magefølelsen. Hvis en haiketur skal funke når man er jenter, må man ha full respekt for hverandres magefølelser, og la bilen gå til tross for timeslang venting og drittvær. Ellers, som aryabeth sier, interrail er ikke så fryktelig dyrt, og jeg innbiller meg at de får mer av det de er ute etter på det viset!
Gjest Talula Skrevet 26. januar 2007 #13 Skrevet 26. januar 2007 Hvis de kun har plass til én i bilen, må de jo la bilen gå!! Det er akk sånne ting man må ta hensyn til når jeg snakker om magefølelsen. Sunn fornuft og intuisjon. Stoler man ikke på de følelsene må man ta i mot det man får. Som jeg skrev i innlegget mitt, de eneste gangene jeg har opplevd noe av negativ art, var de eneste gangene vi ikke stolte på magefølelsen. Hvis en haiketur skal funke når man er jenter, må man ha full respekt for hverandres magefølelser, og la bilen gå til tross for timeslang venting og drittvær. Ellers, som aryabeth sier, interrail er ikke så fryktelig dyrt, og jeg innbiller meg at de får mer av det de er ute etter på det viset! ← Da er vi jo enige da.
JallaJalla Skrevet 26. januar 2007 #14 Skrevet 26. januar 2007 Det ville jeg aldri turt. Mulig jeg er skeptisk men det høres ikke ut som noe innbydende å haike
Sat Nam Skrevet 4. februar 2007 #16 Skrevet 4. februar 2007 En veldig god inspirasjonskilde er disse sidene her: http://www.geocities.com/kingachopin/main_eng.html og http://www.kingafreespirit.pl/kingaen/index.php Det er en mann og en dame som har haiket rundt i verden, både sammen og alene, i flere år. Kinga, altså damen, er død nå for et halvt års tid siden, etter å ha fått en sjelden form for malaria mens hun haiket rundt alene i Afrika. Utrolig tøff dame, og veldig veldig inspirerende. Nå er du advart ;-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå