Gå til innhold

Vognpose i lammeskinn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hullene er jo for å få selen til barnet igjennom, ikke for å feste posen

:ler: Jamen, det er jo samme sak, Liv. Om du tar selen gjennom hullet, så er barnet festet forsvarlig. Har du ikke festet posen og barnet ligger "løst" oppi (som det jo gjør når du ikke har festet posen) så kan både posen og barnet fort ramle ut av vogna. Noen som husker Oslo-trikken for noen måneder siden? Hvor ei vogn velta litt på siden og barnet ramlet ut fordi det ikke var sikret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor skal posen ramle ut? Du snur vel ikke vognen opp ned? Bagvognen har fire vegger, og de holder faktisk posen på plass.

Nei, Jack, der tar du feil. Posen SKAL sikres i vogna. Selvsagt kan den hende at posen ramler ut, du skal ikke stole på at vognas "fire vegger" som du kaller det, holder posen på plass.

Skrevet

På den skinnposen jeg haddevar det en klaff på baksiden som treddes over ryggstøtten. Posen satt som støpt i vongnen. Synets den patenten var bedre enn gjennom posen med seler for å å feste i ungen.

Og skal man bumpe ned en trapp med vogna så går det faktisk ann å ta ungen på armen. Er neppe særlig behagelig å bumpe fra trinn til trinn.....

Skrevet

Har nok ikke tenkt til å bruke posen før barnet er 5-7 mnd gammelt og kan sitte, tror den er for stor til å ha i en bagvogn.

Om det er fare for at barnet skal ramle ut vil vi selvsagt sikre baret ned seler eller liknende, men trenger da ikke å klippe hull i posen av den grunn?

Skrevet
Har nok ikke tenkt til å bruke posen før barnet er 5-7 mnd gammelt og kan sitte, tror den er for stor til å ha i en bagvogn.

Om det er fare for at barnet skal ramle ut vil vi selvsagt sikre baret ned seler eller liknende, men trenger da ikke å klippe hull i posen av den grunn?

Lykke til med å ta seler på barnet først og så prøve å få posen rundt barnet etterpå :ler: Seriøst, du finner helt sikkert ut av dette, Donpedro. Når du står der med skinnposen, selene og ungen så vil du finne en løsning. Men for all del ikke legg barnet i posen, posen i vogna og kjør avgårde uten at barn eller pose er festet med sele.

Skrevet
Lykke til med å ta seler på barnet først og så prøve å få posen rundt barnet etterpå  :ler:  Seriøst, du finner helt sikkert ut av dette, Donpedro. Når du står der med skinnposen, selene og ungen så vil du finne en løsning. Men for all del ikke legg barnet i posen, posen i vogna og kjør avgårde uten at barn eller pose er festet med sele.

Jeg er jo ikke helt praktisk dum, synes bare det er litt vanskelig å se for seg i hodet, når jeg hverken har pose, baby eller vogn foran meg.

Men når andre skriver at de har kjøpt løse seler og brukt, og vognen har vært brukt av flere barn før vårt, så går det sikkert greit.

For øvrig er det så vidt jeg vet ikke noe påbud om at alle barn i alle aldre i vogn må være spent fast?

Skrevet (endret)
Jeg er jo ikke helt praktisk dum, synes bare det er litt vanskelig å se for seg i hodet, når jeg hverken har pose, baby eller vogn foran meg.

Men når andre skriver at de har kjøpt løse seler og brukt, og vognen har vært brukt av flere barn før vårt, så går det sikkert greit.

For øvrig er det så vidt jeg vet ikke noe påbud om at alle barn i alle aldre i vogn må være spent fast?

Jeg skjønner at det er vanskelig å se for seg, det er derfor jeg sier at du helt sikkertv vil finne ut av det når du står der med barn, pose og vogn.

Den siste setningen din blir litt.....hva skal jeg si....dum? Du skjønner sikkert selv at barn i vogn skal være spent fast uten at noen må pålegge deg å gjøre det? Sunn fornuft sier at, la oss si en unge på seks måneder, kan skade seg temmelig stygt om han faller i bakken. Og da hjelper det ikke å si "men det var ikke noe påbud om å sikre barnet". Men som sagt, dette finner du ut av. Bare sørg for at babyen din er sikret. Fall fra vogn kan gi alvorlige hodeskader eller ryggskader når man er baby.

Endret av superma
Skrevet
Den siste setningen din blir litt.....hva skal jeg si....dum? Du skjønner sikkert selv at barn i vogn skal være spent fast uten at noen må pålegge deg å gjøre det? Sunn fornuft sier at, la oss si en unge på seks måneder, kan skade seg temmelig stygt om han faller i bakken. Og da hjelper det ikke å si "men det var ikke noe påbud om å sikre barnet". Men som sagt, dette finner du ut av. Bare sørg for at babyen din er sikret. Fall fra vogn kan gi alvorlige hodeskader eller ryggskader når man er baby.

Jeg må innrømme at jeg aldri har sett en baby på noen uker være spent fast med seler i en vogn. Ikke nødvendigvis en 2-åring i en trille heller.

Men så kan jeg heller ikke noe om barn, så at jeg skriver ting som er dumme er nok ikke så rart.

Gjest Madeline
Skrevet (endret)

Jeg har hatt skinnpose til alle mine 3 barn. Det er en stor og god pose som vi brukte så lenge de satt i vogn. Dette er noen år siden og da var det ingen innebygde seler i vogna. Vi brukte løse seler som ble festet i vogna, og de var det ikke noe problem å bruke mens ungene satt godt innpakket i skinnposen. Selv med aktive barn, har det aldri skjedd at skinnposen har sklidd ut av vogna. Den ble jo festet med en klaff over ryggstøtten, og det i tillegg til seler gjorde at ungene satt/lå trygt i vogna.

Endret av Madeline
Skrevet

Tror ikke det er mange som har seler på spedbarn nei...Jeg humpa opp og ned fra 2 etg så og si hver dag med Lukas.Men da lå han i bagen i posen sin, jeg kasta jo ikke bag'en rundt når jeg gikk. Så henta jeg underdelen til vogna enten først eller etter og feste bagen oppi der og gikk avgårde. Tok også mye buss.. det er ikke store vippen det blir med de nye bussene, ellers får man jo hjelp. Eller drar vogna opp selv. Babyen detter ikke ut!

- men som før sagt når de begyne røre mer på seg, da trenger du seler! ;)

Skrevet

Posen vi skal bruke kan ikke tres over ryggen på vognen.

Skrevet
Jeg må innrømme at jeg aldri har sett en baby på noen uker være spent fast med seler i en vogn. Ikke nødvendigvis en 2-åring i en trille heller.

Men så kan jeg heller ikke noe om barn, så at jeg skriver ting som er dumme er nok ikke så rart.

Neida, det er lov å spørre, skulle bare mangle :) En liten baby på noen uker ligger stort sett stille, en 2-åring sitter/ligger gjerne i sportsvogndelen som etterhvert har blitt nedsenket. Men en unge på seks-sju-åtte måneder kan få et stygt fall

Skrevet
Neida, det er lov å spørre, skulle bare mangle  :)  En liten baby på noen uker ligger stort sett stille, en 2-åring sitter/ligger gjerne i sportsvogndelen som etterhvert har blitt nedsenket. Men en unge på seks-sju-åtte måneder kan få et stygt fall

Det er jo det vi andre har sagt hele tiden.

Hun trenger ikke seler før barnet evt kan falle ut, rundt ca 6 mnd.

Du argumneterte først at barnet kunnefaslle ut i trapper etc..

Jeg kjenner heller ingen som har spent fast spebarna sine for å bære vognen opp og ned trapper.

Skrevet
Det er jo det vi andre har sagt hele tiden.

Hun trenger ikke seler før barnet evt kan falle ut, rundt ca 6 mnd.

Du argumneterte først at barnet kunnefaslle ut i trapper etc..

Jeg kjenner heller ingen som har spent fast spebarna sine for å bære vognen opp og ned trapper.

"Vi andre"... Nå tar du en Valla, snakk for deg selv. Gamle Alex, prøv å fokuser på følgende bilde: Barnet skal i skinnposen også til høsten og neste vinter. Hvordan skal hun da få sikret barnet i vogna uten å ta selen gjennom hull i skinnposen? Skal hun løpe rundt vogna og feste posen med industritape, eller? :murvegg:

Skrevet

Det var da voldsomt da :ler:

Da har det opp til flere ganger blitt foreslått løse seler.

Skrevet
Det var da voldsomt da :ler:

Da har det opp til flere ganger blitt foreslått løse seler.

Og jeg spurte lenger opp hvordan i all verden man får festet et pose med løse seler. Men greit: Det er sikkert ikke lett å forklare skriftlig, heller. Jeg klarer bare ikke å se for meg hvor de løse selene festes. For festes de på barnet, får du jo ikke barnet oppi skinnposen. Og ikke kan du feste de på skinnposen uten å lage hull. Vel, jeg gir opp. Mulig jeg er potte tett i pappen, men dette skjønner jeg ikke hvordan er ment å fungere.

Gjest Madeline
Skrevet
Og jeg spurte lenger opp hvordan i all verden man får festet et pose med løse seler. Men greit: Det er sikkert ikke lett å forklare skriftlig, heller. Jeg klarer bare ikke å se for meg hvor de løse selene festes. For festes de på barnet, får du jo ikke barnet oppi skinnposen. Og ikke kan du feste de på skinnposen uten å lage hull. Vel, jeg gir opp. Mulig jeg er potte tett i pappen, men dette skjønner jeg ikke hvordan er ment å fungere.

Det er da ikke noe problem å få barnet ned i skinnposen selv om det har seler på. Jeg har da gjort det med alle mine 3 uten noen gang ha tenkt over at det skulle være noe vanskelig. Ungene satt både tygt og varm i posen sin. Selen vil gå ut på sidene i den åpningen du stapper ungen ned i. Selene festes på egnet sted på vognen.

Skrevet (endret)
Det er da ikke noe problem å få barnet ned i skinnposen selv om det har seler på. Jeg har da gjort det med alle mine 3 uten noen gang ha tenkt over at det skulle være noe vanskelig. Ungene satt både tygt og varm i posen sin. Selen vil gå ut på sidene i den åpningen du stapper ungen ned i. Selene festes på egnet sted på vognen.

Da skjønner jeg hva du mener, og ser at dette er mulig. Håper at TS velger dette alternativet og iallfall ikke lar barnet sitte usikret.

Jeg kjenner til noen ulykker med barn som har ramlet ut av barnevogn, og det er kanskje derfor jeg presiserer at dette ikke er noe å gamble med. Det har vært nevnt trapper lenger oppe, alle drar vognen opp noen trinn iblant: trappa til kafeen, nærbutikk, de to trinnene opp til frisøren. Mitt poeng er at så lenge man ikke bare oppholder seg på helt flatt underlag, hvor man er 200 prosent sikker på at vogna aldri vil tippe over, så virker det underlig for meg om folk ikke vil sikre barna. Men det var ikke temaet for debatten, og jeg beklager at det sporet av. Ble bare litt overrasket når noen virket å ta så lett på sikring av babyer i vogn.

Endret av superma
Skrevet

Sett barnet i posen, sett på selene som er festet i vognen. Selene er som regel så lange at de gjør at barnet har litt bevegelighet i vognen, men ikke ramler ut. Seler som er festet i ryggen på vognen synes jeg er litt for små når barnet har på seg masse utetøy.

Gjest Mayamor
Skrevet

Ok jeg skal prøve å forklare etter beste evne:

Tok på barnet klær.

Tok selen utpå ytterklærene.

Satt barnet oppi posen.

Posen lå oppi vognen (min hadde en lomme som jeg trengte over ryggen på sportsvognen jeg da brukte. Skulle prøvd å sitte en 10 mnd gammel gutt i bagvogn - da ville han blitt illsint da han ville følge med på det som skjedde... ;) ).

Festet lange seler til sidene av vognen ved å ta den rundt "kanten" som var rammen til vognen, hard og kald - kan jeg forklare dette eda dårligere mon tro... :Hehe: ) og festet selen i vognen.

= Barn oppi pose med sele på.

Enkelt og greit... :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...