Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Ja, jeg midt oppe i jobbsøking, intervjuer etc. og snart er jeg ferdig utdannet siv.ing. Det er en spennende og skummel tid Nå har jeg funnet en stilling i en kommune. Jeg synes arbeidsoppgavene høres interessante ut, og jeg tror det er et stort miljø rundt det jeg har studert der. Lønnstrinnet er 400 000 +, altså mer enn gjennomsnittet for nyutdannede. Ville dere søkt på en slik stilling, og evnt. takket ja? Nå er det jo så absolutt ikke sikkert at jeg kan få en slik stilling (men diverse kommuner søker på mer eller mindre like stillinger, så jeg tror det er stor konkurranse om å få folk med min utdanning. Lønna er ikke like høy i de fleste slike stillinger da) Ja, så hva ville dere gjort? Hører også at har man jobbet i kommunen er det vanskelig å få jobb i privat sektor senere, og det er jeg redd for....
punktom Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Det sistnevnte skal du ikke være redd for. Er det snakk om en eller annen etat-jobb, vil du sitte igjen med mye erfaring som vil være verdifull for en privat bedrift. Og siden lønnen er såpass bra, er det nok en relativt krevende jobb for en nyutdannet, så får du jobben, vil du nok få masse å bryne deg på og mulighet til å oppdatere cv-en din. I tillegg har kommunale og statlige jobber en haug med videreutdanningsmuligheter, og du får ofte en stor frihet til egen faglig utvikling. Så hadde jeg vært interessert i jobben, og jeg fikk tilslag, så ville jeg takket ja.
Gjest gjesta Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Takk for svar. Er så vanskelig å vite hva man vil og bør gjøre. Det er vel stor sannsynlighet for at jeg ikke har nok erfaring til å få en slik stilling, men skolen ble kontaktet for å oppfordre oss til å søke på stillinger der.. Så skader jo ikke å søke i hvertfall Hvis det er andre som har innspill så vil jeg gjerne lese de også!
Snupsi79 Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Begynnerlønna i kommunen er som regel bedre enn lønn i det private, men i det private har man som regel en bedre lønnsvekst med årene. Men det som er den STORE fordelen i kommunen, er pensjonen!!Her vil du få ca. like mye utbetalt når du går av med pensjon som du gjør ved vanlig lønn, noen ganger til og med bedre pga alle fradragene. Det du sier med at det kan være vanskelig å få annen jobb i ettertid er feil i disse dager. Greit nok, endel sjefer sitter nok fortsatt igjen med den tanken, men tidene endrer seg. Det er ikke det samme å jobbe i en kommune nå som for 10 år siden. Ofte har også de i kommunen også mer spennende arbeidsoppgaver etter det jeg har hørt. Er fortsatt student jeg da, men har hatt mye offentlig regnskap i studiene mine, og har derfor hatt mange lærere som jobber som siv.ing eller siv.øk i kommunen, så har hørt mye fra de. Endret 23. januar 2007 av Snupsi79
abelille Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Det stemmer ikke at man ikke er aktuell for privat marked senere. Jeg har hørt om mange som hentes fra kommunen og inn i privat fordi man får så god og allsidig erfaring. I motsetning til punktom har ikke jeg erfaring med at det er gode videreutdanningsmuligheter i kommunal sektor. Der setter budsjetter ofte stopp for kurs som man burde hatt eller vil ha. Lønn forhandler man om hvert år i kommunalsektor (pass på at du blir plassert i kapittel 5, alle akademikere skal være der). Vanligvis ligger lønnen lavere enn i privat sektor, men en vanlig lønnsutvikling skal du likevel ha.
Snupsi79 Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Det stemmer ikke at man ikke er aktuell for privat marked senere. Jeg har hørt om mange som hentes fra kommunen og inn i privat fordi man får så god og allsidig erfaring. ← Det har jeg også hørt.
tommeline Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Det var ganske bra begynnerlønn i kommunal stilling! Etter det jeg hører fra folk som jobber i kommunen som ingeniør/sivilingeniør er det interessant arbeidsfelt (dette er jo selvsagt smak og behag), men at det ofte er lønnen som er ankepunktet. I kommunen vil du få god erfaring som du vil ha nytte av hvis du skal søke deg til det private seinere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå