Gå til innhold

Jeg trenger en liten "peptalk".


Gjest Verdens verste husmor

Anbefalte innlegg

Gjest Verdens verste husmor

Alt jeg gjør for tiden er husarbeid og annet "pliktarbeid"!

Ikke før jeg er ferdig med hele runden, så er det på'n igjen. Det tar aldri slutt!

Skittentøyskurven var tom på fredag, i dag hadde den "topp" igjen.

Kjøkkenet var ryddig for 3 timer siden, men det var før jeg lagde middag, og nå må jeg "grave" for å finne vasken.

Støv er det over alt! Jeg vet ikke hvor alt kommer fra, men jeg er sikker på at alle støvkorn i hele verden har en stående avtale om å møtes hjemme hos meg... enten det, eller så er det: "ta livet av ett støvkorn (altså støvsug det), og det kommer 10 tilreisende for å delta i begravelsen".

Og rotet formerer seg... Alle i huset er flinke til å rydde opp etter seg, men det flyter av rot som ingen har ansvaret for! Det må være noen gnomer som sniker seg inn for å rote litt, bare for å sette grå hår i hodet på meg...

Den avisen som jeg la i pairavfallskurven for et par timer siden finner jeg plutselig liggende på badet...

Det glasset som jeg satte på kjøkkenbenken finner jeg igjen ute i gangen, og jakken som jeg hang opp på knaggen henger plutselig over en stol i stua.

Ja, jeg fant faktisk telefonen i kjøleskapet forrige uke! (Nei, er absolutt ikke ammetåka)

Mange kan sikkert tenke når de leser dette: "men hvorfor stresse slik med det? Det er jo bare rot og støv".

Men nå er det slik at jeg ikke har et valg, jeg må gjøre det, grundig og regelmessig, og når det er gjort må jeg gjøre det igjen, og igjen, og igjen....

Som dere ser på nicket mitt, så er jeg ikke verdens beste husmor, og nå er jeg så lei av alt som heter husarbeid!

Kan noen komme med noen oppmuntrende ord til meg?

Please, bare en liten peptalk så jeg får en ny giv til morgendagen?

P.s Måtte bare endre noen skrivefeil. :sjenert:

Endret av Verdens verste husmor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kast mann og unger på dør, sett på favorittmusikken din kjempehøyt og lek hvirvelvind.

Et luretriks som jeg praktiserer er å kaste kaste kaste

Også innføre at alt skal "bo" et sted. Det som ikke bor et sted kan ikke vi ha hjemme hos oss.

På alle ryddeprogrammer forslår de at man skal ta alle ting ut av et rom, også bare putte tilbake det man faktisk bruker. En god ide, men et rimelig stort prosjekt.

Jeg gjennomfører det i en litt mindre skala. Med jevne mellomrom tar jeg skap for skap. Og da har jeg en diger plastkasse tilgjengelig for det jeg skal sette i kjelleren.

Men jeg vet akkurat hva du mener. Akkurat nå ser kjøkkenet ut som en svinesti. Det holder seg jo helt fint dersom man ikke bruker det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze

Begynn å kaste ting du ikke har bruk for ! Det er sikkert noe som er unødvendig.. ? Er jo fryktelig forferdelig å hive seg på "bruk og kast" karusellen.. men, tenk heller på det neste gang du skal kjøpe noe..

Mindre ting=Mindre rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å kaste ting du ikke har bruk for ! Det er sikkert noe som er unødvendig.. ? Er jo fryktelig forferdelig å hive seg på "bruk og kast" karusellen.. men, tenk heller på det neste gang du skal kjøpe noe..

Mindre ting=Mindre rot.

Det er så utrolig viktig! Slutt å kjøpe ting, bortsett fra ting du vet du trenger og som vil holde i mange år. Da kommer man seg vekk fra bruk-og-kast-karusellen. Det er ikke dumt å gi bort/selge/kaste ting man ikke bruker så lenge det er begynnelsen på en ny livsstil som innebærer å bare ha ting man behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor

Gode råd alt dette, men jeg formulerte meg nok litt klønete... :sjenert:

Jeg har dessverrre/heldigvis ikke problem med for mange ting, alt har sin plass, og jeg kjøper aldri noe nytt uten å ha kastet noe gammelt først.

(Jeg kjøper sjelden noe nytt... :sjenert: )

Jeg er lei av det daglige husarbeidet.

Jeg er lei av å tørke støv og støvsuge hele huset 3-4 ganger i uka, og å tørke over gulvet minst en gang om dagen...

Jeg er lei av at skittentøysdunken ikke kan holde seg tom, i det minste for en dag...

Jeg er lei av å sette på vaskemaskinen, henge opp tøy, brette sammen tøy, legge på plass tøy, for så å måtte gjøre det samme neste dag igjen!

Jeg er lei av å måtte rydde og vaske kjøkkenet 3 ganger om dagen...

Jeg er lei av å rydde ut av oppvaskmaskinen...

Jeg er lei av at avisene aldri ligger der de skal ligge når de er ferdiglest... (i papiravfallet)

Jeg er lei av å finne skolebøker og korpsnoter på de merkeligste steder... (De har egne plasser, men så var det de "gnomene" som flyttet på dem da...)

Jeg er rett og slett lei av å gå i samme rutine dag ut og dag inn, og vite at jeg ikke kan gjøre noe med det! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du er lei hvis det er du som gjør alt dette alene. :troest:

Lag en liste over alt som må gjøres av husarbeid (er det forresten nødvendig å tørke over gulvene hver dag?), innkall til familieråd og bli enig med mann og barn om hvordan dere vil ha det.

La både mann og barn få egne ansvarsområder/oppgaver. F.eks rydde ut av oppvaskmaskin, sette på en maskin med klær eller støvsuge.

Også må du bli kvitt de gnomene. Vet ikke helt hvordan du skal løse det. (Jeg er enmlig en sånn liten gnom sjøl... :sjenert: ) Men hva om du gir hver gnom en egen kasse. Når du finner skolebøker eller noe annet der det ikke hører hjemme, så slenger du det i kassa til den gnomen som har lagt det der det ikke hører hjemme. Så får gnomen selv legge ting på plass hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem: Ingen gode råd å komme med dessverre. Jeg har heller ikke noe lidenskapelig forhold til husarbeid for å si det slik, men det hjelper i alle fall litt å sette på god musikk mens du holder på (din definisjon av god musikk gjelder her, så får bare alle andre flykte ;) )

Det eneste rådet som virkelig hjelper er vel å delegere oppgavene, slik at det blir mindre å gjøre på deg :sjarmor: , men jeg vet ikke om det går i din livssituasjon?

Eller kanskje et lite tips. Skaff deg en stor kartong eller kiste hvor du kaster alt i som du finner av rot andre skulle ha ryddet bort. Hvis tingene slutter å vandre på plass på magisk vis, begynner gnomene kanskje å bli lei av å fordele tingene overalt.

Men mest medfølelse fra denne kanten. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det er noen trøst;gnomene har slektstreff hjemme hos meg ikveld!

Lommeboken min var havnet i en skuff med skjerf, den fant vi etter frenetisk leting etter mine yngstes nøkler (da etter å ha lett frenetisk etter lommeboken bare for å finne ut at hun manglet nøklene i sekken).Nøklene derimot har ikke dukket opp ennå, men det har en matboks som vi ikke har sett på lenge, et par skøyter og en haug med enkle sokker.

Kjøkkenet er bombet, alt av glass er skittene (mange barn på besøk etter skolen, dvs hvert eneste glass i huset blir på mystisk vis brukt...) og oppvaskmaskinen er ikke ferdig ennå.

Min elsdte var sur som ei potte før hun skulle i seng, hun kan nemlig ikke finne svømmebrillene sine. Som slettes ikke er i eska under vasken på badet sammen de andre brillene, maskene, ringene og gud vet hva som hører svømming til.

Jeg holder på å sy nye gardiner, så stua er midlertidig omgjort til kombinert spise- og syrom. Med det som følger med av tøy, trådender, målbånd osv, osv. Det eneste rommet som er klin strøkent akkurat nå er soverommet , og der har jeg tenkt å trekke meg stille tilbake og ta igjen resten av galehuset i morgen!

Men når det gjelder det daglige husarbeidet.... Lag lister, la alle i familien velge sine oppgaver som de har ansvar for.Det er nemlig møkk kjedelig å gjøre det samme dag ut og dag inn, spesielt om man har ansvaret for alt selv. Husarbeid vises bare når det ikke blir gjort.... utaknemlig jobb sånnn sett....og kampen med gnomene bølger litt fram og tilbake. I perioder har man overtaket før de plutselig formere seg ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
[...]

Jeg er lei av at skittentøysdunken ikke kan holde seg tom, i det minste for en dag...[...]

Kvitt deg med den. Hiv heller klær direkte i vaskemaskina. Full vaskemaskin=kjør vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitt deg med den. Hiv heller klær direkte i vaskemaskina. Full vaskemaskin=kjør vask.

Nå er det ikke alt som kan vaskes sammen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det rådet du søker, men kan du redusere krava til hva som må gjøres og hvor ofte? Ikke noen enkel sak og slett ikke noe hokus-pokus, og ikke blir rotet borte av det heller. Men gjør det noe om vi støvsuger halvparten så mange ganger som vi pleier? Eller om vi først rydder når det er to glass eller fem jakker på avveier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor
Forstår godt at du er lei hvis det er du som gjør alt dette alene.  :troest:

Lag en liste over alt som må gjøres av husarbeid (er det forresten nødvendig å tørke over gulvene hver dag?), innkall til familieråd og bli enig med mann og barn om hvordan dere vil ha det.

La både mann og barn få egne ansvarsområder/oppgaver. F.eks rydde ut av oppvaskmaskin, sette på en maskin med klær eller støvsuge.

Også må du bli kvitt de gnomene. Vet ikke helt hvordan du skal løse det. (Jeg er enmlig en sånn liten gnom sjøl...  :sjenert: ) Men hva om du gir hver gnom en egen kasse. Når du finner skolebøker eller noe annet der det ikke hører hjemme, så slenger du det i kassa til den gnomen som har lagt det der det ikke hører hjemme. Så får gnomen selv legge ting på plass hver kveld.

Det er dessverre nødvendig å tørke over gulvene hver dag, og det jeg listet opp er listen over det mest nødvendige... :sur:

Mannen er borte (heldiggrisen ;) ) så der er det ikke så veldig mye hjelp å få.

Barna har sine oppgaver, hovedsaklig å holde rommene sine i orden, samt å skrelle poteter, bære ut søpla, lage middag hvis det passer seg slik, men rengjøringen må jeg dessverre gjøre selv. (Enn så lenge... ;) )

Men tipset om egne kasser til gnomene var virkelig godt, det skal jeg prøve! :)

:klem: Ingen gode råd å komme med dessverre. Jeg har heller ikke noe lidenskapelig forhold til husarbeid for å si det slik, men det hjelper i alle fall litt å sette på god musikk mens du holder på (din definisjon av god musikk gjelder her, så får bare alle andre flykte ;) )

Det eneste rådet som virkelig hjelper er vel å delegere oppgavene, slik at det blir mindre å gjøre på deg :sjarmor: , men jeg vet ikke om det går i din livssituasjon?

Eller kanskje et lite tips. Skaff deg en stor kartong eller kiste hvor du kaster alt i som du finner av rot andre skulle ha ryddet bort. Hvis tingene slutter å vandre på plass på magisk vis, begynner gnomene kanskje å bli lei av å fordele tingene overalt.

Men mest medfølelse fra denne kanten. :klem:

Takk for medfølelsen! Den gjorde godt akkurat nå! :klem:

Mp3-spilleren er min beste venn for tiden, og akkurat nå er det tiden for "sinnamusikken" min.

Som jeg skrev, gnomene skal få hver sin boks, og hvis det ikke fungerer skal jeg prøve kista di. Virkelig god idé!

Og om det er noen trøst;gnomene har slektstreff hjemme hos meg ikveld!

Lommeboken min var havnet i en skuff med skjerf, den fant vi etter frenetisk leting etter mine yngstes nøkler (da etter å ha lett frenetisk etter lommeboken bare for å finne ut at hun manglet nøklene i sekken).Nøklene derimot har ikke dukket opp ennå, men det har en matboks som vi ikke har sett på lenge, et par skøyter og en haug med enkle sokker.

Kjøkkenet er bombet, alt av glass er skittene (mange barn på besøk etter skolen, dvs hvert eneste glass i huset blir på mystisk vis brukt...) og oppvaskmaskinen er ikke ferdig ennå.

Min elsdte var sur som ei potte før hun skulle i seng, hun kan nemlig ikke finne svømmebrillene sine. Som slettes ikke er i eska under vasken på badet sammen de andre brillene, maskene, ringene og gud vet hva som hører svømming til.

Jeg holder på å sy nye gardiner, så stua er midlertidig omgjort til kombinert spise- og syrom. Med det som følger med av tøy, trådender, målbånd osv, osv. Det eneste rommet som er klin strøkent akkurat nå er soverommet , og der har jeg tenkt å trekke meg stille tilbake og ta igjen resten av galehuset i morgen!

Men når det gjelder det daglige husarbeidet.... Lag lister, la alle i familien velge sine oppgaver som de har ansvar for.Det er nemlig møkk kjedelig å gjøre det samme dag ut og dag inn, spesielt om man har ansvaret for alt selv. Husarbeid vises bare når det ikke blir gjort.... utaknemlig jobb sånnn sett....og kampen med gnomene bølger litt fram og tilbake. I perioder har man overtaket før de plutselig formere seg ....

:ler::ler::ler:

Akkurat nå i kveld har gnomene mine tatt fri, kanskje de har reist til slektstreffet hos deg? Du kan bare be dem om å holde seg der noen dager til jeg er på topp igjen...

Kvitt deg med den. Hiv heller klær direkte i vaskemaskina. Full vaskemaskin=kjør vask.

Flere gode tips? Kom med dem! :ler:

Nå er det ikke alt som kan vaskes sammen da.

Hvorfor ikke? Det letter jo bare videre vask om alt er rosa eller lyseblått... :ironi::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor
Kanskje ikke det rådet du søker, men kan du redusere krava til hva som må gjøres og hvor ofte? Ikke noen enkel sak og slett ikke noe hokus-pokus, og ikke blir rotet borte av det heller. Men gjør det noe om vi støvsuger halvparten så mange ganger som vi pleier? Eller om vi først rydder når det er to glass eller fem jakker på avveier?

Skjønner poenget ditt, men datteren har en ganske kraftig astmaallergi, og om jeg slurver med renholdet blir hun veldig fort syk.

I perioder må jeg tørke støv, vaske og støvsuge hver dag for å holde symptomene i sjakk. (Spesielt i jula og i pollensesongen)

Og "rotet" rundt gjør det bare vanskeligere for meg å holde rent, det er eneste grunnen til at jeg bryr meg om det... ;)

Igjen, nicket mitt er ikke tull! Jeg har egentlig en veldig avslappet holdning til renhold, men jeg gjør det jeg må gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...