Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 En bekjent har fått diagnosistert Brystkreft. Noen som har vært igjennom det og kan si litt om hva som skjer nå? Og når?
Devana Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Sånt er veldig forskjellig fra person til person, hvilket stadie brystkreften er på, om det er mulig for liten operasjon, fjerning av noe vev, fjerne hele brystet..Sånt er veldig forskjellig. Men hvis hun nettopp har fått vite det, men ikke noe mer konkret så er vel neste steg å undersøke nøyaktig hvilket stadie, og hva slags krefttype det er vil jeg anta...(biopsi er vel kanskje allerede tatt.) Du kan jo titte her, her står endel: http://lommelegen.no/php/sok.php?q=brystkreft
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Ja, det er veldig forskjellig fra person til person - kreft er ikke bare èn diagnose, det er stor forskjell på hvor aggressive svulstene er, blant annet. Moren min fikk påvist brystkreft i fjor, og hun måtte først gjennom operasjon (de opererer også ut endel lymfekjertler i tilknytning til armen), så en måneds strålebehandling. De analyserte svulsten og fant ut at det var en veldig snill form for kreft, så hun slapp videre celegiftbehandling, mens andre kanskje må gjennom et antall slike kurer. Så er det kontroller, da, i flere år. Ei dame jeg kjente oppdaget spredning først etter fem år som frisk, og døde av det noen år senere. Som sagt, det er forskjell på hvordan svulstene er, om de lager metastaser (sprer seg) lett eller om de er nesten ufarlige.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Hvor lang tid tar det før de opererer (hun skal opereres).
Devana Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Det aner jeg ikke. Det er det vel ikke mange her inne som vet tenker jeg. Det er også forskjellig. Men de venter vel ikke i evigheter vil jeg tro. Men der kommer dette med progressiv kreft inn...Om hun har det, blir det antageligvis raskere operasjon også.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Det er nok som Devana sier, det er opp til legene å avgjøre. Moren min ble operert noen få uker (en uke?) etter at diagnosen var satt. Men om man kanskje må fjerne mer, ha en mer komplisert operasjon enn hun hadde, så det kreves overnatting og overvåkning på sykehuset, er det mulig det kan ta litt lengre tid før de får puttet det inn? Moren min dro hjem dagen etter - egentlig skulle hun dratt hjem samme dag, men fikk overnatte på sykehushotellet pga dren o.l. Lykke til til den du kjenner!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Hvor lang tid tar det før de opererer (hun skal opereres). ← Det vil variere. Om nødvendig, benytt muligheten til fritt sykehusvalg for det den er verdt. Så vidt jeg klarer å se er det ikke kreftperasjoner oppført, men eventuell rekonstruksjon (om det er nødvendig/ønskelig) og strålebelandling er oppført. Ser ikke ut som det er stor forskjell, men det kan være ok å vite om. Link: http://www.frittsykehusvalg.no/ Håper alt går greit med din bekjent
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå