Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som har erfaring som trainee i Statoil, eller kjenner noen som har fortalt om sine erfaringer?

Utfordringer, arbeidsmiljø, persoligheter, lønn osv..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Noen som har erfaring som trainee i Statoil, eller kjenner noen som har fortalt om sine erfaringer?

Utfordringer, arbeidsmiljø, persoligheter, lønn osv..?

det er vanskelig å bli en av de (få) utvalgte pga flere tusen søkere hvert år. av de jeg kjenner som har fått tilbud, så synes noen at det er skikkelig bra mens andre mistrives. det avhenger vel litt av hvilke avd du må jobbe- statoil er jo veldig stort.

selv valgte jeg å ikke søke på bakgrunn av det jeg har hørt. det passer ikke for meg å jobbe i slike store organisasjoner. dersom du har økonomisk utd. og vil jobbe i stavanger, så er det plenty av andre bra alternativer der det er større sannsynlighet for å få jobb. lønnen i statoil er ikke spes høyere enn hva du kan forvente å få i andre større selskaper.

Skrevet

Takk for svar! Vet du spesifikke årsaker til at noen mistrivdes? Har hørt positive ting, men har ikke snakket med noen som ikke er fornøyd. Og det er jo gjerne deres meninger som er litt ekstra interessante å ta med i beregningen.

Lønnen er ikke nevnbart høyere sier du. Men er den det i det hele tatt? Har tenkt at trainee-stillinger er dårlig betalt, men det er kanskje gammeldags?

(For min del er det snakk om en ingeniørjobb.)

Gjest Gjest 1
Skrevet (endret)

Det er jo alltid bruk for ingeniører i Statoil (Hydroil?), Aker Kværner, osv. Norge kan visst aldri få nok av ingeniører (så hvorfor er det ikke flere som utdanner seg til det (og spesielt jenter)?)

Jeg kjenner et par som prøvde å bli trainee der en gang men de ble ikke valgt ut, selv om hadde gode karakterer, var hyggelige og hadde arbeidserfaring. Det var visst veldig mange å konkurrere med.

Hvis en kommer seg inn som trainee i et stort selskap tror jeg ikke en trenger klage på verken lønn eller annet: det blir som på alle andre arbeidsplasser. Noen steder vil en trives bedre på fremfor andre.

Endret av Gjest 1
Skrevet

Jeg ville søkt om jeg var deg.

Aner ikke lønn, men en jobb i Statoil vil alltid ta seg godt ut på en CV.

Nå kjenner ikke jeg trainee programmet til Statoil og har aldri vært det selv, men de programmene jeg har sett ser veldig interessante ut. Mange utfordringer og muligheter til å prøve seg.

Skrevet

Statoils traineeprogram er det mest poplulære blant studenter i Norge. De har også begynt å ta inn flere fra utlandet enn tidligere. Mange lar være å søke fordi de vet at det er så stor søkermasse, men det synes jeg ikke er noen grunn i seg selv til ikke å søke.

Jeg jobber selv i Statoil, ikke som trainee, men jeg har møtt en god del av dem og alle skryter uhemmet av opplegget. De får seriøse arbeidsoppgaver, god oppfølging og tilhørighet til trainee-nettverket. Tror de er innom 3 eller 4 forskjellige arbeidssteder iløpet av de to årene traineeperioden varer.

Skrevet

Takk for svar! Skulle gjerne hørt enda med om hva som kan være negativt med trainee-opplegget, men det er vel en grunn til at dette er populært:)

Skrevet

Passer du ikke inn med de andre firkanta trainee-ene, så kan det være et problem. Men er du en standard flittig student, som ønsker karriere, tre barn, og slå deg tidlig til ro (helst i Stavanger/Kårstø e.l.), så er det nok lite negativt ved en trainee-stilling i Statoil.

Skrevet
Passer du ikke inn med de andre firkanta trainee-ene, så kan det være et problem.

Har du erfaring fra trainee-opplegget? Eller annen bakgrunn for å si at traineene er firkanta? Hvis dette kun er et inntrykk er det ikke så interessant, men hvis du bygger det på noen "fakta" vil jeg gjerne høre mer om hva du mener.

Skrevet (endret)
Har du erfaring fra trainee-opplegget? Eller annen bakgrunn for å si at traineene er firkanta? Hvis dette kun er et inntrykk er det ikke så interessant, men hvis du bygger det på noen "fakta" vil jeg gjerne høre mer om hva du mener.

Jeg har en bekjent som ikke følte seg helt på samme bølgelengde med resten. Og firkanta er nødvendigvis ikke noe negativt, men passer du ikke inn i formen, så er sjansene der for at du ikke trives. Men det gjelder selvfølgelig de fleste jobber.

Endret av punktom
Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg kunne godt tenkt meg en trainee-stilling når jeg er ferdig og studere, og Statoil sitt opplegg virker interessant, om ikke annet enn for å få mange erfaringer og i tillegg vil det se bra ut på en CV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...