Gå til innhold

ekstingvere? hva betyr det?


treningsjenta

Anbefalte innlegg

at noen kan ekstingvere noe hva betyr det egentlig=?

sitter å leser og der står det at en kan ekstingvere en annens rett, men kravet til dette er at en sitter med legitimasjon og god tro.

dersom jeg får en rett fra A i oktober måned, og A skaper en ny konkurrerende rett i november måned til fordel for S, hva kan jeg gjøre for å hindre at S ekstingerer min rett? jo jeg kan tinglyse min rett,eller underrette S om min rett, slik at det fratar hans gode tro, som igjen er et vilkår forå kunne ekstingere...

jeg ser jo hva som står i denne lille forklaringen, men hva betyr ekstingvere? når brukes det? hvlke rettigheter snakker vi om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstinksjon kan defineres som utslukkelse av en annens rett. Det kan være f.eks som i ditt eksempel; si at man kaller deg B og du ikke har tinglyst, underrettet, overlevert eller hva det må kreves for å oppnå rettsvern i det enkelte tilfelle. Da kan det tenkes at en S som kommer etterpå kan ekstingvere(utslukke) din rett. Da forsvinner altså din rett, eller om den ikke forsvinner helt, så kanskje du må finne deg i at det f.eks på den faste eiendommen du har kjøpt blir hvilende et utlegg til fordel for S. Det kan være snakk om mange forskjellige rettigheter som B, altså du kan ha ervervet, eller som S kan ha ervervet. Det er en del ganske komplekse regler som regulerer dette, avhengig av hvem det er som er B og S(avtaleerverver, konkursbo, utleggstaker osv) og hvilket formuesgode det gjelder(fast eiendom, løsøre, fordringer osv). Håper dette hjalp noe, vanskelig å forklare. Du kan jo kikke i jusleksikon, der står det en grei forklaring.

Endret av Talula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...