Gå til innhold

Tenk litt, folkens

OppNed

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk.

Har i den siste tiden vært mer passiv enn aktiv i forhold til det å skrive innlegg på KG. Men jeg er innom og leser. Ofte. Og synes dere alle er en gøyal, sammensatt gjeng med mennesker som tilsammen utgjør et spekter av det vi alle må forholde ooss til i et ellers aktivt liv.

Meeeeen...jeg ser en tendens i enkelte her inne. Og ellers. Enkelte begynner etterhvert å bli mange, og jeg er nysgjerrig. På dette som går på det å sette et menneskes kvaliteter opp mot generelt livssyn og politisk tilhørighet. Og jeg blir litt urolig av det jeg synes å ane.

I flere strenger så har jeg sett at enkeltbrukere (dette dreier seg etterhvert om så mange at ingen behøver å føle seg spesielt truffet) forsøker seg på en briljerings-faktor, kall det gjerne en hersketeknikk, som går på dupering av andres meninger, basert på den andres politiske tilhørighet.

Er vi i ferd med å bevege oss inn i en slags kvasi-amerikansk oppfatning som går på dette med å tillegge enkeltpersoner kvaliteter ut ifra hvilket parti de stemmer på det aktuelle året, og ikke minst hvilket livssyn de har? Er vi i ferd med å fjerne oss bort ifra et generelt menneskesyn som ideelt sett burde dreid seg om den aktuelle personens sammensatte egenskaper og grunnleggende basiselementer? Og heller velge en lettvint sjekk-liste hvor vi kan krysse ut "check'ed", punkt for punkt. Og når noen pr def. synes å gi et generelt inntrykk av å tilhøre en annen gruppering enn oss selv...se da blir det enkelt å skvise vedkommende ut fra vår egen briljante oppfatning av hvordan verden bør være. Og for den saks skyld velge å bruke dette mot vedkommende.

Som om hvilket parti vi stemmer på tilleggger oss en hel rekke personlige egenskaper??? Tenk litt da. Kan det være en liten sjanse for at folk stemmer på et parti på grunnlag av enkeltsaker? Kan det være at enkeltpersoner har knekt koder i forhold til det enkelte partis ideologi og funnet at ideologi ikke stemmer overens med handling?

Og er det slik at enkelte sågar velger å flagge en politisk holdning, uten at vedkommende egentlig lever i tråd med selve ideologien? Men at det å hevde selve denne "tilhørigheten" gir en betryggende, uangripelig aura av medmenneskelighet som i bunn og grunn ikke leves ut i praksis?

Kan det være mulig at:

* en KrF'er elsker sex og alkohol, men stemmer KrF pga familiepolitikk???

* En FrP'er lever sammen med en enslig forsørger, eller en innvandrer, men stemmer dette partiet pga dets skattepolitiske ideologi

*en Ap'er stemmer dette partiet til tross for at h*n er en bedriftseier, fordi h*n har to-tre barnehagebarn, og digger dette partiets holdning til barnehagepolotikk?

* en kvinne stemmer Høyre fordi hun er drittlei av paragraf-rytteri, når hun samtidig står midt i en paragraf-ryttersk djevelkamp for å beholde strandlinjen sin, og er i ferd med å vinne denne pga antall meter fordi en lokal AP'er sørget for at antall meter berget henne i denne kampen for to år siden?

Tenk litt, folkens. Pass opp! Har dere lest og lært om McCarthyismen?

Som alle elsker å hate? (jadajada - overdrivelse, kanskje. )

Er det et mål i seg selv at flest mulig av oss skal tenke likt, utføre de samme handlingene og at folk til slutt ikke tør å si hva de innerst inne mener? Av frykt for å bli latterliggjort eller mobbet?

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Her synes jeg faktisk Maiken er inn på noe viktig.

Jeg også reageret på at mange har så bastante meninger - og hevder at deres egne meninger er det "eneste rette". Dette gjelder ikke bare her inne på forumet, men også IRL.

Må si jeg ønsker at vi kunne respektere hverandres meninger og valg mer enn det vi gjør. I dagens samfunn - anno 2003 - så burde vi være så opplyste at vi burde vite at det ikke finnes noe fasitsvar på noe.

Hver og en må få ta de valg de vil - leve livet sitt slik de har lyst til.

Vi må få lov å ha egne meninger uten å være redd for å bli trakassert og utstøtt av den grunn.

Respekter hverandre. Lytt til hverandre. Det er faktisk masse å lære av folk som har annen bakgrunn enn oss selv, andre meninger, andre livssyn. Folk som har valgt å leve livet sitt litt utenfor "standard".

Enten du er oppvokst i byen eller på landet så har du faktisk rett til å mene og tro. Ja - det er ofte 2 forskjellige kulturer - men hva er galt med det? Og hvem kan si at den ene er bedre enn den andre?

Eller riktig og galt?

Deltar gjerne videre i denne debatten - synes det er interessant.

Kanskje kan jeg også lære noe nytt?? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Kjempebra innlegg Maiken og Usikker! Er så enig med dere begge to, og må bare si at dere er begge utrolig flinke til å formulere dere!

Klem fra Étoile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessss! :)

De ovenstående innlegg er utrolig viktige. Jeg har egentlig aldri tenkt bevisst over dette her selv på KG. Men når noen på denne måten setter tingene i litt perspektiv - og attpåtil klarer å gjøre dette på en respektfull og ydmyk måte - ja, da får det i hvert fall MEG til å tenke.

Jeg er også av den oppfatning at verden er så kompleks at det er INGEN menneskelig hjerne som kan klare å oppfatte alt og atpåtil rangere alle eventualiteter i rett og galt.

Og forresten..... Hva er definisjonen på "rett" og "galt"??? Noen som tør å påberope seg fasitsvaret....?

Neida, jeg skal ikke provosere. Men la oss alle åpne øynene og se hvilken fargerik og levende verden vi lever i. Ha en fortsatt fin søndag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lett å putte folk i båser, da. Og det er lett å generalisere. Men folk har mange dimensjoner, og det er vel bare deler av disse som kommer fram her.....

Meningstrakasering eller mobbing synes jeg sier mer om de som bedriver det, enn dem det går ut over. For er det ikke ofte sånn at når argumentene tar slutt, eller ikke holder, da går man til personangrep?

Og jeg er egentlig redd for den "rette" meningen. Ihvertfall hvis "den rette mening" blir så sterk at andre meninger ikke kommer fram. Og selv om jeg har en sannhet, er det jo ikke sikert at det er SANNHETEN.

Men jeg forbeholder meg altså retten til å hevde min sannhet med mine argumenter, så får du ha like stor rett til å hevde sin sannhet med dine argumenter. Og blir argumentene til personangrep, da har du tapt i min verden. Da slutter jeg å lytte, selv om hovedideen kanskje er god.

Og kanskje er det sånn for fler enn meg?

Og jeg er enig i at personangrep og generaliseringer ut fra det lille vi vet om hverandre her, det burde vi holde oss for gode til. Men en skikkelig diskusjon, gjenre med litt snert, og gjerne med folk som er helt uenig med meg - det synes jeg er morsomt.

Og så vil jeg forbeholde meg retten til å si ifra hvis jeg mener at et argument er et angrep på meg som person, selv om det skal mye til, for ingen vet mer om meg enn det jeg velger å avsløre gjennom inneggene mine, selv om det kan være avslørende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maiken - beste tråden jeg har lest på lenge :)

Jeg kan ikke si meg mer enig i det dere skriver. Det er så utrolig teit at man både i kg og irl er "nødt" til å sette andre mnsk i "båser"...

Istedetfor å prøve å forstå hverandre - så blir det til at man kritiserer hverandre og dømmer uten å ville vite hvorfor personen tenker som h*n tenker.

Dessverre tror jeg dette er noe man aldri kommer foruten - jeg tror det alltid vil være noen som tror dem er bedre enn andre - og som ikke helt klarer å respektere at den andre personen tenker som h*n gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

hm. Den satt!! føler meg truffet og skjemmes litt! :oops:

Selv om det føles litt ubehagelig der og da, er jeg glad for at det finnes mennesker som Maiken som våger å bryte trender og ber oss stoppe opp og tenke. Det er så lett å sette seg fast i et spor, kjøre seg fast i egne fordommer og overbevisninger!

Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jenter. Gjett om det er fort gjort. Jeg har noen fordommer selv også, som jeg har blitt oppmerksom på. Og den eneste måten å jobbe med dem på, er å først bli gjort klar over dem, innrømme dem :oops: , bryne seg opp mot dem ved å høre og lese om andres oppfatninger. Og til slutt hoppe ut i det og forsøke å se verden med andres øyne.

Utfordrende. Og ikke minst lærerikt.

Hvilket er en av årsakene til at et slikt forum faktisk er en briljant ide.

Mangfoldig og farverikt.

Så...takk tilbake :wink:

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater når noen stikker fingeren og graver rundt i fordommene mine! Jeg elsker mine egne fordommer. De har kommet til gjennom mange år, og er raffinert og finpusset så jeg har til enhver anledning... :ler: Neida... eller joda, litt.

Jeg har mange fordommer, selvsagt har jeg det. Samtidig kan jeg være overpolitisk-korrekt og dermed kanskje til og med i motsetning til min egen overbevisning. Det er ikke alltid lett, men det er veldig moro.

Jeg synes innlegget ditt, Maiken, var en perfekt motvekt til all "slå hverandre i hue-diskusjonene" i det siste, som ender opp med beskyldninger om at den andre juger når de selv slipper opp for argumenter. I tillegg gikk fingeren helt inn - og det hadde jeg skikkelig godt av. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kim Erik Lokker

Fankern, Lasse, du stjal min replikk!

På den annen side følte jeg meg såpass truffet at det nok hadde forblitt en ugjengjeldt avstandssak... :oops:

*tar litt selvkritikk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra innlegg Maiken og Usikker! Er så enig med dere begge to, og må bare si at dere er begge utrolig flinke til å formulere dere!

Klem fra Étoile

Ja, nemlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Maiken...

Har du tenkt på hvor vanskelig man ville gjøre det for seg selv dersom man ikke skal "rydde litt opp" ved å sortere folk? Hvordan i alle dager skal man kunne klare å forholde seg til mennesker som man knapt kjenner, dersom man ikke straks kan gjøre en kjapp "grovsortering" etter f.eks.:

- Frisyre

- Klesstil

- Merke håndveske

- Bilmerke og -modell

...og så deretter få de enda mer "på plass" ved noen innledende fraser om dagens politiske situasjon for å "lodde" deres preferanse blant stortingspolitikerne?

Skal du da liksom møte ethvert nytt menneske med "åpent sinn" og late som om du ikke begynner å "sortere" dem straks du oppdager at de ikke legger merke til designer-håndvesken du smykker deg med idag? Noe som jo faktisk raskt forteller deg at det å starte f.eks. en diskusjon om ekte balsamico-eddik's fortreffelighet ville være like meningsløst som å spørre postmannen hvilken bluse som passer best til det og det skjørtet!?? (Fyren ville jo så likevel bare velge den røde...)

Og dersom man skal være "liksom-uten-fordommer" på den måten - blir ikke det bare å lure seg selv og andre, på en måte? Når vi så i utgangspunktet allikevel ikke er interessert i annet enn å finne ut om vedkommende deler sånn noenlunde våre interesser og oppfatninger?

I motsatt fall er det jo så allikevel håpløst å diskutere videre med vedkommende - ikke sant?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du sier Maiken; og du sier det veldig godt. Men dette synes jeg har blitt tatt opp før. Og det hjelper for en heller svært kort periode.

Har også selv latt være å "blande" meg inn i diskusjoner; jeg bare leser de fleste emner og innlegg og lar det være med det.

Men kanskje det beste hadde vært om du og dere andre (og jeg?), hadde skrevet innlegg i disse diskusjonene som er så ensporet, og dermed får inn flere synsvinkler og dimensjoner ved et emne? Dermed "hjelpe" å spore diskusjoner på rett vei? Nå snakker jeg ikke om rett vei som i rett mening, men om å godta andre sine meninger. Ville ikke da grobunnen for intoleranse og generalisering forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Cruella

Tror også at et stykke på vei er å få flere på banen når diskusjonene blir for ensporet. I de diskusjonene hvor nyansene er blitt mange, føler jeg ofte at jeg har fått ny viten, jeg har lært en masse av de ulike aktørene her inne.

Dessverre blir det ofte slik, at istedet for å lytte, blir man altfor opphengt i sine egne argumenter, hvordan man skal parere ethvert innspill som man oppfatter som persolige angrep. Må ta selvkritikk på det selv.

Lisa-Beth

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg Maiken.

Må innrømme at jeg er en av dem som ikke gidder å engasjere meg i for mange ensporede debatter.

Tror de fort blir ensporet her på nettet fordi man skriver korte innlegg. Lange innlegg tror jeg sjeldent blir lest.

Dessuten er det mange her som ikke kan diskutere ennå. De har ikke erfaring med å bygge ny argumentesjon ut i fra det som er sagt tidligere eller underbygge tidligere utsagn.

Man tyr til personangrep eller skittkasting for å "vinne" en diskusjon. Og så innser de ikke at ved å gjøre det så har man faktisk TAPT diskusjonen.

Tror vi blir påvirket av media og tenker f.eks. på debattprogram på TV. Den som skriker høyest og er mest populistisk vinner seer-oppslutning. Men som sagt, så vinner de ikke diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er skuffende og sårende at ei som har såpass mye i topplokket ikke har mere selvinnsikt....Spesielt når man ikke klarer å skille mellom innlegg som er skrevet som en personlig meningsytring og innlegg der man faktisk legger opp til en diskusjon.

Men jeg kan vel si som deg da: "dette henger ikke på greip".....

Som du skrev som svar i et innlegg jeg hadde gitt en annen..

Mirabella

PS: Regner med at jeg får pepper her igjen......men jeg gjør som Maiken - gidder ikke å si noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...