Mettem Skrevet 21. januar 2007 #1 Skrevet 21. januar 2007 Dette er noe jeg har -veldig- lyst til å gå, det passer så godt til meg og hva jeg liker å jobbe med! Fotografering, design av plakater og hjemmesider, reklame osv. Men det er jo veldig mange som tar dette, så det jeg lurer på er om det er veldig vanskelig å få seg jobb? Hvilke jobber kan man få, og hva kan man tjene? Jeg legger lista høyt og vil ha en godt betalt jobb når jeg blir eldre. Får man studiekompetanse? Nei, kan ikke snakke med rådgiver på skolen min, det er det bare de med lave karakterer som får. Skjønner ikke hvorfor. Er det noen som har gått denne linja? Var det vanskelig? Artig? Mye lekser? Angrer du? Osv.
Bustetroll Skrevet 21. januar 2007 #2 Skrevet 21. januar 2007 Du får jo ingen konkret utdanning med medier og kommunikasjon, annet enn at du har fått litt innblikk i "den verden" og kan åpne for muligheter til å fortsette med medie, filmproduksjon etc. Man får generell studiekompetanse ja. (Tilsvarende allmennstudiekompetanse, men du vil jo mange mange realfag som du trenger til enkelte studier, som feks medisin og arkitekt). Nå er det jo blitt mange endringer, så det er ikke sikkert det nye medier og kommunikasjons kurset er det samme nå, som det har vært. Alle har rett til å snakke med rådgiver. Det er bare å avtale time det. Hvis rådgiveren ikke vil sette opp time til deg går du enten til kontaktlæreren din, eller helsesøster (eventuelt noen i informasjon/sentralbordet), og får de til å sette opp time til deg. Ofte finnes det jo flere rådgivere som har ulike klasser eller ulike studieretninger hver, så det kan være lurt å passe på at du henvender deg til den rådgiveren som har deg(klassen din). (Til og med folk som ikke går på en eventuell skole kan jo avtale time med rådgiveren, så det er bare tull at bare de med lave karakterer får lov).
Gjest Solsikke Skrevet 21. januar 2007 #3 Skrevet 21. januar 2007 Jeg gikk medier og kommunikasjon for en del år siden. Hvis du går gk, vk1 og vk2 så får du studiekompetanse. Jeg valgte å bli mediegrafiker lærling etter vk1, så jeg gikk ikke vk2. Læretiden min var på 2 år, og jeg var veldig fornøyd med lønnen jeg fikk rett etter endt læretid - og etter 1 år som fast ansatt etter læretid så steg jeg veldig mye i lønn! Det var derimot få læreplasser, så jeg var heldig som fikk en! Vet ikke hvordan det er nå, om det er flere som tar inn lærlinger... Når det gjelder jobb etterpå så er det jo veldig mange som utdanner seg til grafisk designer etc. for tiden. Fotografi og film er vel ganske så populært og vanskelig å få jobb innen også. Men jeg tror nok at hvis du er villig til å stå på skikkelig så kan du få det til! Jeg mener at du også kan gå videre som grafisk trykker lærling, og fotograf lærling ved å gå på denne linja. Jeg kjenner også til noen som har fullført alle 3 årene, og deretter søkt om lærlingsplass, så det er jo en mulighet, da har du ihvertfall studiekompetanse som kan være greit å ha i bakhånd. Jeg kan absolutt anbefale deg denne linja, hadde det utrolig gøy med design av hjemmesider, trykksaker, lagde masse filmer, fotograferte masse, spilte inn radiointervjuer osv. Bare til å sende meg en PM om du lurer på noe mer og!
Mettem Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2007 Takk for svar På nettsiden til skolen der de har det her jeg bor står det: Tilbud Medier og kommunikasjon vg1 og vg2 Vil det si at det ikke er tilbud om 3 år med medier og kommunikasjon der? Sorry, er ikke så flnik til dette...
Gjest Solsikke Skrevet 22. januar 2007 #5 Skrevet 22. januar 2007 Det høres jo nesten ut som de ikke har gk (grunnkurs, altså første året) der da, men det hørtes veldig rart ut synes jeg! Du kan jo ta en telefon eller sende en mail til skolen å høre. Bare så det er sagt så skal du kunne snakke med rådgiver om dette og, og da kunne spørre rådgiveren om alt du lurer på. Uansett om du har gode eller dårlige karakterer...
Gjest boblebrus Skrevet 22. januar 2007 #6 Skrevet 22. januar 2007 vg1, vg2 og vg3 er de nye navnene etter "kunnskapsløftet" (ja, sikkert). istedet for gk, vk1 og vk2. Annbefaler deg å ta kontakt med skolen for å høre om studietilbudet! Jeg gikk 3 år på Medier og kommunikasjon, og gikk ut som russ nå i 2006, etter tre flotte og interessante år! Selv om jeg av og til synes det ble LITT for mye design av plakater (det kommer veldig an på skolen, noen skoler har f.eks. mer filmproduksjon, mens andre fokuserer mer på det grafiske), og jeg var drittlei alt som het media på slutten av siste året (interessen er tilbake nå ), ser jeg tilbake på alle årene som kjempefine. På medier og kommunikasjon får du studiekompetanse og kan studere på universitet og høgskoler etter utdanningen. Du kan også bli lærling etter to år. Hvis du velger å få studiekompetanse, kan du studere hva du vil etterpå (du trenger ikke studere media, hvis du finner ut at det ikke var noe for deg. ei klassevenninne av meg går nå på barnevernspedagog). Det kan være veldig vanskelig å få jobb i mediebransjen, det er jo et veldig attraktivt yrkesmarked, og hvis du f.eks. tenker på fotograf eller journalist er jo mye av det ofte frilans (dvs. ikke fast jobb, men heller oppdrag o.l.). Du får nok ikke en godt betalt jobb kun ved å ha gått medialinja, men du lærer utrolig mye spennende i løpet av de tre årene, annbefales sterkt! Det er ikke nødvendigvis vanskelig å komme inn, det hopper litt fra skole til skole, fra år til år. Jeg hadde et helt vanlig snitt på litt over 4, og jeg kom glatt inn :D Det eneste som er litt synd, er at du ikke får muligheten til å "plukke fag" på samme måte som på allmenn. Du får ikke mulighet for å ta realkompetansen (matte, fysikk, kjemi) du trenger på f.eks. ingeniør, medisin, arkitekt e.l. Og det... er litt teit. Jeg skal ta et privatistår nå, hvor jeg tar opp matte og fysikk, for å komme inn på drømmestudie (det er også en mulighet). Uansett, lykke til med valget, annbefaler media på det varmeste :D
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2007 #7 Skrevet 22. januar 2007 Et lite tips hvis du har tenkt å gå videre med media på høyere nivå senere - ta allmenn.. Medielinjene på universitet/høyskoler (journalistikk, film og tv osvosv) har skyhøye snitt, så man skal ha meget gode karakterer for å komme inn der uten noen form for ekstrapoeng.. På medium og kommunikasjon får man ikke andre konkurransepoeng enn karakterene sine, mens allmennfagelevene kan få opptil 10 poeng ekstra.. Hvis en allmennelev med full fordypning i realfag med 4 i snitt og en medieelev med 4 i snitt, så har egentlig allmenneleven 5 i snitt plutselig.. Eller la oss si at karaktersnittet er 5, da må medieeleven plutselig ha 6 i snitt for å stille likt.. Veldig veldig veldig trasig.. Så det er ikke bare når det gjelder spesiell studiekompetanse at å ikke ha valgt allmenn kan være et problem.. Det var greit å gå media der og da, men snart 3 år etter jeg var ferdig så angrer jeg som en hund Men jeg fikk feil opplysninger fra rådgiveren og da: "Å gå media er akkurat det samme som å gå allmenn, bare mye gøyere.. Man får akkurat det samme..
Mettem Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2007 Har man fag som engelsk, norsk, matte osv? Fordi jeg vurderer å gå den linjen, men tror jeg kommer til å studere på universitetet til å bli lærer.
Gjest Orinoco Skrevet 7. februar 2007 #9 Skrevet 7. februar 2007 Det kommer ny opptaksforskrift til høgere utdanning fra opptaksåret 2009-2010, så da blir poengberegningen litt annerledes m.t.p. fordypningspoeng og realfagspoeng. http://odin.dep.no/filarkiv/294428/laa-171020061343.pdf Men jeg synes du skal ta den retningen du synes er mest interessant, kanskje du kan få snakket med en rådgiver på den aktuelle videregående skolen?
Mettem Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. februar 2007 Jeg kan jo ikke lese heeele den :S Hehe.
Gjest Orinoco Skrevet 8. februar 2007 #11 Skrevet 8. februar 2007 Hvorfor ikke? Er kap. 7 som er mest relevant.
Mettem Skrevet 9. februar 2007 Forfatter #12 Skrevet 9. februar 2007 Forstår meg ikke på sånt. Men hva er disse poengene det er snakk om?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå