Gjest Tudeliduu Skrevet 20. januar 2007 #1 Skrevet 20. januar 2007 Jeg fikk operert ut en visdomstann i underkjeven i går. Alt gikk bra, heldigvis. Tannlegen viste meg at han la på plass en liten "fille", en eller annen bit med syntetisk materiale oppå såret, som skulle fjernes etter to dager. Jeg er veldig usikker på om jeg tør selv å gjøre det, er det noen av dere som har forsøkt dette før? Sitter den løst? Er veldig pysete når det kommer til sånne ting, så hvis den sitter ordentlig fast kommer jeg til å besvime Mener også at tannlegen sa at det ikke var nødvendig å fjerne den etter to dager, den kunne gjerne sitte i litt lenger. Hvilken funksjon har denne lille saken - er det dumt å la den sitte i lenger? Tannlegekontoret er stengt i morgen, så jeg håper noen av dere her vet hva som er lurest Er redd for å gjøre noe feil når jeg tar den ut, samtidig som jeg ikke tør å la den sitte i lenger hvis det kan ødelegge noe!
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2007 #2 Skrevet 20. januar 2007 La den være du I hvert fall i 2 dager. Den er innsatt med antibiotika. Selv var jeg antagelig så dopa at jeg ikke fikk med meg at tannkirurgen fortalte om gassbindet. Kikket i speilet og freaket ut når jeg trodde at det var en tannbit i hullet. Pirket med en tannpirker og dro ut noe jeg først trodde var tannkjøtt. Trodde jeg skulle besvime av forskrekkelse Men det var gassbindet, dynket i blod.
Gjest en annen gjest Skrevet 20. januar 2007 #3 Skrevet 20. januar 2007 Jeg hadde samme erfaring som gjesten ovenfor. Hadde heller ikke fått med meg at jeg hadde gasbind med antibiotika der nedi, og etter noen dager begynte jeg å få vondt der bak og hovnet litt opp i tannkjøttet. Ringte tannlegen og hun sa jeg kunne dra opp gasbindet. "Hvaforno?" Hadde sydd noen sting og så ikke stingene engang, var så hoven i tannkjøttet, og iallefall ikke noe hvitt, men begynte å pirke litt. Jeg hadde problemer med å finne trådenden, men så den tilslutt, fikk tak i den med en pinsett og dro den opp. Den var ca 3-4 cm lang langt neri der i en snurr. Trøkket letta med en gang,og hadde ikke vondt mere. Alt føltes bedre etter jeg fikk den ut. Det gjorde ikke vondt å dra den ut, men det var en rar opplevelse. Etter det så var alt ok, og det grodde fort, og snurpet seg sammen der bak.
Gjest gjesta Skrevet 20. januar 2007 #4 Skrevet 20. januar 2007 Tok litt over en uke før jeg oppdaget at jeg hadde gassbind nedi mine tre tenner. Kjente en emmen smak i hele munnen. Begynte å titte nedi og joda. Blæ! Ikke vondt i det hele tatt. Bare deilig. Mulig de sa noe men jeg var temmelig gåen etter narkosen. Nesten så man skulle fått med seg et skriv.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 20. januar 2007 #5 Skrevet 20. januar 2007 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=175590&hl= Her er min opplevelse av denne situasjonen
Gjest Tudeliduu Skrevet 20. januar 2007 #6 Skrevet 20. januar 2007 Takk for beroligende svar, folkens Nå har jeg tittet baki der og ser litt hvit tråd, men det likner mer på sting? Prøvde å dra litt i en av de trådene som så litt tynne ut, men den satt fast og så begynte det å blø Er det sånn filla ser ut der? Tror jeg må vente til jeg kommer til tannlegen mandag morgen, er det farlig å la den ligge der så lenge? Filla kan jo ha falt ut også, så jeg tør ikke dra for mye i det som er der i tilfelle stingene går opp. Uff, jeg blir så nervøs og kvalm... Første gangen jeg gjør dette og husker ikke hva tannlegen sa, for han fortalte alt under operasjonen. Og da konsentrerte jeg meg bare om å overleve
Gjest Fruktfat Skrevet 20. januar 2007 #7 Skrevet 20. januar 2007 er det ikke sydd da?? jeg opererte på tirsdag, fikk en liten kompress over som skulle fjernes etter et par timer, den lå løst oppå.
Gjest Fruktfat Skrevet 20. januar 2007 #8 Skrevet 20. januar 2007 ring tannlegevakten(?), jeg har svarte sting, kompressen var lett å se.
Gjest Tudeliduu Skrevet 20. januar 2007 #9 Skrevet 20. januar 2007 Jo, jeg opererte, og han både sydde og la på en liten fille etterpå. Tråden hans var hvit... Egentlig litt upraktisk når de er i samme farge som kompressen Det finnes noe som heter Tannlegevakten fant jeg ut istad - skal ringe dem i morgen tidlig! Er bare så skremmende å gå rundt og være redd for at noe er galt baki der. Men det ordner seg vel... Takk for raskt svar forresten , Fruktfat! Håper det går bra med deg etter operasjonen?
Gjest Fruktfat Skrevet 20. januar 2007 #10 Skrevet 20. januar 2007 jepp, så pænik som jeg hadde før og under operasjonen er det et under at dte har gått så bra! har ikke hatt vondt, fikk med resept på smertestillende, og tok 3 første dagen. vet ikke om jeg hadde trengt det, for tok før jeg kjente noen smerter. eneste er at det klør, men det er vel fordi det gror.
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. januar 2007 #11 Skrevet 20. januar 2007 Jeg fikk også et slags kompress på, men det skulle fjernes etter noen timer. Byttet kompress til det sluttet å blø. Stingene mine var hvite, og du bør ikke dra i trådene. Jeg tok stingene hos tannlegen etter en uke.
Veslejenta Skrevet 21. januar 2007 #12 Skrevet 21. januar 2007 Jeg sier som de andre her. Den filla er ikke farlig å ha i munnen for lenge! Jeg fikk beskjed av oralkirugen jeg brukte at den filla skulle sitte der så lenge som mulig, gjerne til den fallt ut av seg selv eller til jeg var der for fjerne stingene uka etter. Finner du den ikke, så er det enten fordi den har detti ut eller fordi du ikke helt vet hva du skal lete etter. Jeg kunne kjenne den med tungespissen, men jeg lot den bare ligge til jeg skulle ta stingene.
Veslejenta Skrevet 21. januar 2007 #13 Skrevet 21. januar 2007 Jeg fikk også en kompress som jeg skulle "bite" på. Fikk også med meg noen ekstra for å bytte etterhvert. Men det kompresset var for å samle opp blod, og den var mye større og tykkere enn den lille filla med gassbind som var insatt med antibiotika. Denne skal hindre at det blir bakteriedannelse/infeksjoner i operasjonssåret. Alternativet er vanligvis å gi det i tablettform.
Gjest Tudeliduu Skrevet 21. januar 2007 #14 Skrevet 21. januar 2007 Åh, blir veldig glad når jeg ser at det har kommet beroligende svar her Veslejenta, jeg mener at det er det tannlegen sa til meg også - at det gjorde ikke noe å la den sitte i lenger. Ble bare litt usikker. Ringte to av tannlegevaktene i byen istad, og de to svarene var helt motsatte av hverandre. Hun ene mente at jeg absolutt burde fjerne i dag, mens hun andre sa at det gjorde absolutt ingenting å la den sitte i lenger. Så det er kanskje litt delte meninger! Jeg har iallfall bestemt meg for å la den sitte i til i morgen og så be tannlegen pent om å ta den ut Litt tryggere det enn å rote rundt der selv synes jeg. Det er jo mange av dere som har hatt denne operasjonen før meg og dere lever alle sammen! Så det kan ikke være så farlig nei... *puste dypt inn og ut*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå