Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva skjer med mine feriedager jeg har til gode (opptjent i 2006) dersom det ikke er mulig å ta de ut før jeg slutter? Skal arb.giver betale meg for disse ubrukte dagene eller mister jeg de? :icon_neutral:

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Har du søkt om å få overført feriedagene til 2007?

Skrevet

Jeg tenker på den ferie jeg skulle tatt i år, men som jeg ikke får tatt i oppsigelsestiden...Blir de dagene mistet?

Skrevet

Nei, de pengene skal du ha skattefritt sammen med din siste lønn.

Skrevet

Når folk slutter hos oss får de utbetalt feriepengene sine uten noen krav til å ta ferie.

Skrevet

men da går de på timelønn ikke sant monja?

Skrevet

Så det er ingen kompensasjon for at jeg ikke får mulighet til å ta ut den ferien jeg har tjent opp ut over mine feriepenger? Kan jeg da kreve å ha mine 5 uker ferie i oppsigelsestiden?

Skrevet

Jeg har forresten fastlønn.

Skrevet
men da går de på timelønn ikke sant monja?

Det er timelønn ja.

Gjest Blondie65
Skrevet

Enten skal du ta ut ferien eller så skal du ha betalt for de dagene uten at du tar ferien ut.

For å si det enkelt: Ta ut ferien din! Du har også krav på å ta den ut i oppsigelsestiden, det kan de ikke nekte deg.

Jeg vet ikke hvordan det er i din bedrift, men der jeg har jobbet har man blitt trukket for 4 eller 5 uker ferie den måneden feriepengene blir utbetalt.

Hvis feriepengene blir utbetalt 1. juni og du sier deg opp 1. august med en mnd oppsigelsestid så vil det si at du enten skal kunne ta ut resten av ferien eller få tilbakebetalt det som er trukket.

Dersom du sier deg opp FØR feriepengene er utbetalt og ferien trukket, og du ikke har brukt noe av ferien så har du selvsagt krav på å få tatt ferien.

Skrevet

Skjønte ikke helt det nest siste innlegget ditt.Er i nøyaktig samme situvasjon, så dette har jeg tenkt på.Sånn ser jeg det:

1)Du kan ikke kreve å ta ut ferie med mindre oppsigelsesperioden din er mellom juni-sept(tror jeg)

2)Alle innestående feriepenger skal bestales med din siste lønn.FP opptjent i fjor:skattefritt.FP opptjent i år:med skatt eller du kan be dem vente med å betale dem ut til neste år.

Var det det du lurte på eller er jeg helt på jordet nå?

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Hva om jeg slutter før fellesferien tas og det rett og slett er umulig for meg å ta ut denne ferien? At ingen kan ta over stillingen tidsnok? :riste: Har jo ikke lyst at det skal bli dårlig stemning ut av dette heller...tenker på fremtide referanser og slikt....

Gjest Blondie65
Skrevet

Opparbeidet ferie har du krav på å ta ut hele året. Men det blir forskjell på hvordan dette fungerer i forhold til hvordan dette med ferie løses i de enkelte bedrifter.

Man får ikke betalt for ferie noe sted - dvs. at man skal trekkes i lønn og få feriepenger isteden. Noen steder velger man å trekke ferien den måneden feriepengene betales ut, andre steder trekker man 4 eller 5 uker ferie midt på sommeren og så får man lønn og feriepenger måneden før.

Uansett så har du krav på å avikle ferie før oppsigelsestiden er gått ut, har de trukket ferie av lønn som du ikke får tatt ut så har du krav på å få disse pengene tilbake. Dersom du ønsker feriepenger som du har til gode for 2006 den dagen du slutter har du krav på det. Dersom du også vil ha utbetalt feriepengene for 2007 (dvs det du hittil har opparbeidet (= antall arbeidsdager gange dagslønn gange 12% (10,2 ved 4 uker og 1 dag ferie)) den dagen du slutter så må du betale overtidsskatt av dette. Den eneste måten å unngå skatten på er å vente på 2007-feriepengene til januar neste år.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du slutter før fellesferien og gjør det klart for arbeidsgiver at du ikke ønsker å ta ut ferie fordi det blir vanskelig for dem eller deg så skal du ikke trekkes i lønn for noe ferie heller.

Det er DU som bestemmer hvordan din ferie skal avvikles/løses i forbindelse med din oppsigelse. Men jeg er også enig med deg i at det er lurt å være på god fot med forhenværende arbeidgivere for fremtidig referanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...