Gå til innhold

Invitere familie med til utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har nettopp meldt meg inn her for å få gode tips ang bryllup. Vi skal gifte oss i Roma til sommeren (juli), men har egentlig ikke kommet så langt med noen ting... :forvirret:

Det jeg lurer på er om vi skal invitere med familiene våre til Roma. Vi er usikker, på grunn av at vi skal ha et lite bryllup - på rådhuset, jeg skal ikke ha brudekjole, bare en vanlig sommerkjole (er tanken iallefall) og så spiser vi på en restaurant etterpå. Seremonien går på italiensk og engelsk og varer bare 15 minutter.

Lurer på om det blir litt dumt å invitere med folk når det skal være så enkelt. De må jo betale flybilletter selv (fra nord-norge) og hotell i Roma (som ikke er billig akkurat). Vi står for restaurant-regninga selv. I tillegg vet jeg at mamma og pappa har planlagt ferie senere den måneden til utlandet...

Men, så er det jo det om de blir skuffet hvis vi bare drar dit alene og gifter oss.

Hadde ikke lyst å spørre de, blir så dumt. Skal være en overraskelse liksom :)

Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det utenkelig å gifte meg uten å ha min nærmeste familie med, så jeg hadde uten tvil invitert dem.

Skrevet

Jeg ville gjort akkurat som magefølelsen min sier - rett og slett det brudeparet selv føler for. Vi vurderer det samme selv, og er ikke sikre på om vi skal ha med familiene enda (isåfall tar vi en bryllupsfest hjemme). Men jeg vet at våre familier vil respektere valget 100% uansett hva vi gjør.

Skrevet

Dersom vi reiser til utlandet for å gifte oss, er det for å ha vår dag alene. Det ville ikke falt meg inn å invitere med familie, ikke minst fordi de da ville følt press på å bruke masse penger på noe de kanskje egentlig ikke har råd til, evt. må kullkaste egne ferieplaner...

Jeg ville eventuelt invitert til en (uformell) fest etter at vi kom hjem og katta var ute av sekken. Noen jeg kjenner giftet seg i Roma. Alene. De hadde rett og slett ikke råd til noe stort bryllup, og tok det i forbindelse med ferien. De hadde ikke med forlovere, så alle papirer ble jo da skrevet under før de reiste. Forloverne holdt tett fram til bryllupsdagen, men da varslet de slekt og venner av paret, slik at det var opptil flere blomsterbuketter og champagne som ventet på brudeparet når de kom tilbake til hotellrommet etter vielsen. :)

Min onkel og tante giftet seg hos byfogden på slutten av 70-tallet uten å varsle noen. Bestemoren min var litt snurt - de kunne i det minste ringt 10 minutter før vielsen slik at hun fikk heist flagget på sin sønns bryllupsdag!

Skrevet

Vi gifter oss i utlandet og har med oss noe familie/venner.

Vi fortalte at vi skulle gifte oss - og sa at de som hadde lyst til å være med var hjertelig velkomne (de må betale reise og opphold selv).

Noen har sagt ja og andre har sagt nei.

Jeg skjønner ikke helt det som Niomi sier med at folk føler de må..man må vel ingenting. Det må da gå ann å være såpass voksen at man sier at nei det har jeg ikke råd til, eller når dere velger å gifte dere så langt unna kan ikke jeg bli med?! Er det så vanskelig da?

Jeg hadde hatt full forståelse for det om INGEN ble med oss (det var det vi regnet med da vi fortalte det først) - men er natudligvis overlyklig for at såpass mange blir med oss (11 stk)

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding! :)

Hadde tenkt å ha en fest hjemme med kaker hvis vi ikke inviterer noen med.

Det er litt enklere å få til, og billigere for de som er invitert (flybillett innenlands).

Men hadde vært koselig om mamma og pappa ble med til Roma.

Tror jeg bare må spørre om de kan, vil ikke ende opp med at bare svigers kan komme (syns det blir rart om bare en side av familiene kommer i bryllupet).

Eller lager en litt større fest her hjemme etterpå. Hmm..litt å tenke på :klø:

Holder på å fylle ut disse papirene for å få ekteskapsattesten, og skal ha brødrene våre som forlovere. Så da vet jo de hva som er på gang, og får vel si det til resten av familien snart. Får heller ta "overraskelses"-greia med vennene våre.

Skrevet

Spørs jo på økonomien deres, men hva med å betale reisa for foreldrene deres? Da vil det jo bli lettere å være med for de! :) Dersom jeg villet ha med foreldre til utlandet for å gifte meg, tror jeg at jeg ville tatt ekstrautgiftene med det. For det blir jo uansett et forholdsvis billig bryllup, da, sett i forhold til et stort tradisjonelt bryllup her hjemme. :)

Skrevet

Vi har invitert med foreldre, søsken og forlovere til bryllupet vårt i utlandet. Min familie kommer, hans kommer ikke. Tror ikke noen følte de måtte komme, men vi syntes de få lov hvis de hadde lyst...

Vi blir 9 stk. De som valgte å bli med tar det jo som en ferie i samme slengen. Vi hadde ikke råd til å betale for alle, men det var uansett ikke bare økonomi som var grunnen til at hans familie ikke kommer.

Som gjest ville jeg forresten mye heller brukt penger på å fly til et bryllup i Roma, enn et i Norge!

Skrevet

Vi inviterer ikke noen med, ingen familiemedlemmer som vet at vi skal gifte oss heller, utenom forloverene da så klart.

Skrevet (endret)

Vi skal også gifte oss i Roma i år :)

Dette ble jo bestemt bare av samboeren min og meg, alene, men da vi fortalte det til foreldre så ble de kjempeglade og ville være med SELVOM de må betale både reise og opphold selv.

Vi var redde de skulle bli skuffet fordi vi ikke skulle ha "full pakke" her hjemme, men de svarte bare ved å si at det eneste som hadde skuffet dem var hvis de ikke fikk lov å være med til Roma, så gi dem sjansen til å bestemme selv ;)

Jeg er ikke helt enig med niomi; det er selvfølgelig vår dag og vi to alene (med barn) hadde selvfølgelig fått en helt super dag. MEN(!!) jeg var livredd for å føle meg litt alene der nede likevel, det at ingen andre visst hva vi snakket om i ettertid. Vi kunne komme hjem og fortelle i "hue og ræva" (sorry) om hvor fantastisk det hadde vært, men ingen ville jo helt skjønne det, så jeg er utrolig glad for at de nærmeste ville være med oss, det betyr masse!

(og dette var også grunnen til at vi forkastet et mer eksotisk (og dermed mye dyrere) reisemål som bryllupssted)

Endret av Filimo
Skrevet

Vi skal også gifte oss i utlandet (om bare 3 mnd!!! :hoppe: )

Vi sendte ut invitasjoner "som vanlig", men lagde dem som små infohefter der de fikk vite om flymuligheter, priser for overnatting og program for helgen.

Gjestene våre betaler for reise og opphold selv, men vi har litt mer program for dem når de først er der. Vårt bryllup er nok ganske tradisjonelt, med en seremoni på 20-30 min, middag og fest etterpå. Og alle bor samlet på et hotell.

Gjør hva dere selv vil!

Skrevet

Takker for tips.

Vi har bestemt oss for ikke å invitere noen med, men heller invitere til en stor fest når vi kommer hjem igjen. Det blir for mye styr, og vi ville i utgangspunktet ha det så enkelt som mulig. Ingen av oss syns bryllupet i seg selv er så viktig, det er dagene etter (resten av livet) som teller :)

Har forøvrig bestilt ringer :hoppe: Jeg bestilte vanlig gullring med stjernedryss, samboeren min ville ha en enkel standard ring til seg selv. Syns det ble fint når vi har samme utgangspunkt bare at jeg har diamanter på. Gleder meg til vi kan hente de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...