Gå til innhold

Hund i hus....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper på litt hjelp her, har vel spurt om dette før men på'an igjen....

Jeg har nå endelig fått meg leilighet og da kan jeg endelig kjøpe meg hund.

MEN, jeg jobber jo som alle andre og vet da at det blir mye "alene hjemme" tid.

Planen er å ta ut 3 uker ferie når jeg får valpen da er jeg jo med den 24/7, (jada skal ha alene trening og :) ), men hva når de 3 ukene er forbi, planen min var nemlig å ha søstern som medhjelper i denne planen , men plutselig i dag får jeg beskjed om at hun blir ett år til som utvekslingsstudent i USA, hehe, ødelegger jo alt for meg men er kjempehappy for henne.

Da skulle jeg ha jobbet kveld, så da hadde det blitt max tre timer alene for hunden fra jeg dro på jobb til hun kom hjem fra vidregående og hatt den noen timer. Så kom jeg hjem fra jobb etter det.

Mitt spørsmål er: i alene tiden (når jeg er på jobb) holder det med at en person da stikker innom en times tid og lufter, trener litt, eventuelt tar med hunden i stallen etc og "putter den tilbake i leiligheten" og jeg kommer hjem ca 3-4 timer senere da, da blir det jo ett avbrekk i "alene tiden" til valpen som da vil være nærmere 3 mnd.

Noen innspill på dette?

Kikoro (evig optimist i dag)

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Jeg vet ikke----selv tre-fire timer alene er veldig mye for en valp som er så liten.

Skrevet

Hvis du bruker de tre ferieukene dine på å gjøre hunden din trygg i hjemmet og venne den til å være alene gradvis, ser jeg ingen problemer med å la den være hjemme i 3-4 timer. Men det forutsetter at hunden føler seg trygg selvfølgelig.

En viktig ting å tenke på, er at når hunden har vært hjemme alene, skal man helst ikke overøse den med kos som det første man gjør. Ta heller av deg ytterklær og sko, kanskje sette på kaffetrakteren også, og DERETTER gi hunden skikkelig oppmerksomhet.

Dette fordi hvis hunden syns det er litt ekkelt å være hjemme alene, og man koser masse med den med en gang man kommer inn døra, er det for hunden "stakkars lille deg som har vært alene sååå lenge, huff kom her så skal jeg trøste deg!"-opplegg, som kan gjøre hunden mer usikker. (Matmor syns det er skummelt, så da er det nok det)...

Skrevet

Sånn du forklarer livssituasjonen din burde du helst vente med hund.

Skrevet

De fleste som har hund har jo jobb ved siden av, hvis ikke ville det bare vært pensjonister etc som kunne hatt hund da...

Når jeg fikk hunden min var jeg tilbake i jobb etter to og en halv uke, og hun har vært stø som ei klippe og aldri utrygg på noen som helst måte. Hunder sover mye av dagen, og når matmor/far er på jobb, legger en trygg hund seg til å sove fordi det ikke skjer noe spennende.

Så lenge man får hunden hjem i et tidsrom man kan ta ut ferie og være sammen med hunden den første tiden, gjøre den trygg og trene på å være hjemme alene, ser jeg ingenting galt i at man går tilbake til jobb etter tre uker.

Skrevet

Synes anskaffelsen av hund både høres gjennomtenkt og ansvasrfull ut. Dette går nok helt bra!

Gjest Solsikke
Skrevet (endret)

Det er en annen tråd om dette emnet her inne akkurat nå, ligger litt lenger nede her. Vil bare si at jeg syns opplegget ditt høres veldig bra ut, jeg vurderer selv å få meg hund igjen snart, og jeg har heller ikke mulighet til mer enn 2-3 uker fri, men vil som deg ha folk til å komme innom og lufte i løpet av dagen, evt. stikke innom selv i løpet av dagen, gå tidligere fra jobb osv. inntil jeg føler hunden er klar for å være alene en hel arbeidsdag sånn at det blir en gradvis tilvenning.

Her er link til den andre tråden, som ligger litt lenger nede på siden her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=247748

Endret av Nevdulinien
Gjest Solsikke
Skrevet
Sånn du forklarer livssituasjonen din burde du helst vente med hund.

Mener du med dette at alle som bor alene og jobber en vanlig 8 timers dag ikke burde ha hund? Dette er jeg i så fall helt uenig i. Så lenge man tar ansvar sånn som Kikoro har lagt opp til, så burde det gå helt fint.

Skrevet

hei igjen...

Takk for linken, jeg så bare første innlegget i den diskusjonen og leste "hund nr 2" og regnet da med at de hadde en hund fra før og hvordan de skulle gjøre det med valpen og den nye... (skumme igjennom hva betyr det, hehe :) )

Om jeg ikke er klar for hund, så hvem er? Småbarnsmødre, pensjonister og trygdede eventuelt de som lever i ett samliv hvor en går hjemme eller studenter som ikke må være på forelesninger.

Alt handler om å prioritere den tiden man faktisk har sammen med hunden, man kan ikke ekskludere en som ikke har akkuratt timene til kjeledyret sitt hver eneste dag men som elsker det mer enn alt annet enn en stakkars trygded (sorry for å sette ting på spissen, men jeg velger å gjøre det nå for å få frempoenget) som er drittlei å gå hjemme og ikke gjør noe mer ut av tiden sammen med hunden enn hva hva en arbeidende person gjør.

Kvalitet og kvantitet er ikke nødvendigvis det samme!

Kikoro

Gjest Solsikke
Skrevet (endret)
Om jeg ikke er klar for hund, så hvem er? Småbarnsmødre, pensjonister og trygdede eventuelt de som lever i ett samliv hvor en går hjemme eller studenter som ikke må være på forelesninger.

Alt handler om å prioritere den tiden man faktisk har sammen med hunden, man kan ikke ekskludere en som ikke har akkuratt timene til kjeledyret sitt hver eneste dag men som elsker det mer enn alt annet enn en stakkars trygded (sorry for å sette ting på spissen, men jeg velger å gjøre det nå for å få frempoenget) som er drittlei å gå hjemme og ikke gjør noe mer ut av tiden sammen med hunden enn hva hva en arbeidende person gjør.

Kvalitet og kvantitet er ikke nødvendigvis det samme!

Kikoro

Helt enig med deg - tenker akkurat det samme selv! :Nikke:

Endret av Nevdulinien

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...