Naken Skrevet 14. januar 2007 #1 Skrevet 14. januar 2007 Vi har lyst til å få oss en hund nr. 2 og lurer i den forbindelse på hvor lang tid det bør gå før vi kan la ham være hjemme en hel arbeidsdag, uten oss. Da vi fikk valp forrige gang var ikke dette noe problem, siden jeg jobbet mye mer flexi. Nå derimot jobber jeg fullt. Jeg jobber 5 minutters biltur hjemmefra, så det er snakk om 7,5 time fra jeg drar hjemmefra, til jeg er hjemme. Vil det hjelpe at valpen er i samme rom som den andre hunden vår når vi er borte? Eventuelt i samme rom,- men i et eget bur? Det er mulig jeg kan få noen til å komme innom å ta valpen på en liten luftetur, en gang midt på dagen..., men den er jeg ikke sikker på.. Det er sikkert ideelt å ha fri et par månder når man skaffer valp, men når man ikke kan det... Hva synes dere? Det må vel finnes andre i full jobb som skaffer seg valp og klarer det? Hva gjorde dere?
Gjest Lea Skrevet 14. januar 2007 #2 Skrevet 14. januar 2007 Hos oss tok det val kanskje 2 måneder før vi lot hunden være hjemme alene en hel arbeidsdag. Vi tok 2-3 uker fri til sammen og deretter begynte jeg sent og sambo kom hjem tidlig en god stund etterpå. Jeg vet ikke om det hjelper at de er en annen hund der. Det kommer kanskje litt an på hvor gode venner de er og om de går godt sammen. Men jeg tror ikke at jeg hadde satt den ene i bur i samme rom (selv om jeg ikke helt vet hvorfor). Hvis jeg så at det var nødvendig med bur til valpen, så tror jeg kanskje at jeg hadde valgt å sette den på et annet rom. Problemet med valper og lange arbeidsdager er kanskje at de har liten blære. Har du muligheten til å ta en snartur hjem i lunsjpausen kanskje? En kort luftetur midt på dagen gjør det litt lettere både for deg og valpen. Ellers ville jeg nok foretrukket å ta ut ferien min når jeg fikk valpen. Men det kommer jo litt an på arbeidsplass og sånt.
Naken Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2007 Takk for svar Lea. I og med at jeg jobber i barnehage og har lønnet pause, tror jeg ikke det blir så lett å komme hjemom midt på dagen. :icon_frown: Av samme grunn har jeg "tvungen ferie" i juli måned. Altså kan jeg ikke ta ut ferien som det passer meg. Jeg må rett og slett håpe at en seriøs oppdretter har en valp som er leveringsklar ganske nøyaktig i begynnelsen av juli. Det blir kanskje litt mye som må klaffe på en gang det.. ..Men det er jo lov å håpe.. Så må jeg kanskje satse fullt på å få noen til å komme innom en gang midt på dagen også. Noen med andre løsninger/ erfaringer?
Gjest niomi Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 Du og samboer kan jo ta ut ferie på ulikt tidspunkt i år..? Ingen ideell løsning for parforholdet, men dersom dere vireklig, virkelig, virkelig vil ha ny valp kan det være en løsning.
tatiana Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Vi gjorde en avtale med oppdretter om at vi ikke skulle overta hunden før den var ca. 5 mnd. Vi betalte litt ekstra slik at oppdretter skulle lære hunden sosialisering, å bli renslig, å gå i bånd, o.l. Det passet oss glimrende!
Naken Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 16. januar 2007 Vi gjorde en avtale med oppdretter om at vi ikke skulle overta hunden før den var ca. 5 mnd. Vi betalte litt ekstra slik at oppdretter skulle lære hunden sosialisering, å bli renslig, å gå i bånd, o.l. Det passet oss glimrende! ← Sier du det? Det har jeg aldri hørt om. Men vil vi ikke miste noe av den første bindinga til valpen da? Hvordan var det for dere? Hvor mye måtte dere betale for denne tjenesten?
Naken Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. januar 2007 Du og samboer kan jo ta ut ferie på ulikt tidspunkt i år..? Ingen ideell løsning for parforholdet, men dersom dere vireklig, virkelig, virkelig vil ha ny valp kan det være en løsning. ← Jo, parforholdet er en ting, men vi har unger også, så vi må nok ha noe tid sammen hele familien. Men det er jo mulig vi kunne overlappet hverandre sånn at vi har en uke hver alene i ytterkantene av ferien. En ide det.
Gjest Fantus Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Sier du det? Det har jeg aldri hørt om. Men vil vi ikke miste noe av den første bindinga til valpen da? Hvordan var det for dere? Hvor mye måtte dere betale for denne tjenesten? ← Jeg tror ikke bindinga mellom valp og familie blir noe dårligere fordi om valpen er noen måneder eldre. Så lenge man får den før den er kjønnsmoden (i ett års alderen, tror jeg) har man stor mulighet til å skape bånd mellom hund og familie uansett. Familien min har 2 ganger kjøpt halvvoksne hunder av en oppdretter som beholder hundene litt lengre enn det som er standard. Den første hunden var 7 måneder og den andre var 11 måneder. Begge hundene knyttet seg raskt til familien og fant sin plass i "flokken". De ble hjemmekjære og kjente sitt område. Det er klart at man går glipp av den perioden hvor valpene er aller søtest, men man slipper å lære dem å bli renslige og er kan være lengre alene. Hva det vil koste hos en oppdretter som vanligvis selger små valper vet jeg dessverre ikke.
Gjest gjesta Skrevet 18. januar 2007 #9 Skrevet 18. januar 2007 Det blir ikke anbefalt å ha den no særlig alene før den er 5-6 mnd.
Gjest Talula Skrevet 18. januar 2007 #10 Skrevet 18. januar 2007 Vi gjorde en avtale med oppdretter om at vi ikke skulle overta hunden før den var ca. 5 mnd. Vi betalte litt ekstra slik at oppdretter skulle lære hunden sosialisering, å bli renslig, å gå i bånd, o.l. Det passet oss glimrende! ← Det kan jo fungere. Men jeg kjenner et hund som var ca 6 måneder da eier overtok henne, og hun led av separasjonsangst ganske lenge, pga bånd til oppdretter antakelig.
Gjest Solsikke Skrevet 18. januar 2007 #11 Skrevet 18. januar 2007 Jeg skulle også gjerne hørt fleres erfaringer med dette, ettersom jeg vurderer å få meg hund igjen. Når vi fikk vår Cavalier for 12 år siden så var faren min bare hjemme med valpen den første uka. Den var derimot ikke alene mer enn 3-5 timer om gangen siden jeg hadde korte skoledager (var jo bare 10), og det gikk veldig bra. Jeg har et par kollegaer som har fått seg hund, og de har vært hjemme med valpen i 1-2 uker, og deretter hatt noen til å stikke innom å lufte, evt. reist hjem selv og luftet i løpet av arbeidsdagen, og noen ganger hatt den med på jobb - sånn at det har blitt en gradvis tilvenning til å være helt alene en hel arbeidsdag - det har fungert bra i følge de. Jeg har selv tenkt at når jeg skal ha meg hund igjen så vil jeg være hjemme med den 2-3 uker (har ikke mulighet til å ta fri mer), og deretter få noen til å stikke innom å lufte den/være hos den noen timer, evt. stikke hjem selv i lunchen hver dag fram til jeg føler at den er klar for å være helt alene.
Gjest Bodillen Skrevet 18. januar 2007 #12 Skrevet 18. januar 2007 Vi fikk hund nr 2 i høst. Etter 2 uker lot vi den være alene mens jeg var på jobb. Jeg tror det hjalp at de var to. Satte også på radioen lavt, sånn at det skulle være vante lyder mens vi var borte. Jeg jobber heldigvis bare 50%, så det blir ikke like mange timer som for deg. Dessuten er en av ungene hjemme fra skolen en stund før meg, og hun er kjempeflink og lufter dem så fort hun er hjemme. Ellers har jeg lest at valpen ikke skal være alene hjemme en hel arbeidsdag før den er 16 uker. Det vil jo si at man må være borte fra jobb i 8 uker, og det er en umulighet for de aller, aller fleste, da...
shatika Skrevet 18. januar 2007 #13 Skrevet 18. januar 2007 Vi fikk hund nr 2 i høst. Etter 2 uker lot vi den være alene mens jeg var på jobb. Jeg tror det hjalp at de var to. Satte også på radioen lavt, sånn at det skulle være vante lyder mens vi var borte. Jeg jobber heldigvis bare 50%, så det blir ikke like mange timer som for deg. Dessuten er en av ungene hjemme fra skolen en stund før meg, og hun er kjempeflink og lufter dem så fort hun er hjemme. Ellers har jeg lest at valpen ikke skal være alene hjemme en hel arbeidsdag før den er 16 uker. Det vil jo si at man må være borte fra jobb i 8 uker, og det er en umulighet for de aller, aller fleste, da... ← Helt enig at det hjelper at det er to hunder sammen. Da har dem litt selskap av hverandre og det blir ikke så ensomt. Selv om du har lønnet pause så er jeg sikker på at du kan få til en ordning med sjefen din om å få dra hjem en tur i pausa di de første ukene / månedene for å lufte valpen. Kanskje har du noen avspaseringsdager du kan ta ut eller ta ut noen dager uten lønn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå