Gå til innhold

Kjøpe tomannsbolig?


Smarties

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe halvpart av en tomannsbolig (nybygg). Hva bør man sjekke med kommunen? Jeg tenker f. eks på hvor høye de kommunale avgiftene er, utbyggingsplaner osv.. Kan man bruke kommunens "postmottak"-epostadresse, eller bør man henvende seg til spesifikke etater, i så fall hvilke?

Hva trenger jeg / hva er nyttig å vite, og hvem bør jeg spørre?

(I prospektet fra megler sto det ingenting..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert ikke dumt å sjekke reguleringsplanene/arealplanene i kommunen så du får vite hvilke planer som foreligger for området. Vet ikke helt hvor man henvender seg da, kanskje plan - og bygningsetaten, men det er jo bare å ringe og høre. Renovasjonsavgifter og slikt er jo også greit å vite størrelsen på.

Ellers kan man jo vurdere å sjekke grunnboken for eiendommen, men hvis det er nybygg så er kanskje ikke det nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå hvem som er registrert som eier, og eventuelt om det hviler pant på eiendommen, eller bruksrettigheter av forskjellig slag. Men hvis ingen har bodd der før dere så er det vel kanskje lite sannsynlig at det hviler noe slikt på eiendommen. Er jo bare å ta en telefon, tror det er statens kartverk som er riktig instans.

Endret av Talula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt helt nytt, så ingen har bodd der før.. :)

Er ikke så lett når man alltid har leid, eller eid andelsleilighet.. Er nok en del ekstra man bør ha info om når det gjelder selveier / hus..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt helt nytt, så ingen har bodd der før..  :)

Er ikke så lett når man alltid har leid, eller eid andelsleilighet.. Er nok en del ekstra man bør ha info om når det gjelder selveier / hus..

Det er det nok. Selv har jeg heller aldri kjøpt noe, men har lest og hørt om en del ting man kan/bør sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kanskje ikke det mest hyppig debaterte emne. Jeg kommer ikke på noe mer selv, men det kan hende det er mer som er lurt å sjekke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noen flere tips til meg her? Har sendt en mail til kommunen hvor jeg spurte om planer for området, kommunale avgifter, og om man måtte søke om tillatelse el.l hvis man vil bygge garasje.

Hva mer kan være lurt å undersøke? (Har ikke barn (og har heller ingen planer om å få), så skole- og barnehagestoff er ikke interessant.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lurt på reguleringsplanen. Spesielt ville jeg undersøkt hvor stor del av tomten som er utbygd og om det er rom for å bygge ut mer.

Jeg ville undersøkt hvor stor garasje jeg kan bygge og om jeg har anledning til å sette opp en utebod.

Er det adgang til å bygge på bare deres seksjon - eller må begge seksjonene bygge på samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lurt på reguleringsplanen. Spesielt ville jeg undersøkt hvor stor del av tomten som er utbygd og om det er rom for å bygge ut mer.

Jeg spurte om "utbyggingsplaner", tror jeg. Så det blir vel omtrent det samme. Det står i prospektet at det går an å bygge garasje, så dèt vet jeg i alle fall. Men det med utebod var jo lurt.. (Tror nok det blir lite aktuelt å bygge på.)

Grunnen til at jeg sendte epost var at jeg tenkte det kan være greit å ha ting skriftlig :) Får kanskje gi dem et par dager til, og hvis jeg ikke hører noe, får jeg kanskje ringe dem.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...