Gå til innhold

Føler dere sympati

Fremhevede innlegg

Gjest Karimor
Skrevet

Er det noe galt med meg?

Jeg studerer internasjonale studier som student. Når jeg leser om at kvinner fra fattige land i øst-Europa og verden ellers blir offer for trafficking, så går det skikkelig inn på meg. Jeg klarer bare ikke å forstå at det finnes menn der ute som er villig til å utnytte disse jentene. Kanskje det kommer av at jeg er altfor naiv, og at jeg lever i en verden der alt svever på rosa skyer,der jeg tror at verden er perfekt. Likevel så setter det sine spor. Når jeg leser om det, så kjenner jeg at min evne til å ” hate” blir fremtredende. Jeg merker at når jeg ser for meg at mange kvinner må lide i gjennom trafficking, så kjenner jeg hat. Jeg kjenner hat mot menn. Jeg kjenner at jeg kan hate personer jeg aldri har møtt, jeg kjenner at jeg kan hate personer som aldri har gjort MEG personlig noe vondt! Hvorfor kjenner jeg da hat?? Jeg burde jo leve videre i en fiskjon om at jeg alltid vil ha det bra, fordi jeg bor i Norge.

Det går skikkelig inn på meg. Det er nett som det er noen av mine nærmeste som hadde sagt til meg at de hadde blitt utsatt for slike overgrep, og at jeg da hadde begynt å hate de mennene som hadde gjort det mot de jeg kjenner.

Jeg har verdens beste kjæreste, ingen tvil om det. Han behandler meg som en dronning, og er skikkelig god mot meg. Han er drømmemannen. Men samtidig så når jeg i perioder går inn i slik tankemodus, der jeg tenker på jenter som blir utsatt for trafficking, så merker jeg at jeg hater alle menn. Jeg hater ikke min kjæreste, men samtidig er han er mann for meg.

Når det gjelder trafficking så klarer jeg ikke å forstå meg på menn, og i det øyeblikk jeg tenker slik, så klarer jeg heller ikke å se på min kjæreste som objektiv. Han er en mann…og menn klarer jeg ikke å forstå meg på, når det kommer til trafficking.

Det hele blir til at jeg tenker at jeg aldri kan bo sammen med, eller ha noen relasjoner til menn på en intim måte. Rett og slett fordi jeg har av oppfattelse av at menn kjøper horer. Jeg tror og vet innerst inne at min kjæreste aldri ville ha sunket så dypt ¨å kjøpt en hore, selv om hun var norsk. Jeg tror heller ikke at min kjæreste ville ha vært utro mot en vanlig jente på byen- han er ikke typen til det. Men samtidig så føler jeg at mine tanker omkring dette vil medføre at jeg blir enslig. Jeg tenker av og til, når jeg er skikkelig påvirket av å tenke på traffickings-ofre, at jeg aldri kan slå meg til ro med en partner som er av det mannlige kjønn, rett og slett fordi han er en mann, og det er menn som kjøper traffickingsoffer.

Er jeg alene om å tenke og føle det slik? Jeg ville fått det så vannvittig flott om jeg blir med min kjære, for han er en så flott mann med gode verdier: Jeg føler meg skikkelig respektert som kvinne, og han gir meg mye oppmerksomhet, kjærlighet og et kroppsspråk som sier at han virkelig elsker meg. Men likevel så tenker jeg når jeg virkelig føler sympati for alle trafficking-offer, at jeg aldri vil kunne klare å akseptere å bo sammen med en mann, rett og slett fordi han er av det kjønnet som nettopp utnytter disse kvinnene..

Jada..jeg har ofte tenkt at det må være meg det er noe galt med……Hva tenker dere om det jeg har utdypet? Er det normalt? Kanskje jeg er ekstra følsom? Det er jo noen som har en slik sykdom også, der de er altfor overfølsomme for det som skjer i livet deres… I utgangspunktet har JEG det veldig bra. Men jeg blir ganske nedstemt ved å tenke på hvor ille alle andre jenter og kvinner har det i verden….Jeg blir nesten deprimert over at verden er slik den er…….

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest-ten
Skrevet

Er det en ting jeg har lært etter å levd en stund, så er det at damer og menn er like onde/gode. Det er garantert mange kvinner som også tvinger andre kvinner inn i trafficking.

Når det gjelder overgrep generelt, er det ingen grunn til å tro at kvinner utfører færre overgrep enn menn, forskjellen er vel at kvinnelige overgripere sjeldnere anmeldes og muligens også slipper unna med mildere straff.

Jeg klarer heller ikke å forstå meg på alle de onde kvinnene der ute i verden, men jeg går likevel ikke rundt og hater damer.

Håper du ikke begynner å hate både menn OG damer nå, men jeg ville bra få frem min synsvinkel som gutt/mann. :)

Skrevet
Er det en ting jeg har lært etter å levd en stund, så er det at damer og menn er like onde/gode. Det er garantert mange kvinner som også tvinger andre kvinner inn i trafficking.

Når det gjelder overgrep generelt, er det ingen grunn til å tro at kvinner utfører færre overgrep enn menn, forskjellen er vel at kvinnelige overgripere sjeldnere anmeldes og muligens også slipper unna med mildere straff.

Jeg klarer heller ikke å forstå meg på alle de onde kvinnene der ute i verden, men jeg går likevel ikke rundt og hater damer.

Håper du ikke begynner å hate både menn OG damer nå, men jeg ville bare få frem min synsvinkel som gutt/mann. :)

Skrevet

Håper du ikke begynner å hate både menn OG damer nå, men jeg ville bra få frem min synsvinkel som gutt/mann. :)

trådstarter her... Nei, jeg setter pris på at du kommer med den synsvikelen som du gjør. Det gjør at jeg lettere kan legge i fra meg den naive rosa skyen jeg lever i... For det er virkelig et problem for meg..Så er veldig bra fra synspunkter fra menn også. Jeg blir mer opptimist av det;)

Gjest nicegirl
Skrevet

hei

tenkte jeg skulle komme med noen tanker som jente.

som desuten lider av emosonellpersonlighetsforstyrrelse, og alikevel er rimelig normal, sånn stort sett.

jeg blir også veldig trist når jeg ser dokumentarer om temaet eller leser om jenter utsatt for det. jeg hater ikke menn på generelt grunnlag av den grund. du lurte på om du muligens var slik som lot ting i livet ditt gå veldig innpå deg, og det kan nok hende, men jeg har ikke helt tro på det alikevel siden jeg vet hva det innebærer for meg. det er heller slik at jeg etter å ha sett noe som opprører meg blir jeg veldig trist eller superengasjert i temaet. jeg ønsker heller hjelpe de det har gått ut over fordi jeg virkelig føler så sterkt med dem. noe hevntaker eller hat tanker får jeg ikke, for jeg er på sett og vis rasjonell i tankegangen. altså at ikke alle menn driver med slik. jeg er mere typen til å oppsøke steder der det kan være folk som trenger hjelp og gjøre alt jeg kan for dem, slik at det til slutt går ut over meg selv i den grad at jeg ikke lenger tar hennsyn til meg selv i det hele.

det er nesten som å være i en manisk tilstand, bortsett fra at følelset spekteret er høyt og lavt til det ekstreme hele tiden og jeg kun holder ut på adrenalin. (ellers så er maniske tilstander gjerne slik at man kun føler seg blid og glad og super energisk og positiv i en så stor grad at man ikke blir kritisk til hva man foretar seg.) men jeg er påde super trist, glad og sint på en gang. altså emosjonelpersonlighetsforstyrrelse.

der jeg kan råde teg til er å rasjonalisere tankene for deg selv og prate med venner, kjæresten eller noen andre om det og dermed få sortert tankene dine litt og kanskje tom greie å gjøre noe godt ut av dem i stedet for å havne i en ond sirkel der du kun fokuserer på hatet i det helet.

lykke til og klem.

Gjest nicegirl
Skrevet

huff jeg hadde vist mange skrivefeil i det innlegget. håper dere alikevel fatter poenget, jeg er trøtt så derfor alle feilene. :sjenert:

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg kjenner meg igjen i akkurat den hat-følelsen, men jeg kan også få sterke motforestillinger mot menn til tider. Det er perioder der jeg tenker at alle menn er dyriske sexmaskiner uten moral og hemninger, men det går som regel relativt fort over. Har mange gode guttekompiser som jeg stoler på og vet at de er skikkelige folk, og i tilegg pleier jeg å tenke på alle menn som faktisk engasjerer seg i gode saker som utviklingsarbeid, fredsarbeid, vanskeligstilte barn osv. for det finnes faktisk en del av dem. Det er lett å la ting man leser gå inn på seg, og få inntrykk av at det gjelder mange flere enn det egentlig gjør, og at ett kjønn er verre enn det andre. Men jeg er enig med gjest-en i at ondskap og dårlig moral nok er relativt jamnt fordelt mellom kjønnene.

Skrevet (endret)
Er det noe galt med meg?

Det hele blir til at jeg tenker at jeg aldri kan bo sammen med, eller ha noen relasjoner til menn på en intim måte. Rett og slett fordi jeg har av oppfattelse av at menn kjøper horer.

Sjekk ut kriminalstatistikken på SSB sine hjemmesider. Menn står for over 90% av all grov vold som havner i rettsystemet. Det er også menn som begår de fleste drapene. Det er menn som voldtar. Så menn som gruppe har mye å ta tak i.

Imidlertid er det ytterst få menn i Norge som utøver grov vold, som dreper, som voldtar. Jeg har selv aldri kjøpt sex, aldri hatt lyst til å kjøpe det, og jeg har ingen venner som har innrømmet kjøp av sex. Det er ikke akseptert blant mine venner. Jeg kan føye til at jeg aldri har hatt "pripne" venner. Jeg er ateist selv, og ingen av mine venner er "personlig" kristne f.eks.

Spørsmålet blir om du klarer å gjøre det som ethvert etisk oppegående menneske må klare: å behandle hvert menneske som et individ med sine unike kvaliteter, uten å dømme basert på egenskaper ved en-eller-annen gruppe det mennesket er medlem i.

Siden du tillater deg å tenke som du gjør om menn, er du da også rasist? Er alle norskpakistanere svindlere siden en stor gruppe drosjesjåfører med opphav i Pakistan ble tatt i en stor skattesvindelsak nylig? Eksemplene står i kø...

Jeg har en viss forståelse for din skepsis til menn, men menn er forskjellige.

CoolDuckie

Endret av CoolDuckie
Skrevet
at jeg aldri kan slå meg til ro med en partner som er av det mannlige kjønn, rett og slett fordi han er en mann

Hehe, nå tar du av.

Vær så snill å husk at de aller fleste av manneetta er helt normale oppegående snille mennesker. Personling har jeg aldri vært utro, eller lagt ei hand på ei kvinne. Det samme er tilfellet med alle mine nære venner, så vidt jeg vet i alle fall. Å skulle kjøpe sex ? Vel, tanken byr meg såpass mye imot at jeg tviler på at jeg hadde klart å fått den opp engang. Jeg har derimot blitt bedratt, men jeg tenker ikke at alle kvinner er søppel av den grunn. At hun derimot var det er jeg rimelig klar på, og som søppel ble hun også kastet ut av huset. Amoralske egoistsvin er desverre et faktum, og de finnes blandt begge kjønn. Spørsmålet er bare hvor fort man klarer å lempe de ut av ens liv, for så å få frigjort tid til å ta vare på de som er gode. De heldigvis i flertall, både blandt menn og kvinner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...