AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #161 Del Skrevet 7. september 2016 Den 2016-09-04 at 15.56, Arabella skrev: Du kunne kanskje fortelle hva dette betyr, ettersom du nevner det. Du kan kanskje gjette deg til hva det betyr ettersom du har interesse for dette med språk og garantert vet hvorfor "sporvogn" heter "trikk" på norsk. Anonymkode: 11538...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 7. september 2016 #162 Del Skrevet 7. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller som i, "ikke hits deg opp sånn", eller som i, "han ritset noen riper i bilen", eller som i, "pats godt på henne". Det er ingen T i "puss", hverken i skrift eller i tale. Anonymkode: 11538...646 Jeg snakker ofte med svensker, og de sier "puts" eller de "putsade" om de ikke sier "puss puss". De andre sammenligningene dine har ikke noe med det og gjøre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. september 2016 #163 Del Skrevet 7. september 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan kanskje gjette deg til hva det betyr ettersom du har interesse for dette med språk og garantert vet hvorfor "sporvogn" heter "trikk" på norsk. Anonymkode: 11538...646 Selvfølgelig vet jeg det. Det er en fornorskning for "electric tramcar". Men på svensk betyr "tricken" åpenbart ikke trikk, etter hva du har skrevet i det aktuelle innlegget: Derimot er det stockholmske uttrykket, "tricken", ikke forståelig for andre enn stockholmere. Nei, det betyr ikke spårvagn. Jeg tenker det kan bety trikk/triks (vi bruker vel helst flertall) i betydningen list, knep, lureri. kunstgrep etc. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whoops Skrevet 7. september 2016 #164 Del Skrevet 7. september 2016 Jeg trodde Stockholmerene kalte t-banen og trikken for tricken. De jeg kjenner bruker samme ord for begge. Det gjelder faktisk en del av osloboerene jeg kjenner også. De sier enten trikken eller banen og mener enten eller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 7. september 2016 #165 Del Skrevet 7. september 2016 (endret) 2 timer siden, Arabella skrev: Selvfølgelig vet jeg det. Det er en fornorskning for "electric tramcar". Ja, det er en fornorsking. Men først og fremst en forenkling. Det heter jo "elektrisk sporvogn" her også, men det ble for tungvint. Så da ble det til "elektrikken." Som også ble for langt, språklig late som vi er. Dermed ble det "trikken." Endret 7. september 2016 av Emera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. september 2016 #166 Del Skrevet 7. september 2016 18 minutter siden, Emera skrev: Ja, det er en fornorsking. Men først og fremst en forenkling. Det heter jo "elektrisk sporvogn" her også, men det ble for tungvint. Så da ble det til "elektrikken." Som også ble for langt, språklig late som vi er. Dermed ble det "trikken." Det er ikke dette som er det egentlige spørsmålet, som jeg ikke har fått svar på fra den som skrev dette. Jeg siterer igjen: Derimot er det stockholmske uttrykket, "tricken", ikke forståelig for andre enn stockholmere. Nei, det betyr ikke spårvagn. Anonymkode: 11538...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergtekjen Skrevet 7. september 2016 #167 Del Skrevet 7. september 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det betyr nusse. Mamma pussade mig, betyr ikke, "jag och mamma kysste varandra, vi låg och hånglade grovt med varandra", det betyr ganske enkelt, "mamma nusset meg". Puss=nuss. Det finnes et ord som er det samme på norsk og svensk, det bare staves forskjellig. Kärring. Anonymkode: 11538...646 Eg veit kva eg høyrde og det var "putse". Kanskje venninna mi sa feil. Kjenner du forresten til alle svenske dialektar sidan du seier det ikkje kan vere det? Så kvifor lenker du til ei side som seier noko anna? Eg seier heller ikkje imot at pusse betyr nusse. Eg blir berre forvirra når du fyrst seier ein ting og så lenkar til ei side utan å gje nokon kontekst. Då Ser det ut som om du motseier deg sjølv for meg. Eg vil i tillegg sei det finnes forskjellige kyss, kjærastkyss og foreldre-barn-kyss. Kyssing er ikkje klining. Og der blei eg kalt ei kjerring, ja. Fin debatt-teknikk. Kvifor? Fordi eg forsvarte kva eg høyrde og teorien min? Korleis gjer det meg til ei kjerring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #168 Del Skrevet 7. september 2016 4 timer siden, Emera skrev: Ja, det er en fornorsking. Men først og fremst en forenkling. Det heter jo "elektrisk sporvogn" her også, men det ble for tungvint. Så da ble det til "elektrikken." Som også ble for langt, språklig late som vi er. Dermed ble det "trikken." Helt riktig! Trikken kommer fra det forkortede, "elektrikken". I Stockholm er det bare T-banen som blir kalt for "tricken", av noen merkelig anledning. Det, derimot, vet jeg som sagt ikke hvordan har seg. Nei, sporvogn på stockholmsk kalles "språrvagn", ikke "trick". Er det noen fra Stockholm her i Norge som sier "trick" om sporvognen så er det fordi de har lært seg det av oss. Anonymkode: 11538...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2016 #169 Del Skrevet 7. september 2016 32 minutter siden, Karou skrev: Og der blei eg kalt ei kjerring, ja. Fin debatt-teknikk. Kvifor? Fordi eg forsvarte kva eg høyrde og teorien min? Korleis gjer det meg til ei kjerring? Har ikke kalt deg noe som helst. Har bare bemerket at det er et ord som betyr det samme på både svensk og norsk. Interessant, ikke sant? Anonymkode: 11538...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. september 2016 #170 Del Skrevet 7. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke kalt deg noe som helst. Har bare bemerket at det er et ord som betyr det samme på både svensk og norsk. Interessant, ikke sant? Anonymkode: 11538...646 Vi har mange ord felles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 7. september 2016 #171 Del Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, Arabella skrev: Vi har mange ord felles. Er ikke Arabella et svensk navn? 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. september 2016 #172 Del Skrevet 7. september 2016 7 minutter siden, Jerry Lee skrev: Er ikke Arabella et svensk navn? 😊 Det vet jeg ikke, tror ikke det. Er vel heller italiensk, tenker jeg. Mitt virkelige fornavn er egentlig svensk, så nå kan du lure nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 7. september 2016 #173 Del Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, Arabella skrev: Det vet jeg ikke, tror ikke det. Er vel heller italiensk, tenker jeg. Mitt virkelige fornavn er egentlig svensk, så nå kan du lure nå. Så hadde jeg litt rett. Uten å vite det. Orker ikke gruble akkurat nå..men... SvenskeFanden. 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. september 2016 #174 Del Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Så hadde jeg litt rett. Uten å vite det. Orker ikke gruble akkurat nå..men... SvenskeFanden. 😜 Det heter jeg ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 7. september 2016 #175 Del Skrevet 7. september 2016 Åååææh. Teiten. Det skjønte jeg vel... 😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. september 2016 #176 Del Skrevet 7. september 2016 (endret) 12 minutter siden, Jerry Lee skrev: Åååææh. Teiten. Det skjønte jeg vel... 😜 Kanskje jeg heter Ester. Martin Ljung - Ester - YouTube Endret 7. september 2016 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 7. september 2016 #177 Del Skrevet 7. september 2016 Øppne. Førbannade...eh...ja...Fia. 😉 Det ble stygt. sorry, Ester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 7. september 2016 #178 Del Skrevet 7. september 2016 Elsker Martin. 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 7. september 2016 #179 Del Skrevet 7. september 2016 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Øppne. Førbannade...eh...ja...Fia. 😉 Det ble stygt. sorry, Ester. Jeg ler meg ihjel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 7. september 2016 #180 Del Skrevet 7. september 2016 Et øyeblikk siden, Arabella skrev: Jeg ler meg ihjel. "Det tycker ja du ska låta bLi!" - Pelle Melkerson. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå