Gå til innhold

Har fått tetracyclinkur

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

... samt en krem som jeg ikke husker navnet på akkurat nå, men som også var vanlig å bruke (effekt ventes etter 4 uker, og den kommer til å tørke ut huden også).

Det jeg lurer på nå er... hvordan behandler man best soppinfeksjoner i underlivet som jeg har blitt varslet at garantert kommer. Har ikke vært plaget med det før og syns det høres slitsomt ut. Er det best å kjøre på med salve og stikkpiller og hele pakka? Evt virket merke? Legen sa at jeg fikk sånne ting reseptfritt hvis det ble aktuelt.

Må bare juble litt mer. Har snakka med flere hudpleiere som bare har sagt at huden min ser frisk ut, så ble nesten litt paff da legen sa "klart det er det du har, og du har såpass mye at du bør begynne rett på antibiotika og fortsette kuren fram til sommeren".

Endret av englefjes
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Canesten heter den kuren mot sopp i underlivet :)

Skrevet

Takk for svar. Jeg vet om canesten, men lurer på om det holder med krem og om canesten er det beste å bruke.

Skrevet

Jeg har også begynt på tetracyclinkur ... Er ikke helt sikker på om jeg har Rosacea eller Perioral Dermatitt, men behandlingen er den samme. Jeg var ikke hos legen denne gangen, bare ringte og ba han skrive ut resept (han er veldressert!)

Jeg synes Canesten er litt dumt, siden det er en kur på 1 eller 3 dager, og du skal jo bruke tetracycliner lenge ... På apoteket ble jeg rådet til Vivac for å forebygge (12 kapsler) + Idoform melkesyretabletter. Kan også være lurt å spise yoghurt og drikke mye vann/juice. + holde seg mest mulig unna søtsaker.

Jeg kunne godt tenkt meg å vite hvilken salve du fikk, kan hende den er noe for meg også. Må si jeg ser fram til bedre hud, nå er jeg lei mitt brennende tryne! Det er vanlig å bli verre først, men det snur ganske fort. Jeg har også blitt fryktelig tørr og "skrukkete", men dette retter seg også ganske fort. Lykke til - Håper du blir bedre :-)

Skrevet

Skinoren heter kremen, og jeg kommer aldri til å glemme det navnet. Tok den på for første gang for 10 minutter siden og jeg sitter og vrir meg i smerter. AuauauauauaU!!! Det er sikkert en bra krem og det kan hende den funker fint. Sikkert ikke alle som reagerer sånn på den heller, men min hud har vært full av utslett så lenge, og det jeg skal smøre på er noe som skal tørke den helt ut... (den gjør det også, og fungerer mot noen bakterier eller noe) Morgen og kveld i måneder framover... ÅÅåå håper det ikke gjør så vondt etter hvert. Håper noen andre har prøvd den og kan fortelle meg at det kommer til å gå bra. Jeg har allerede masse kløe og irritasjon i huden, og dette var virkelig som bensin i et åpent sår.

Skal kjøpe vivac og idoform senere. Tusen takk for gode råd!!

Skrevet

Heller vivag og ecovag enn canesten, spesielt ved så lang bruk.

Andre tips er løse klær, så lite sukker du klarer, bomullsbind (helsekost) og kun vannvask i underlivet.

P-piller ol vil også kunne lettere trigge sopp, og om du har muligheten til det kan det være lurt å stoppe på de mens du går på tetra. Mener også at p-pillene svakkes av tetra, så jeg hadde neppe villet belaste kroppen dobbelt opp.

Lykke til :)

Skrevet

Her kommer en liten spoiler…. Men ble litt irritert når jeg leste tetracykliner jippi

Håper du er klar over at lange antibiotika kurer slik som dette er størst årsaken til resistente bakterier. Selvfølgelig bør for på hjelp, men dette er ikke noe å rope jippi for. Antibiotika skaper ubalanse i bakteriefloraen i kroppen. Å kan skape problemer for deg og andre senere i livet.

Skrevet
Her kommer en liten spoiler…. Men ble litt irritert når jeg leste tetracykliner jippi

Håper du er klar over at lange antibiotika kurer slik som dette er størst årsaken til resistente bakterier.  Selvfølgelig bør for på hjelp, men dette er ikke noe å rope jippi for. Antibiotika skaper ubalanse i bakteriefloraen i kroppen. Å kan skape problemer for deg og andre senere i livet.

jeg fikk leverskade etter kort tids bruk av tetrasykliner, så nei det er ikke helt problemfritt å bruke slike medisiner.

mitt alternativ er aberela-krem som fås på resept. bakdelen med dette er jo at den urene huden på kroppen ikke forsvinner (med mindre jeg ikke smører aberela der og, noe jeg ikke gidder).

Skrevet

Enig med Lady in red at det ikke er helt problemfritt å gå på antibiotika helt frem til sommeren! (visste ikke at legene satte noen på så lang antibiotikakur engang).

Antibiotikaen dreper jo bakteriene som kanskje er skyld i din rosacea, men den dreper også alt annet som heter normalflora i kroppen. Dette gjør deg lettere mottakelig for tarminfeksjoner, soppinfeksjon i munn, luftveisinfeksjoner, sopp i underlivet osv. I tillegg virker tetracykliner skadelig på leveren.

Samtidig forstår jeg godt at du endelig er lykkelig for å kanskje bli kvitt rosaceaen, og du er sikkert klar over at det vil bli bivirkninger. Men vær obs! :)

Skrevet

Uff... Det var nok dumt å si jippi. Jeg mente ikke å støte noen som har fått leverskader eller andre plager av tetracykliner. Jeg var på apoteket og kjøpte vivac og idoform eller noe i dag, og jeg sa det til hun på apoteket også at det er skummelt når det er så mange bivirkninger å passe seg for. Men når man har levd et helt liv med veldig sensitiv hud, og flere år med veldig vonde utbrudd stadig vekk så er det kanskje lett å tenke mest på å bli kvitt akkurat det, og så bare krysse fingrene og ta flest mulige forhåndsregler for å slippe andre ubehageligheter. Legen snakka heller ikke om så mange plager jeg kan få. Jeg skal gå to uker på full kur - 2 piller dag og 2 kveld, men etter dette skal jeg ta kun 1 tablett om dagen. Evt 1 morgen og 1 kveld hvis jeg trenger det. Kanskje dosen også har noe å si for andre plager som kan oppstå? Det er i alle fall godt å kunne lese om andre folk sine erfaringer med behandling av rosacea eller annen bruk av tetracykliner. Takk for alle råd!

Grunnen til at jeg sa jippi i overskriften var at vi har hatt en tråd tidligere her, der jeg skrev om at jeg har vært hos flere hudleger og leger og ikke fått noe hjelp med huden, selv om alle hudpleiere mener jeg er hardt rammet av rosacea. Jeg var bare så glad i går for at legen skjønte at det er ubehagelig. Jeg kan leve lenge med at det bare ser ekkelt ut. Det verste har vært kløe og smerter og ubehag knyttet til utbruddene. Håper dette hjelper, men kjenner at det knytter seg litt i magen og jeg gruer meg for eventuelle bivirkninger. Har aldri vært plaga med sopp tidligere, så jeg vurderte nesten å bare hoppe av hele kuren.

Skrevet

Bruk av antibiotika har sine fordeler og ulemper ja, ingen tvil om det. Men dere som reagerer på at kuren varer så lenge, må ikke sammenligne dette med kurer mot halsbetennelse osv Dette er en lavdosekur som kan brukes over lang tid. Jeg skal ikke ha så lang kur som englefjes, for hun er nok mye hardere angrepet enn meg. Og dessverre er ikke salver alene videre effektivt på kraftige utbrudd. Når tetracyclin får slått betennelsen tilbake, er det lettere å holde sykdommen i sjakk med salver etterpå. Kanskje hun slipper å bruke antibiotika senere. Og det er som hun sier, ikke nok med at det er stygt, men det er utrolig vondt og plagsomt. En betennelse i huden er sykdom på lik linje med andre betennelser i kroppen, og vi har jo ikke lyst til å ha slike plager når det finnes behandling.

Det er viktig å vite om bivirkninger, men så alvorlige som leverskader er heldigvis svært sjelden. Noen anbefalte Aberela-krem - dette er en krem for kviser og ikke Rosacea.

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har fått tetracyklin for perioral dermatitt, og husk å drikke mye vann når du svelger tabletten!

jeg tok en på jobb med en svelg vann i full fart, og gikk på butikken for å handle. så hikka jeg, og det fløy pulver ut av nesa på meg! :ler: ble litt flau ja, han som gikk forbi så lenge på meg da...

Skrevet (endret)

Jeg fikk litt panikk over å bruke tetracyklin i går kveld og leste en del om det på internett. Jeg leste et sted at det med resistente bakterier ofte misforstås. Det stod at akkurat disse bakteriene man behandler kan bli resistente en periode og at man da må gå over til annen behandling for en stund, men at bakteriene ikke ville være resistente mot akkurat denne type behandling alltid. Uansett er det godt å lese det Parfumefreek sier om at dette er en annen type behandling som kanskje ikke rammer på samme måte som andre antibiotikakurer. Hvis noen vet andre ting om antibiotikaresistens osv, så leser jeg gjerne det. Jeg merker faktisk bedring på huden allerede. Var redd jeg skulle få enda verre utbrudd enn jeg pleier å få, fordi det kan bli verre først (det kan jo fremdeles plutselig skje da), men bortsett fra med en gang jeg har smurt meg inn med Skinoren (da blir jeg glovarm og klør helt grusomt og ser ut som en kjøttkake i ansiktet) så er huden ganske rolig. Jeg har utbruddene i form av små nupper mange steder, men de klør ikke like mye, og det ser ut som huden rundt har begynt å roe seg. Den er ikke lenger så rød. Har heller ikke vært spesielt tørr i huden enda. Men jeg skal vel ikke glede meg over det for tidlig. Har ellers vært plaga av tørr og sår hud hver bidige dag. Ja... så egentlig gleder jeg meg over det så lenge det varer, og håper på en betennelsesfri hud i framtiden.

Endret av englefjes
Gjest Orinoco
Skrevet

Skinoren og huden bruker litt tid på å bli "venner". Jeg brukte den bare en times tid i begynnelsen, slik at huden etterhvert ble vant til den, det kan jo være verdt et forsøk?

Skrevet

Jeg har klart å ha på Skinoren uten å vaske det av (selv om jeg har stått og klappa meg på kinnene og ropt auauauau føere ganger). Smertene har gitt seg etter en times tid. Har ikke smurt på noe annet og syns jeg har vært flink. Har vært mye plaga med sensitiv hud alltid. Hvis jeg blir solbrent blir jeg så veldig solbrent at jeg har ved noen anledninger fått piller som jeg skulle sovne av (da jeg var barn) sånn at jeg slapp å ha så vondt. Er vant til å reagere veldig på alle slags kremer og ting, så når det står i pakningsvedlegget at det er vanlig å kjenne ubehag i begynnelsen, så venter jeg egentlig veldig ubehag også. Men syns det går bedre allerede.

Gjest Orinoco
Skrevet

Jeg trodde ikke det skulle gjøre vondt i det hele tatt jeg, så jeg var fullstendig uforberedt :) Har vært noen gretne morninger.

Ang. sopp så har jeg vært på tetra. kur siden april, og har enda ikke fått denne soppen som alle snakker om.

Skrevet

Orinoco, har du vært på tetrakur snart et år mot rosacea? Jeg har fått tips om stikkpiller vivac og vanlige idoformtabletter til å begynne med for å minske sjansen for sopp, så jeg håper også jeg slipper det. Er du fornøyd med Skinoren etter lang tids bruk? Vet du hvor lenge du må gå på kur? Var det greit å gå på det om sommeren også? (hørte at det helst ikke skal kombineres med sol) Har du brukt tetracyklin og skinoren samtidig? Ingen ting annet? Spennende å høre dine erfaringer hvis vi går gjennom lignende kur...

Gjest Orinoco
Skrevet

Jeg får tetra. mot acne, og har stått på det siden april. Skal avslutte kuren i slutten av mars.

Skinoren fikk jeg i høst engang, og i tillegg en krem som heter Differin som skal smøres på om kvelden. Så jeg bruker tre preparater samtidig og det går helt fint. Skinoren og Differin er det som har funka best på meg. Mens tetracyklinene liksom har tatt bort det værste har kremene hjulpet på det som er igjen. Kremene skal jeg bruke til sommeren.

Av erfaring så vet jeg at jeg reagerer veldig på sol og tetra., så jeg unngikk å oppholde meg i solen sommeren som var, samt at jeg brukte solfaktor 60 (!) i ansiktet. Men dette med sol og tetra. er veldig individuelt i følge min hudlege, så man må vel bare se hvor mye man tåler :)

Skrevet

Orinoco: Har du gått på lignende kurer tidligere? Har det holdt problemene unna lenge? Jeg går mest rundt og svever og er glad fordi jeg merker bedring i huden. Selv om det svir litt nå fordi jeg nettopp smurte på Skinoren. Men merker det litt mindre for hver gang.

Skrevet

Håper du er klar over at lange antibiotika kurer slik som dette er størst årsaken til resistente bakterier.  Selvfølgelig bør for på hjelp, men dette er ikke noe å rope jippi for. Antibiotika skaper ubalanse i bakteriefloraen i kroppen. Å kan skape problemer for deg og andre senere i livet.

Huff.. Tenkte akkurat det samme. Fikk denne kuren av en lege jeg også, men tok den kun i et par uker. Det ble helt feil å dytte i meg antibiotika på den måten. Dessuten ble jeg veldig plaget av kvalme. Hadde jo måttet fortsette med det leeenge og man trenger ikke være lege for å skjønne at det ikke er bra. Har fått ny lege nå og hun bekreftet det jeg trodde. Hun skriver ikke ut disse kurene. Fikk krem med vitamin A syre eller noe sånt av henne. Fungerer så som så.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...