Gå til innhold

baderomsinnredning opp pussing av bad

Gjest sola

Anbefalte innlegg

det blir en del spørsmål i dag ... håper dere holder ut... :roll:

har ganske stort bad .. men en liten baderomsinnredning.. den er gammel og den skal ut :roll:

har planer om å pusse opp hele badet.. og kunne godt tenke meg å flislegge det...

noen med gode råd om baderomsinnredninger som ikke er så utrolig dyre og er det dyrt å fliselegge et bad? sånn ca ? :roll:

alle gode råd om hva man bør og ikke bør gjøre når man skal pusse opp et bad tas i mot med stoooooooor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye det koster å flislegge og hvor mye jobb det blir kommer an på flere ting:

1. Hva slags vegger du har nå. Fliser krever "dødt" materiale som underlag. Vannbastandige sponplater går ikke, det må være gips eller murvegger. Evt. tapet må fjernes (så vidt jeg vet), men nye fliser kan legges oppå gamle fliser om de sitter godt.

2. Om du skal ha håndverker/flislegger til å gjøre jobben eller om du skal gjøre det selv. Håndverkere er dyre i drift og flislegging/grunnarbeid tar tid. Jo mer du gjør selv, jo billigere blir det. Evt. membran bør du ha proffer til å legge. Det samme gjelder gulvstøping, varmekabler osv.

3. Hvilke fliser du velger og om du skal ha dem over hele badet.

Fliser finnes i alle prisklasser. Border og dekorfliser drar opp prisen, men et bad bade like fliser fra gulv til tak gir lett et "glattcelle"-preg.

Du kan velge å bruke fliser som brystning på deler av badet (ikke i dusjen og ved badekar osv.) Da kan du bruke f.eks glassfiberstrie beregnet for bad med egnet underlag over brystningen.

Når det gjelder baderomsinnredninger (skap osv.) så kan det fort bli dyrt. IKEA har ikke så veldig godt utvalg, men vi kjøpte vårt der og sparte mange tusen. Etterhvert skal jeg prøve å få felt inn en servant i et gammelt skap eller en benkeplate.

Vi har trådkurver på badet til håndklær og skittentøy. Det er en billig og grei investering og de kan settes i skap eller skjules på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg byggde nytt hus i fjor, så leide jeg en fagmann som tok ca21000 for alt arbeidet med flis, membran osv. Ikke kabler og betong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slugger

HEi

vi pusser opp badet nå, og jeg er helt enig med de andre om å vurdere andre løsninger enn baderomsprodusentenes møbler - de er ofte uforholdsmessig dyre.Vi hadde planlagt å kjøpe noe enkelt på IKEA, men så fant vi ut at vi skulle få en lokal møbelsnekker til å skreddersy en løsning, slik at vi fikk utnyttet plassen maksimalt. Det ble jo dyrere enn IKEA, men billigere og bedre enn mange av baderomsmøblene man ser i kataloger. Vi maler benken så den matcher resten av badet. benkeplaten blir bøk eller bjørk, med nedfelt servant. God plassutnyttelse og fint blir det! selve benken kom på ca 8500,-.

Når det gjelder fliser, så er det mange dyre fliser å få tak i, men også billige til rundt 100-200 kr/m2. I alle fall er det ikke flisene som utgjør den største kostnaden på badet. Det betyr ikke SÅ mye om badet koster 100 000 eller 103 000 (hvis man skal ha full oppussing helt fra bunnen, koster det vel minst så mye, om man ikke kan gjør mye selv. FLiseselgeren vår antydet at 150 000 var det minste man kunne regne med). Andre alternativer enn fliser koster jo også penger. Dekor trenger heller ikke være så dyrt, man kan blande inn enkelte fliser i andre farger, lage en dekor"list" rundt hele rommet med en annen farge ol.

Ellers er det veldig viktig at arbeidet blir ordentlig gjort - jeg ville fått en famann til å gjøre alt med betong, membran, flislegging osv, for de har erstatningsplikt om det skulle bli lekasje. Sørg da for at den du leier inn virkelig har våtromssertifikat. Dersom man vil bidra med egeninnsats, ville jeg heller sørge for å legge til rette for håndverkerne, i form av å rive innredning, evt. hakke opp betonggulv osv. MEN det finnes også mange som legger fliser selv.

Til slutt: prisen avhenger av hvor mye man skal gjøre med badet, og hvor dyre løsninger man velger. Det finnes dyre og billige fliser, doer, servanter, skap, armatur osv. OG badet trenger ikke se ut som i en katalog.

slugger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har pusset opp badet vårt og brukt en god del panel, i tillegg til fliser på gulv og i våtsoner. Enklere å legge, i tillegg til at det blir veldig fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal pusse opp badet snart......skal ha fliser...men mannen min skal legge dette selv....han har gjort dette før...

...jeg er i utgangspunktet enig i at til fliselegging bør man anvende fagpersonell...men i og med at mannen min er veldig nevenyttig og nøye og får til det meste så velger vi å gjøre dette selv....

Vi skal lage en skreddersydd benk...fliselagt eller med marmor plate som skal gå fra vekk til vegg med nedfellt vask...under skal vi enten bruke en kjøpmannsdisk/apotekerdisk (dette er ikke dyrt...fikk dette tipset fra et hus som stod til salgs i avisen).....eller vi skal fliselegge også under benken og sette inn treskapdører.....mørkbrunbeiset....har ikke helt bestemt oss ennå...

Vet ikke helt hva dette vil koste...men vi kommer nok billig fra det...

I huset vi hadde før dette...pusset vi opp badet...fliser på golv og til brystningshøyde..så flisedekorlist...fra brystningshøyde og opp til taket hadde vi malt panel....i tillegg kjøpte vi baderomsinnredning (15000,-) og hjørnebadekar som vi fliste inn (6000,-).....vaskemaskin/tørketrommel bygde vi inn (sammen med varmtvannstanken) ...og satte inn to store skapdører...så var dette helt skjult...veldig praktisk.... :)

Her var det myyyye egeninnsats..brukte 3 uker på badet...men hele "sulamitten" kostet oss 50 000.-......hadde vi leid folk hadde det kostet laaangt over 100 000,- (toalett og dusj hadde vi fra før)...

Badet ble utrolig flott og vi fikk mange positive kommentarer på det.... :)

På toalettet skal vi ha et lite servantskap.....vi leter etter noe "gammelt"...som vi kan felle vask nedi....driver og søker på nettet...og har vært på Freetex ol....har ikke funnet noe ennå.....er litt opptatt av å finne løsninger som man ikke finner hos alle andre...men bruker man fantasien trenger det ikke å bli så dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne hos denne leverandøren www.badinterior.no å så på produktene deres. Der kan en få mye for pengene, men hva med frakten?

De kan ihvertfall skreddersy til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...

Er på jakt etter en stooor utslagsvask/vaskekar eller et lite badekar for å ha på vaskerommet. Er møkk lei av å dra skitten hund gjennom hele huset for å komme til badet, så nå har jeg tenkt å ofre noe av plassen på vaskerommet.

Har 60x80cm til rådighet. Noen med erfaringer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

billig kjøpmannsdisk? vil gjerne se det :)

Som regel er de svindyre, noe av det dyreste brukte møbelet man kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...