Gå til innhold

Når slutter man å være ung?


tirle

Anbefalte innlegg

Når synes dere at menneske ikke lengre kan kalles ungt, utifra fysisk alder, og fysiologi?

Jeg er snart i midten av 20 årene, og begynner å bli litt stresset, skal begynne på ei seks års utdannelse når jeg er 26 år, er ikke ferdig før jeg er 32, turnustjenesten varer i et og et halvt år, dvs at jeg blir 34 fær jeg er ferdig, synes dere at man fortsatt er ung når man er i 30 årene, og at en 35 åring er ungt? Er det fortsatt en fin tid å starte å få barn i ?

Jeg studerer sammen med folk som er 2-3 år ynre enn meg, og synes det virker som en fordel å være yngre. Noen som kan få meg ut av dette tanke mønstret? Jeg er så usikker... :sjenert:

Endret av tirle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har en jobb du trives i, en fin hverdag og et sprudlende syn på livet ditt kan du fint være ung som 35 åring. Jobber du p rema i en jobb du hater, angrer på at du ikke ble det du ble og mistrives kan du fint være gammel som 27 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som er like gammel som min far, dvs 50+. Denne kameraten drar på konserter for å følge favorittbandet sitt når de turnerer, og står i kø hele dagen for å komme først inn og dermed få kremplass. Jeg trenger vel ikke å si at han er helt i hundre når bandet er på scenen (da står jeg ved siden av ham da....*host*)

Han ble far for 3 år siden og har bra jobb. En gang jeg møtte han i lobbyen på et av Londons dyreste hoteller kom han inn i dress etter et forretningsmøte. Han stakk opp på rommet for å skifte og kom ned i olabukse og gammel t-skjorte med bilde av bandet. Da var han "seg selv" som han sa.

Jeg ser ikke han som gammel. Han er ung i sjel og sinn og det gjenspeiles i alt han gjør. Men derimot synes jeg min far er fryktelig gammel. Så etter min oppfattelse så har det i hvert fall ikke noe med alder å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vi sette oss i boks for å definere hvem vi er? Selv er jeg 28, i noen sammenhenger er jeg ung, i andre sammenhenger er jeg gammel. Slik vil det alltid være. Så for å svare på spørsmålet: En 35-åring kan være ung. Eller gammel. Spørs hvordan man ser på det.

Jeg tror ikke alderen din vil være noen ulemple for deg. Dersom man begynner sent på utdanningen har man med seg erfaringer i bagasjen som de yngre enn deg ikke har. Det kan være din fordel.

Prøv å se positivt på det, i stedet for negativt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det som sies her. Jeg er selv nå snart 25år, har følt meg eldgammel flere ganger allerede, men kommer til å se på meg selv som ung i mange mange år til. Har venner i 30-35års alderen og mange av dem studerer fortsatt og blir heller ikke sett på som annet enn unge, hverken av meg eller andre.

Er nok veldig enig i at livstil, livssituasjon og personlighet betyr mye mye mer enn den faktiske alderen og "fyseologien"!

Og dette med å få barn osv. -jeg synes det er bedre å være ferdig studert, med en stabil inntekt, stabilt boforhold osv. før man setter barn til verden. Selvsagt funker det sikkert uten å ha alt på plass, men tror mange tenker som meg at det er greit å få det til. -Og da kommer man fort i slutten av tjueårene-starten av tredveårene før livet er på stell! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Og da kommer man fort i slutten av tjueårene-starten av tredveårene før livet er på stell! ;)

Og sikkert enda litt til med mitt rotete liv. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man kan være ung lenge, men hvis man vil ha barn bør man ha den biologiske klokka i bakhodet når man planlegger fremtiden. Fruktbarheten blir ikke bedre med årene og hvis man venter til man er 35 før man begynner er det ganske mye større sjanse for å forbli barnløs enn hvis man begynner tidligere.

Det er jo selvfølgelig mulig å få barn i løpet av de årene du holder på ed utdannelsen - jeg tror jeg ville vurdert det fremfor å vente til jeg var feridg med både utdanning og turnus hvis jeg var i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke eldre enn man føler seg, så jeg håper jeg aldri slutter å være ung

Skriver under på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at folk flest (over 20-25) mener at man slutter å være ung på et stadium som ligger 5-10 år foran egen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn krever et stabilt forhold til en mann, og en på 35 år med bra kondis og fysikk, har ingen problemer med å få barn. Derfor synes jeg det var dumt å foreslå å få barn pga. alder.

Man er så ung som man føler seg. Alder har ingen betydning, ikke en reel betydning i alle fall. En som er femten år og ligger på dødsleiet, føler seg veldig utslitt og gammel. Like gammel som en 90åring på gamlehjemmet, eller kanskje til og med eldre.

Å være ung har med ens egen holdning til livet, ens livssituasjon, og andre mennesker, dvs. det sosiale og gjøre, ikke med alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man slutter jo å være ung fysisk en gang - jeg vil si at når man har rundet førti er man ikke fysisk ung lengre, selv om det er store individuelle forskjeller. Om man vil få barn uten å adoptere, må man også forholde seg til fysisk alder mer eller mindre.

Men ellers synes jeg alder har fint lite å si. Et par-tre av de menneskene jeg har møtt med mest "ungdom" i seg i form av utstråling, holdninger (tenker da ikke på umodne holdninger, men at man er åpen og positiv, blant annet) og kreativitet, har vært mellom seksti og åtti år. Mens noen av de mest tafatte, trøtte har vært 16-25...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vil nå si at man slutter og være ung, Når man føler seg eldre en det man egentlig er

Men er det egentlig noen som føler seg eldre enn de er?

Synes alle "eldre" sier de føler seg mye yngre enn det de er.

Også er det mange eldre som kaller jevnaldrende for gamle kjerringer/gamle gubber...De er gamle, ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Kommer an på øynene som ser. Bestemoren min har omtalt foreldrene mine som ungdommer. Noen barn jeg snakket med syns jeg virket ganske gammel.

Har også med hvem man er sammen med. Føler meg nå gammel sammen med førsteårsstudenter. Og ung når jeg jobber i feriene.

Men tenker at det har mest med innstilling å gjøre, mer enn hvilken alder man har. Vet om en dame i 50-årene som virker mer som en 30-åring, blant annet fordi hun har ungdommelige interesser og fordi hun er så sprudlende. Kjenner også en på min alder som er ganske "satt", og hun virker eldre enn folk jeg kjenner som er minst ti år eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer helt an på personen. Jeg er 28 år selv, og kan føle meg veldig gammel til tider mens andre ganger føler jeg meg ung. Mine beste venner er i 35-40 års alderen, og jeg tror nok at de blir oppfattet som unge mennesker av folk flest (selvfølgelig ikke av tenåringer da). Det kommer veldig mye an på holdninger, kroppsspråk og klesstil, for jeg kjenner andre mennesker som ikke har rukket å bli 35 år enda men som virker gamle. Både pga utseende, klesstil, holdninger og interesseområder. Så det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Men er det egentlig noen som føler seg eldre enn de er?

Synes alle "eldre" sier de føler seg mye yngre enn det de er.

Også er det mange eldre som kaller jevnaldrende for gamle kjerringer/gamle gubber...De er gamle, ikke jeg.

Det finnes 6.525.170.264 milliarder mennesker ( Juli 2006 ) så ja det finnes helt sikkert mennesker som føler seg eldre en de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 6.525.170.264 milliarder mennesker ( Juli 2006 ) så ja det finnes helt sikkert mennesker som føler seg eldre en de er.

Sikkert. Men de fleste føler seg yngre enn det de er når de blir eldre.

Kroppen eldes fortere enn sinnet.

Endret av mr. louis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det egentlig noen som føler seg eldre enn de er?

Synes alle "eldre" sier de føler seg mye yngre enn det de er.

Også er det mange eldre som kaller jevnaldrende for gamle kjerringer/gamle gubber...De er gamle, ikke jeg.

Det er mye sant i det du sier her.

Tror de langt fleste føler seg yngre "i hodet" enn de ser ut for oss andre. Jeg føler mange ganger at jeg er 25 enda ... selvom jeg vet innerst inne at jeg ikke ser så veldig mye yngre ut enn mine 43 år. Mange ganger undrer jeg meg over at jeg som er så ung kan ha en sønn på 21 :ler: men jeg kommer fort ned på jorden igjen ;)

Og det er sant at mange synes andre jevnaldrene ser mye eldre ut enn de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...