Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På skolen der jeg jobber og i sønnens barnehage går det heftig omgangssyke for tida. Selvfølgelig vil jeg gjøre det jeg kan for å unngå dette.. Er nok litt "hysterisk" når det gjelder akkurat spysjuke, altså.

Finnes det noen kjerringråd man kan følge for å forebygge? Det eneste jeg kommer på å gjøre er å vaske hendene ofte, så det gjør jeg omtrent 40 ganger for dagen ;) .

Oppfordrer samtidig alle foreldre om å holde barna hjemme til de er friske! Vi har hatt elever som kommer på skolen selv om de har spydd om natta - det samme skjedde i sønnens barnehage i dag...

Videoannonse
Annonse
Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Har ikke noen råd mot forebygging nei, kun hvis en allerede har fått det desverre! Men jeg jobber og på en barneskole, der kommer det også fryktelig mange syke barn på skolen... litt synd når det er slikt som smitter fort som omgangssyke.

Skrevet

Har lest at det eneste (?) som funker forebyggende er skikkelig grundig og ofte håndvask. Vask oppover armene et stykke også, og la være å ta i dørhåndtak o.l om man kan unngå det. Særlig før man skal spise er nok dette viktig.

Om man først blir syk fungerer ingefær kvalmedempende.

Skrevet

Er nok ikke noe som virker forebyggende. Det som virker om ulykken først er ute er en medisin som heter afipran. Denne må taes supp og fåes kun på resept

Skrevet

www.fhi.no/custom/loadstate.asp?state=('Area_4336','1','-3:41769','4336',...

Får du opp dette så er det et worddokument fra folkehelseinstituttet. Satt å leste litt om dette i stad.

Der står det litt om smittetid, behandling, forebygging osv.

Håper du finner litt hjelp der.

Der jeg jobber må vi holde oss hjemme minst 24 timer etter siste gang vi kastet opp. Ingen unntak. Og det er egentlig en bra regel for å hindre smitte.

Gjest Gjest_Sykepleieren_*
Skrevet
Er nok ikke noe som virker forebyggende. Det som virker om ulykken først er ute er en medisin som heter afipran. Denne må taes supp og fåes kun på resept

At afipran må taes supp er ikke helt sant. Man kan ta den per oralt om man klarer å holde på den. Uansett. Den er reseptbelagt. Ønsker man noe uten resept er postafen et greit alternativ. Har man diare i tillegg kan man ta imodium . Også reseptfritt.

Skrevet

Bruk av kvalmestillende og diarestoppende medikamenter er ikke anbefalt å bruke de første dagene, og helst ikke i det hele tatt. Dette fordi man har en infeksjon/irritasjon i mage-tarmkanalen som må renses opp. Det er jo derfor man kaster opp og får diarè...

• 5 år senere...
Skrevet

Ved bruk av Aktift Kull så har vi gode erfaringer.

Skrevet

Ta juleferie og unnå barnhagen. Nytter ikke sprite seg når bakteriene flyr over alt, nettopp i barnehagen.

Den bya går over hele linja og den smitter fortere enn lynet.

Anonym poster: 41de883bf93213d86e6e207a6cf0c527

Skrevet

Omgangsjuka er en av de aller mest smittsomme sykdommene som finnes, det er så og si fysisk umulig å forebygge den når du først er i kontakt med den.

Nøye håndvask og bruk av antibac i barnehager landet rundt førte imidlertid til lavere andel av omgangsjuke i 2010 da alle var redde for svinfluensaen, så å passe på at alle elevene og lærerne vasker hendene ordentlig evt bruker antibac, kan kanskje senke faren for smitte på skolen.

Skrevet

Må bare si det at å drikke cola kan hjelpe på kvalmen. Jeg hadde omgangssyke forrige uke - og drakk både vann og cola. Da ble jeg plutselig ikke så kvalm lenger. Pleier å piske den( med gaffel) litt før jeg drikker da, så det ikke er så mye kullsyre igjen.

Anonym poster: 26066f40097f8fa482a2725bec94aead

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...