Nina69 Skrevet 16. januar 2007 #1 Skrevet 16. januar 2007 Jeg er ansatt i en bedrift hvor jeg stortrives med selve jobben, kunne ikke funnet noe som passer meg bedre. Startet 21. agust 06, og har prøvetid til 21. februar. Har nettopp hatt den typiske vinter-influensaen i 14 dager, og kom tilbake på jobb igår, og leverte sykemelding for denne perioden. Har tidligere (okt.)vært syk med infeksjon som førte til svimmelhet i 5 dager i strekk. Ellers har jeg vært hjemme med syke barn 2-3 enkeltdager. (er alene med 3 barn) Fikk oppsigelsen levert igår, og noe fortumlet kom jeg meg bare bort derifra. Jeg har tatt kontakt med advokat, da jeg ikke finner meg i oppsigelsen. Og jeg krever en grunn for oppsigelsen, og også forhandlinger. Lurer i denne forbindelse på hva sjefen min kan oppgi som gyldig grunn til oppsigelse? dersom han f.eks skulle oppgi dårlig forhold til kundene, må det ikke finnes bevis for dette? jeg trodde jo ikke det holdt for ham å bruke mitt sykefravær, og er derfor redd han vil dikte opp en grunn Har noen vært borti en slik situasjon før? og har gode råd å komme med i en slik situasjon...? takker for alle svar
gerotten Skrevet 16. januar 2007 #2 Skrevet 16. januar 2007 Uff og uff Greit nok, jeg synes du har vært mer borte enn det som normalt er, og mange sjefer tenker lønnsprosent, deriblandt min. MEN Når du ringer og sier at du er syk så er du syk.Ferdig med det. Det er IKKE lov å avskjedige noen pga sykdom med gyldig fravær(egenmld eller sykemld) Jeg synes du bør kontakte adv. eller fagforening. Har du spurt han hva grunnen er? Jeg ville laget ett lite helvete. Hvem tror han han er? Psykopatf##n tenker jeg. Har han tatt opp sykefraværet ditt før? Har du fått skriftelig advarsel? Dette må han gi før han kan gi deg sparken
Nina69 Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2007 Da jeg hadde vært ansatt 2 mnd, ble jeg innkalt til samtale med sjefen. Han sa da at han ikke kunne ha ansatte med så høy fraværsprosent (20%). Da kunne han like godt ansette en annen og heller gi ham/henne 20% mer lønn! -og forresten, jeg har ikke fått skriftlig advarsel, men ifølge min advokat var ikke dette en nødvendighet. Håper jeg tar rotta på ham!!
LilleBille Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 (endret) Jeg trodde at så lenge du er i prøvetiden - kan du vel sies opp ute noen spesiell grunn - og i og med at du har fått en advarsel ifm. møte om stort fravær - kom det vel kanskje ikke helt overraskende. Endret 16. januar 2007 av LilleBille
gerotten Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Jeg føler med deg..klarer du deg økonomisk da? Jeg håper du tar rotta på han jeg og
Tekla Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Fraværet ditt er jo ganske høyt og du har blitt innkalt til møte med sjefen ang høyt fravær og fraværet går ikke ned etter dette. Når du er i prøvetiden, så er vel dette en tid hvor man jobber for å se om man selv er fornøyd med jobben og hvor sjefen ser om han er fornøyd med deg. At man er syk kan man ikke noe for, men dette var mye fravær.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 17. januar 2007 #7 Skrevet 17. januar 2007 Jeg lurer forøvrig på om det er slik at sykdom under prøvetiden forlenger denne? Det er over en måned til den "egentlige" prøvetiden din går ut. Hva har du tenkt å gjøre til da? Være på jobb, eller finne på noe annet?
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Han har ikke lov til å si deg opp selv om det er i prøvetiden din. Sykdom (som er gyldig fravær) er ingen grunn uansett! Det er litt vanskelig å tolke lovteksten synes jeg, men her har du den: "§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom (1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte. (2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. (3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest." Han kan si at ditt fravær ikke har gitt han godt nok grunnlag for vurdering, men da skal han gi deg lengre prøvetid. aml §15.6 "Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet. Forlengelse kan bare skje når arbeidstaker ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette og arbeidsgiver skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver" Her finner du hele arbeidsmiljøloven: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...tml&emne=aml*&&
Hedda-78 Skrevet 17. januar 2007 #9 Skrevet 17. januar 2007 Vampyra, paragrafen du viser til sier bare at en arbeidsgiver ikke kan si opp en sykmeldt arbeidstaker før han/hun har vært sykmeldt i 12 mnd. Her er paragrafen om oppsigelse i prøvetiden § 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid (1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. (2) Bestemmelsene i paragrafen her innskrenker ikke arbeidsgivers rett til å si opp arbeidstaker etter § 15-7. . . . . Arbeidsgiver kan altså IKKE si deg opp på grunn av høyt, gyldig fravær. Men han kan si deg opp på grunn av manglende tilpasning til arbeidet, og komme med noen svada-fraser om dette. Se også § 15-4. Formkrav ved oppsigelse (1) Oppsigelse skal skje skriftlig. (2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål, b) retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11, c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist. Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2. (3) Dersom arbeidstaker krever det, skal arbeidsgiver oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstaker kan kreve å få opplysningene skriftlig Dersom oppsigelsen ikke inneholder alle punktene som skal være med, kan vel oppsigelsen kjennes ugyldig (til du får et nytt brev, i allefall) Jeg synes absolutt at du skal kreve å få oppsigelsesgrunnen skriftlig, svært utdypet. Men ærlig talt tror jeg ikke du har en veldig god sak. Du har vært i et møte med sjefen ang fravær, og du er i prøvetiden, hvor oppsigelsesvernet er noe dårligere enn etter prøvetidens utløp. Men for all del, vil du kjempe, så sett igang!
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2007 #10 Skrevet 17. januar 2007 ah! Det var derfor jeg hadde litt problemer med å tyde den! Beklager, litt syk og tåkete i toppen i dag
tingeling Skrevet 20. januar 2007 #11 Skrevet 20. januar 2007 Uff, lei sak. Men så lenge du har sykemelding så kan han ikke si deg opp, selv om du er i prøvetiden. Derimot kan han forlenge prøvetiden. Spørsmålet er om du ønsker å fortsette å jobbe der? Sliter med sykefravær selv. Er i helt ny jobb, og lillegutt har nettop begynt i barnehage dvs at han er syk hele tiden. Pappan er også i ny jobb, så vi deler så godt vi kan på dette, men det er ikke morsomt. Hadde første fraværsdag 6 dager etter at jeg begynte. Men hva gjør man? Jeg kan ikke sende barnet i barnehage med 39 graders feber, og de visste om livssituasjonen min når de ansatte meg. Beklager avsporingen, men det er ikke alltid man kan velge om man skal være hjemme. Tingeling
Pasha Skrevet 20. januar 2007 #12 Skrevet 20. januar 2007 Nå er det desverre slik at det er mye lettere å bli sagt opp i prøvertiden enn etter den, og siden du har hatt et møte om fraværet ditt, kan det faktisk være nok.
Nina69 Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 22. januar 2007 Tusen takk til alle for svar. Har sittet her og lest en del i aml...ganske vanskelig stoff, men joda - jeg tar opp kampen! Tror kanskje jeg har en sjans... om jeg ønsker å fortsette å jobbe der?? Ja, klart jeg har. Jeg liker jobben min. Liker ikke sjefen, men det er det faktisk ingen andre som gjør heller. Han er en ... ja, trenger ikke si det høyt. Men det har vel litt med å beholde æren, og våge å gi beskjed at dette er ikke greit. Og til slutt måtte jo en person våge å gi beskjed... Men ihvertfall, tusen takk igjen. Så får vi se hvordan dette ender!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 23. januar 2007 #14 Skrevet 23. januar 2007 Jeg tror faktisk du stiller ganske dårlig. En prøvetid er jo nettopp det - en *prøve*-tid, og dersom du ikke er den riktige kandidaten for jobben av ulike årsaker, ja, så blir du rett og slett ikke fast ansatt.
Gjest Gjesten Skrevet 23. januar 2007 #15 Skrevet 23. januar 2007 Jeg tror faktisk du stiller ganske dårlig. En prøvetid er jo nettopp det - en *prøve*-tid, og dersom du ikke er den riktige kandidaten for jobben av ulike årsaker, ja, så blir du rett og slett ikke fast ansatt. ← Enig. Då eg var i prøvetid var beskjeden eg fekk at oppseiingsfristen var 14 dagar, og alt dei trengte som grunn var at eg ikkje passa inn i miljøet/ ikkje utførte arbeidet tilfredsstillande ol. Men for all del, lykke til!
T.S Skrevet 23. januar 2007 #16 Skrevet 23. januar 2007 Dokumentert oppfølging, veiledning og opplæring er essensielt for å kunne si noen opp etter prøvetiden....
Hedda-78 Skrevet 23. januar 2007 #17 Skrevet 23. januar 2007 Jeg tror faktisk du stiller ganske dårlig. En prøvetid er jo nettopp det - en *prøve*-tid, og dersom du ikke er den riktige kandidaten for jobben av ulike årsaker, ja, så blir du rett og slett ikke fast ansatt. ← Må bare rette litt på deg ang begrepene fast ansatt og prøvetid. Man ER fast ansatt fra første dag, dersom stillingen er oppsigelig (dvs uten en fastsatt sluttdato som et vikariat eller engasjement f.eks). Har man en prøvetid på 6 mnd, betyr det at man er fast ansatt, men de første 6 mnd av ansettelsen har man et annet regelverk for oppsigelse. Det er altså ikke slik at man BLIR fast ansatt ETTER prøvetiden, man ER fast ansatt MED prøvetid i 6 mnd. Arbeidsgiver kan altså ikke komme den dagen prøvetiden utløper og si at "nei, forresten, vi vil ikke ansette deg likevel". Oppdager arbeidsgiver at arbeidstager er udugelig i løpet av prøvetiden, må prosessen med oppsigelse (samtale osv) starte i god tid før utløpet av prøvtiden.
Nina69 Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 25. januar 2007 Enig. Då eg var i prøvetid var beskjeden eg fekk at oppseiingsfristen var 14 dagar, og alt dei trengte som grunn var at eg ikkje passa inn i miljøet/ ikkje utførte arbeidet tilfredsstillande ol. Men for all del, lykke til! ← Nå har jeg fremdeles ikke fått noen begrunnelse for oppsigelsen, men allikevel - jeg vet og har fått bekreftet fra min "nestleder" at det ikke er noe å utsette på verken mine sosiale antenner eller utført arbeid etc...Jeg har vel fått tilbakemeldinger fra de aller fleste ansatte om denne situasjonen, og ikke èn eneste mener det er hold i denne beslutningen. Det eneste arb.giver kan komme med er mitt uheldige sykdomsfravær med sykemelding, og det er jo dette jeg mener er ugyldig oppsigelsesgrunn. Men vi får se da... Nå har jeg kun 2 arbeidsdager igjen....gruer meg til å ikke kunne se frem til å gå på jobb :-( Men Takk skal du ha!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå