Devana Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Hvor lang tid tar det før man får normalt jernlager igjen hvis man har litt lavt? Noen som vet? Antar at det tar litt tid, og da tar det vel litt tid før symptomene forsvinner også...?
Gjest Kermit Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Det kommer helt an på hvor lave jernnivåer du har og hvilken type jerntabletter du tar.(antar du har vært hos legen og målt). Selv maulet jeg høydoser i et halvt år før jeg kom meg på det normale. Jeg pleide å få beskjed om å komme innom legen hver 3.mnd for å måle.
Devana Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2007 Det kommer helt an på hvor lave jernnivåer du har og hvilken type jerntabletter du tar.(antar du har vært hos legen og målt). Selv maulet jeg høydoser i et halvt år før jeg kom meg på det normale. Jeg pleide å få beskjed om å komme innom legen hver 3.mnd for å måle. ← Har ikke verdiene foran meg akkurat nå, men la akkurat ved grensa, men jeg fikk beskjed om å ta jernpiller for å komme litt "oppover" siden jeg har jernmangel ofte. Men jeg fikk ikke noe beskjed om hvilke jerntabletter eller hvor mange jeg skulle ta, så nå tar jeg noe som heter "Kelert jern, med c-vitamin" fra nature's sunshine, men jeg lurer på om det kanskje finnes noe mer effektivt...?
Saeria Skrevet 16. januar 2007 #4 Skrevet 16. januar 2007 I følge blodbanken på Haukeland er det Ferro-Retard som er de mest effektive. Derfor deler de ut disse til blodgiverne sine. Jeg bruker disse. Du får de sikkert på apoteket.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Det er forskjell på om det er vegetabilsk utvunnet jern eller hem-jern du tar. Sistnevnte tas opp raskere og mer effektivt.
Sukkersøta Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Jeg hadde et jernnivå på 7 referansen var på 9 - 34. Ferritinin var normal, det samme var hb. Var uaktuelt for meg å begynne å ta noe tilskudd sa legen. KJøpte med Floradix (tror det heter det?). Fås kjøpt i matbutikker, apotek og helsekost. Brukte det noen uker, tok igjen prøve og da var verdien kommet innenfor referanseområdet Så for meg var dette nok. Ble mindre kald og slapp etter noen uker... KJenner ikke til jern i tabl. form Lykke til
Devana Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. januar 2007 Takk for svar. Jeg tar visst organisk jern..Tittet nærmere på boksen. Dette tas vel kanskje ikke sååå lett opp....?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2007 #8 Skrevet 17. januar 2007 Dersom du ikke har fryktelig tomme jernlagre og normalt opptak, kan det godt hende det er nok for deg å ta den typen jern, og at du ganske fort kommer opp på et nivå hvor du merker forskjell. Kommer an på hvor store dagsdoser du får i deg også, jernbehovet for kvinner mener jeg er 15 mg pr døgn, og om du har påvist jernmangel kan det hende du bør ta mer enn det hver dag en periode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå