Ellisiv Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Jeg er skikkelig brødlei, og i tillegg så skal jo brød være så fetende. Men hva skal jeg erstatte det med av sunne alternativer?
Tusseline Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Hvis du velger grove brødtyper, er jo det veldig sunt. Hvis du derimot er lei av brødmøt, kan jo knekkebrød være et alternativ? Speltknekkebrød har jeg fått sansen for i det siste.
Gjest *Tara* Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Jeg får i meg korn fra kornblanding til frokost og kvelds .. usøtet. For meg har det vært himmelsk å kutte ut brødmat
Ellisiv Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2007 Jeg får i meg korn fra kornblanding til frokost og kvelds .. usøtet. For meg har det vært himmelsk å kutte ut brødmat ← Hvordan kornblanding? Har du noe mer i? Er du bedre form etter å ha kuttet ut brød? Lettere?
eriksen Skrevet 15. januar 2007 #5 Skrevet 15. januar 2007 Jeg elsker grøt! Da mener jeg ikke risgrøt, men grøt av havregryn, bokhveteflak, rugflak osv - jeg kunne ha levd på bare det! Havregrøt er jo kjempesunt!
Rosenrød Skrevet 15. januar 2007 #6 Skrevet 15. januar 2007 Jeg liker også havregrøt, men mitt problem er at jeg er avhengig av å ha litt sukker på grøten og da er det jo ikke like sunt....
Ellisiv Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2007 Jeg er ikke så glad i grøt, og værtfall ikke uten sukker
BergensAnd Skrevet 15. januar 2007 #8 Skrevet 15. januar 2007 .. og i tillegg så skal jo brød være så fetende. ← ? Dette må du forklare hva du mener med. Hva med valnøttbrød fra godt brød? Solsikkebrød? Rugbrød? Det fins jo så mye godt brød at noe vil sikkert passe deg også.
Ellisiv Skrevet 15. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. januar 2007 ? Dette må du forklare hva du mener med. Hva med valnøttbrød fra godt brød? Solsikkebrød? Rugbrød? Det fins jo så mye godt brød at noe vil sikkert passe deg også. ← Jeg leste det i går, men finner ikke siden. Brød er verste sort - selv grovbrød.
Sannasol Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Jeg får i meg korn fra kornblanding til frokost og kvelds .. usøtet. For meg har det vært himmelsk å kutte ut brødmat ← Hva mener du med at det har vært himmelsk? Sånn vektmessig, eller bare velvære liksom? Jeg har lenge vurdert det selv, men jeg er så utrolig glad i brød, og synes liksom ikke matpakka kan erstattes med noe annet. Havregrøt er ok noen ganger, men blir fort lei, dessuten synes jeg at jeg blir så fort sulten igjen når jeg spiser såkalte "slankeporsjoner". Er ikke spesielt glad i hverken knekkebrød eller kornblandinger, og kan ikke tenke meg salat til lunsj hver dag.
Gjest *Tara* Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Hvordan kornblanding? Har du noe mer i? Er du bedre form etter å ha kuttet ut brød? Lettere? ← Jeg lager som regel frokostblanding selv. Bruker i hovedsak havregryn, kli, gresskarkjerner, nøtter, linfrø - rister dette i ovnen på ca. 150 grader 10-15 minutter - så blander jeg i litt rosiner og har det over i et stort glass med tett lokk. Ja, jeg er i mye bedre form etter at jeg sluttet å spise brød. Jeg trodde jeg ville ha problemer med lunsjen på jobb. Men jeg spiser en liten varmrett eller suppe - vi er heldige og har en flott kantine. I tillegg spiser jeg endel frukt og grønnsaker. Jeg vet ikke om det er brød i seg selv som gjør at jeg har gått ned i vekt, for jeg har også kuttet ut sukker og søte bakervarer. Baker kun kaker og boller ifm bursdager, det er slutt på å ha kake bare fordi det er søndag .. I tillegg trimmer jeg mye mer enn før ... har liksom lagt om hele livsstilen Hva mener du med at det har vært himmelsk? Sånn vektmessig, eller bare velvære liksom? Jeg har lenge vurdert det selv, men jeg er så utrolig glad i brød, og synes liksom ikke matpakka kan erstattes med noe annet. Havregrøt er ok noen ganger, men blir fort lei, dessuten synes jeg at jeg blir så fort sulten igjen når jeg spiser såkalte "slankeporsjoner". Er ikke spesielt glad i hverken knekkebrød eller kornblandinger, og kan ikke tenke meg salat til lunsj hver dag. ← Kan middagsrester være et alternativ for deg? Det er mye som smaker bra kaldt dagen derpå
BergensAnd Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Og jeg har også lagt om livsstilen - med brødmat. Jeg spiser nå mer brød enn tidligere, blant annet er jeg blitt flinkere til å lage matpakke. Så jeg spiser oftere og mindre, men har kutta ut snop, og jeg trener mer. Og har gått ned 4 kilo siden jeg starta i oktober. Men at noen ikke tåler et mel i brød, det er selvfølgelig en annen sak. Blir man uvel skal man selvfølgelig prøve å kutte ut brødet som en del av å nøste opp hva det er kroppen ikke tåler.
Gjest -eline- Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Jeg liker også havregrøt, men mitt problem er at jeg er avhengig av å ha litt sukker på grøten og da er det jo ikke like sunt.... ← Jeg bruker en liten teskje på havregrynsgrøten, gjerne sammen med en liten teskje margarin dersom jeg feks har planlagt en veldig kalorifattig middag (sunt fett...). Dersom man er bevisst på sukkerinntaket så er ikke en teskje så farlig. Utenom en slik teskje så spiser jeg ikke mer enn 2-3 gram tilsatt sukker om dagen, noe som er ca 2% av alt jeg inntar (jeg bruker somebody.no for å registere alt jeg spiser). Men klart, dersom man spiser endel sukker allerede så er ikke den lille teskjeen noe pluss. Når det gjelder mengde med sukker så kan man vende seg til det meste, jeg har feks gått fra å drikke te med flere skjeer sukker til å drikke den "bar".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå