Gå til innhold

Norges minste kirke


Nelle

Anbefalte innlegg

Finnes jo mange små kirker rundt om, men har hørt at det er en kirke som skal være norges minste. Hvilke kirke er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norges minste stavkirke ligger i allefall på Grip ( elller noe sånt), ei lite øy langt ute i ingenting utenfor Kristiansund. Men pent, det var det. Om enn en smule vindfullt.....

Men om det er den minste kirken i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops... jeg har vært feilinformert av guiden! !!!!!Den minste stavkirken som fortsatt er i bruk er vist Undredal Stavkirke i Sogn og Fjordane.

Den på Grip er liten, det er ikke det. Og bygd av rakved.....Men den minst er det kanskje ikke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... det er vist ganske mange kirker som skryter på seg å være Norges minste. Ihvertall i følge diverse turistinfo sider......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror det skal være en som er enda mindre enn den i Undredal - bare at det er ikke en stavkirke (tror jeg)?

Slipknot68: Jeg tror du nevnte en -hvilke var det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg søker etter "Norges minste kirke" på nettet er den i Undredal den eneste som kommer opp (i tillegg til den som står i hagen til noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være kon-domen som er den minste, den har jo bare en ståplass...

:hoho:

Ryktet sier at denne vitsen ble fortalt av Rosemarie Køhn en gang!

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den privat, og står i hagen til noen eller noe? Minnes å huske jeg har lest noe om den tidligere...

Den står i hagen til noen ja og er bitte liten, jeg har vært og sett på et bryllup der. Ganske komisk når bruden måtte bøye hode for å komme inn. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norges minste kirke og minste stavkirke er Undredal kyrkje i Aurland kommune, ja, det er helt riktig!

Edit: Ops! Hadde skrevet Underdal, slik det uttales..

Endret av Kayli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om kapell går inn under kirke, men Den Hellige Dorotheas kapell i Tranøy i Hamarøy må ialle fall være blandt de aller minste. Var der i sommer, sitteplasser til, tja, 15 -20 stykker. Ligger på en knaus med en fantastisk utsikt over lofotveggen, Vestfjorden og naturen i Hamarøy. Jeg falt fullstendig for dette bygget og beliggenheten, og fant roen i sjela mi :)

http://www.nord-salten.no/nyheter/kultur/s...t_er_mangelvare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være kon-domen som er den minste, den har jo bare en ståplass...

:hoho:

Ryktet sier at denne vitsen ble fortalt av Rosemarie Køhn en gang!

Jeg trodde også at det var kon-domen, men jeg trodde det var fordi den har bjellene på utsiden.

Unnskyld avsporingen og at jeg var så barnslig nå, men jeg bare måtte..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Undredal er den minste kirka som er i bruk som sognekirke i Dnk, og er mindre enn Grip (som ikke lenger er i fast bruk som sognekirke, da det ikke er fastboende i fiskeværet lenger). De andre det har vært snakk om her er privatkapeller. Neiden er et skoltesamisk, russisk-ortodoks kapell som blir brukt av den ortodoske kirkeforeningen i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kirka i Neiden er den minste, men er usikker for jeg har ikke vært der. Men har fått med meg gjennom nyhetene at skoltesamene sloss med knyttnevene utenfor kirka og at det er et sant kaos der. Blant annet er døra låst/stengt. Hvorfor? ikke spør meg, aner ikke.

Den største kirka er i alle fall ute i naturen. Jeg er ikke kristen, har meldt meg ut av statskirka, men tror på gode krefter/tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kirka i Neiden er den minste, men er usikker for jeg har ikke vært der. Men har fått med meg gjennom nyhetene at skoltesamene sloss med knyttnevene utenfor kirka og at det er et sant kaos der. Blant annet er døra låst/stengt. Hvorfor? ikke spør meg, aner ikke.

Den største kirka er i alle fall ute i naturen. Jeg er ikke kristen, har meldt meg ut av statskirka, men tror på gode krefter/tanker.

Enig i at den største kirka er naturen. Det var jammen godt sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...