haw Skrevet 15. januar 2007 #1 Skrevet 15. januar 2007 Hei! Jeg skal studere ingenør fra høsten, men jeg vet ikke hvilke retning eller skole jeg skal/bør/vil søke på. Er det noen som har erfaring med skoler og linjer som er bra? Det jeg vurderer er bygg og kjemi/biokjemi, men er ikke låst på det. Jeg bor i Oslo nå og kan gådt flytte på meg om det er noe som frister langt borte. Takk for svar!
CheapChampagne Skrevet 15. januar 2007 #2 Skrevet 15. januar 2007 Har selv tatt biokjemi på HiO. Bra studentmiljø, flinke lærere og interessant pensum. Anbefales
Lofotdorsken Skrevet 15. januar 2007 #3 Skrevet 15. januar 2007 Kva er det som er drømmejobben, då? Viss du kunne valgt frå øverste hylle!
haw Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2007 Drømme jobben...? Jeg skulle bli danser og har jobbet mot det i ti år, men så forsvant lysten for ca et år siden. Nå er det vel fornuften som har tatt over Men jeg går forkur ingenør nå og liker realfag overaskende godt. Det jeg tror jeg vil trives med er leder for små og store byggeprosjekter eller noe innen medisin-eller mat/næringsmiddelproduksjon. Men jeg kvier meg veldig for det siste for jeg ser for meg at jeg må forske på døde og levende mus ?! Flere meninger/erfaringer?
Gjest Deception Skrevet 16. januar 2007 #5 Skrevet 16. januar 2007 Har du vurdert siv.ing? Siden du vil bli leder?
Annikken Skrevet 16. januar 2007 #6 Skrevet 16. januar 2007 Nå er det hvertfall KJEMPEbehov for byggingeniører. Så om du interesserer deg for bygg, er det hvertfall kjempelurt. Men uansett så kommer det til å bli mangel på ingeniører om noen år, så det er hvertfall sjakktrekk å bli ingeniør. Må jo reklamere litt for Trondheim som studieby da. Du kan gå tre år ingeniør på Høgskolen i Sør-Trøndelag, eller fem år sivilingeniør på NTNU. Kjempebra studiemiljø, passe stor/ liten by. En ting å tenke på når det gjelder bioingeniør og kjemi, er at det blir MYE obligatorisk labarbeid. Selv HATER jeg lab, så jeg styrte glatt unna de, hehehe.
CheapChampagne Skrevet 16. januar 2007 #7 Skrevet 16. januar 2007 Drømme jobben...? Jeg skulle bli danser og har jobbet mot det i ti år, men så forsvant lysten for ca et år siden. Nå er det vel fornuften som har tatt over Men jeg går forkur ingenør nå og liker realfag overaskende godt. Det jeg tror jeg vil trives med er leder for små og store byggeprosjekter eller noe innen medisin-eller mat/næringsmiddelproduksjon. Men jeg kvier meg veldig for det siste for jeg ser for meg at jeg må forske på døde og levende mus ?! Flere meninger/erfaringer? ← Ikke noe mus på skolen iallefall. Ikke noe andre dyr for den saks skyld- er mest bakterier og DNA man holder på med. Mus kommer vel først i arbeidslivet, og der kan man jo velge selv hvilket felt man vil jobbe innenfor.
Nynaeve Skrevet 16. januar 2007 #8 Skrevet 16. januar 2007 Hva er lettes å få jobb i ? og hvordan er lønna? Siden du er i tvil kan du tenke litt praktisk
haw Skrevet 16. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 16. januar 2007 Ok ingen mus på kjemi, det er bra! Men det er kanskje lettest å få jobb innen bygg og lønna er vel bedre!? Jeg regner meg at det blir sevil ingeniør uansett hvilke retning. Har tenkt litt på matteknologi ved hist. Er det noen som har hørt om den? Eller et veldig bra sted å ta bygg?
tommeline Skrevet 16. januar 2007 #10 Skrevet 16. januar 2007 Hvis du velger næringsmiddelutdanning skjønner jeg ikke hvor mus kommer inn i bildet... Har hørt mye positivt om næringsmiddelutdanningen på Høyskolen i Trondheim. Ellers kan du ta 5-årig utdannelse på emnet på Ås.
Gjest Leiababe Skrevet 16. januar 2007 #11 Skrevet 16. januar 2007 Jeg har flere bekjente som har tatt ulike ingeniørutdanniger ved Høgskolen i Telemark, og de skryter veldig..
Tusseline Skrevet 16. januar 2007 #12 Skrevet 16. januar 2007 Jeg studerer konstruksjonsingeniør (bygg) på UiS, og trives kjempebra. Enkelte forelesere er det så som så med, men generelt sett (pensum, fag, miljø, skole osv.) har jeg bare gode ting å si om.
Annikken Skrevet 16. januar 2007 #13 Skrevet 16. januar 2007 Har tenkt litt på matteknologi ved hist. Er det noen som har hørt om den? Eller et veldig bra sted å ta bygg? ← Dette er et treårig studie, men er ikke noe ingeniørstudie. Du blir bachelor i matteknologi. Har hørt mye bra om studiet, selv om det nesten alltid er plasser til overs hver høst, har ei venninne som har gått ut der og fått jobb med en gang. De har et halvt år praksis eller noe i andreklassen, der det er relevant å jobbe på steder som Tine, Gilde osv. Jeg tror studiet trygt kan anbefales. Uansett hva du velger av tekniske fag, så tror jeg du har sjans på å få en god jobb med bra lønn. Husk at du også kan gå ferdig tre år på Bygg på høgskolen og så ta de to siste årene på NTNU i Trondheim etterpå. Så du trenger ikke velge 5 år med en gang om det høres mye ut.
haw Skrevet 17. januar 2007 Forfatter #14 Skrevet 17. januar 2007 Matteknologi kalles også matingeniør ifølge skolen. Man kan ta tre år på hist for så å ta en master ved hio. (Jeg tror fler ingeniør titler har godt over til teknolog.) Nå har mest lyst til å ta bygg (et bra sted) eller kjemi i Oslo (siden det ikke er noen mus der ). Men jeg er fremdeles i tenkeboksen og åpen for alt.
punktom Skrevet 17. januar 2007 #15 Skrevet 17. januar 2007 Ok ingen mus på kjemi, det er bra! Men det er kanskje lettest å få jobb innen bygg og lønna er vel bedre!? Jeg regner meg at det blir sevil ingeniør uansett hvilke retning. Har tenkt litt på matteknologi ved hist. Er det noen som har hørt om den? Eller et veldig bra sted å ta bygg? ← Er lønna viktig for deg, så styrer du unna næringsmiddelfag. Hva som er lettest å få jobb i om fem år (hvis du ønsker å ta en siving) er aldri lett å spå. Men innen mer prosessrelaterte kjemifag vil det bli et stort behov framover. Delvis fordi siv.ingene fra oljeboomen nå pensjonerer seg snart, og samtidig er det alt for få som utdanner seg i den retningen for tiden.
iingvild Skrevet 17. januar 2007 #16 Skrevet 17. januar 2007 Jeg gikk kjemi/bioteknologi i Oslo, trivdes veldig god. Gikk videre to år på NTNU for å få master. Har ikke møtt på noen mus. Jeg jobber med genteknologi. Veldig spennende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå