Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har vært et par ganger i Barcelona og føler jeg har fått med meg mye av det man må som turist. Men kjenner ikke den "virkelige" byen så godt.

Tips til områder for shopping, uteliv, bra restauranter osv ønskes. :)

Endret av Chelsea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært inne på mange nettsider samt har guidebok fra tidligere besøk, men er ikke ute etter hva jeg som turist må få med meg av severdigheter, det har jeg oversikt over.

Men tips til koselige områder som ikke alle vet om f.eks. hadde vært fint.

Skrevet (endret)

åh Barcelona!

Selv synes jeg området Grácia er utrolig koselig; bare å traske rundt der og kikke innom barene og kafeene. I Carrer de les Carolines ligger Gaudís förste större verk; Casa Vicens. Kan vaere verdt å ta en titt hvis du alikevel trasker rundt der. Du kan også finne en del små, koselige restauranter i bydelen Grácia. Du kan gå dit fra Passeig de Grácia (den gata med masse motebutikker som går fra Placa Catalunya, når den krysser Diagonal så har du kommet over i bydelen Grácia) eller du kan ta kollektivtransport.

Det er masse bra utesteder rundt Placa Reial. Placa Reial ligger på venstre side av Ramblas når du går nedover mot havna. Hvis du går litt lenger inn i Barrio Gótico (hold på veska og pass på og ikke vaere for full!) så kommer du til en gate som heter Carrer Avignón (inspirasjonskilde for Picassos förste kubistiske verk da dette var bordellgata). Gå oppover til du kommer til Carrer Milans, gå inn der, du vil se en liten rund plass der det er en bar som heter Soniquete. Her er det flaminco-musikk, men det er gjestene selv som står for underholdningen. Hvis du er heldig får du med deg Sevillanas-dans. Nyt et glass rödvin mens du er der!

I Ramblas, på höyre side når du går nedover mot havnen, finnes Barcelons eldste coctail-bar. Husker desverre ikke hva den heter, men den er bitteliten, brun og veldig koselig!

Hvis du har god tid, så kan du også ta turen ut av Barelona. Byen Tarragona i sór er en flott romersk by, den var i sin tid hovedstad for den vestlige delen av den ibersike halvöy. Mye flott romersk byggverk å se.

Hvis du vil reise nordover anbefaler jeg å leie en bil og dra innom de mange söte landsbyene oppover kysten. Dalí-museet i Figueras er også verdt et besök.

God tur!

PS: Jeg beklager eventuell feilstaving av navn. Mange av disse kan vaere et resultat av blanding av katalansk, spansk og min egen fantasi ;)

Endret av Amadea
Skrevet

Takk, Amandea! Akkurat dette jeg var ute etter. :)

Men flere tips mottas selvsagt også.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hva med Puble Espanyol her, er det verdt et besøk?

Skrevet

Ja det er fint der. Arkitektur fra hele Spania. Ble laget til OL eller en verdensutstilling? Husker ikke helt. Det er en litt mer turistting enn det jeg tenkte du var ute etter ;) Skal visst vaere mange bra utesteder der uten at jeg kan snakke av personlig erfaring.

• 1 måned senere...
Skrevet

Ønsker fortsatt flere tips siden vi skal være i Barcelona ganske mange dager.

F.eks. litt vanskelig å vite som turist hvor man skal gå for å få de beste matopplevelsene uten å robbe lommeboka helt.

• 1 måned senere...
Skrevet

Dytter denne opp, da jeg har veldig lyst å dra til Barcelona i sommer.

Har aldri vært utfor scandinavia før.. Så trenger all den informasjonen jeg kan få :)

Skrevet

Sjekk ut arkitekturen til Gaudi (spesielt katedralen La Sagrada Familia og parken Parc Güell), en tur på Picasso museet, besøk det Latinske Kvarter (husker ikke det spanske navnet, dessverre). Er det mulighet for det anbefales også et besøk til Dali museet i byen Figueras, som ligger et stykke nord for Barcelona, og et besøk til klosteret Montserrat som ligger i et fjellområde (de lager nydelig sjokolade og i katedralen er den sorte Madonna). Det er også et skomuseum og et erotisk museum i byen.

Går du helt ned på La Rambla så er det en bro over til et sted med masse diskoteker (se opp for menn som tror du er hore eller vil selge deg dop). Ellers er det masse koselige spisesteder, bl.a. et ganske langt oppe på La Rambla, på venstre siden av veien når du ser mot Place de Concorde (eller hva det nå het, og husker ikke navnet på spisestedet heller). Klesbutikken Zara ligger i en sidegate mot høyre oppe i det området og.

Hmm, skal se om jeg kommer på mer, har ikke vært der siden mars 2004, så er en stund siden. Men skal komme med mer om hukommelsen strekker til senere :)

Barcelona er definitivt en by jeg skal tilbake til.

Åh, og så er det en drøss med irske puber der! :sjarmor: (liker irer)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...