Gå til innhold

slanke seg/ spise masse frukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal slanke seg eller passe vekten, kan man allikevel spise så mye frukt og grønt man har lyst på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Marie81
Skrevet

Grønnsaker inneholder så lite kalorier så det kan man nesten spise ubegrenset av uten å legge på seg (man blir mett før man får i seg masse kalorier). Salat kan man også spise masse av. Frukt er også sunt og nødvendig, men inneholder litt mer kalorier så tror ikke det er lurt å spise masse. Spesielt druer og bananer inneholder en del kalorier vet jeg (en banan - ca 100 kcl).

Skrevet

men vil ikke frukt som fex da druer, melon eller annen søt frukt inneholde såpass med søtsmak at det demper lysten på andre søtsaker...?

jeg prøver å lære datteren min noen sunne matvaner her nemlig........

Skrevet

-og hva er egentlig mye? fem om dagen, kan det være bare frukt? Eple, kiwi, banan, druer og melonbiter fex?

Skrevet
Hvis man skal slanke seg eller passe vekten, kan man allikevel spise så mye frukt og grønt man har lyst på?

Kaloriene virker jo på akkurat samme måten selv om man får dem i seg gjennom frukt, så derfor bør man ikke overdrive, selv om det selvfølgelig er sunt å få i seg frukt. Enkelte typer frukt, f.eks druer, har veldig mye sukker i seg, så det kan være greit å begrense mengdene. Jeg bruker gjerne en frukt som mellom-måltid 2-3 ganger om dagen, og det er omtrent så mye frukt som er anbefalt enten man slanker seg eller ei.

Grønnsaker derimot kan man stort sett spise så mye man vil av, men også her er det unntak. Avokado inneholder f.eks veldig mye fett, så man bør ikke spise veldig mye og heller ikke veldig ofte om man vil gå ned i vekt, selv om det selvfølgelig er ganske sundt fett i forhold til mye annet man kan spise.

Når det er sagt så er det selvfølgelig lurt å heller spise frukt enn å putte i seg masse snop, så om man klarer å kutte ned på snopet med å spise mer frukt eller grønt så er selvfølgelig det positivt for helsa generelt selv om man kanskje ikke går like fort ned i vekt.

Skrevet

mmm..........

nå er ikke poenget her slanking i utgangspunktet, herregud jenta er tretten år og både slank og godt trent, men det er greit å lære henne på å være bevisst på hva mat egentlig er. Jeg vil bevisstgjøre at sjokolade bare er usunt og at kiwi både er sunt og godt OG gjør mye bra for kroppen... Altså hun vet så klart dette, men jeg har store planer om å få kuttet godterispisingen veldig her i huset, og har jeg henne på laget går det lettere med mannfolka her hjemme også ;)

Skrevet
Jeg vil si at det er bedre å spise frukt, i stedet for godterier. Mye sunnere, for frukt inneholder mange vitaminer. Og det demper også lysten på noe annet.

5 om dagen er vel tre grønnsaker og to frukter, om jeg ikke tar helt feil.

Ja, men dette blir egentlig mer enn to frukter, for det er 5 porsjoner frukt og grønnt, sånn at litt avhengig av størrelsen på frukten kan man spise 3-4 frukt om dagen i følge dette. En porsjon epler er f.eks omtrent ett og et halvt eple (avhengig av eplets størrelse og vekt). Og jeg tror man må spise 2-3 gulrøtter for at det skal telle som en porsjon grønnsaker. Det er jo egentlig ganske logisk, for størrelsen på de fleste frukter varierer jo :)

Skrevet

hvordan vet man hvor stor en porsjon er da?

Skrevet
mmm..........

nå er ikke poenget her slanking i utgangspunktet, herregud jenta er tretten år og både slank og godt trent, men det er greit å lære henne på å være bevisst på hva mat egentlig er. Jeg vil bevisstgjøre at sjokolade bare er usunt og at kiwi både er sunt og godt OG gjør mye bra for kroppen... Altså hun vet så klart dette, men jeg har store planer om å få kuttet godterispisingen veldig her i huset, og har jeg henne på laget går det lettere med mannfolka her hjemme også  ;)

Så ikke at det var snakk om din datter før jeg skrev svaret mitt. Med den ekstra opplysningen så vil jeg si at du kan fylle på med så mye frukt som helst, bare det erstatter snop og andre usunne ting. Det skal ganske mye til å spise for mye frukt, spesielt om man ikke forsøker å gå ned i vekt. Men ta gjerne med en del grønnsaker også om mulig :)

Skrevet

Aner ikke. Jeg hørte en erneringsfysiolog nevne disse to eksemplene på TV for en tid til bake. Men poenget er uansett at man bør spise litt mer enn to frukter om dagen, for det er ingen frukter som er store nok til å være en porsjon.

Skrevet

ja egentlig så gjelder jo dette hele familien her..................

Men det er greit å få inn noen gode vaner. Hva slags grønnsaker er gode til "spising" da? altså sånne som er gode til å bare stappe innpå når man har lyst på noe? Dip er helt uaktuellt, ikke sjans å få i henne.....................

hun er glad i gulrøtter, men ellers sær dessverre...............

Skrevet
Aner ikke. Jeg hørte en erneringsfysiolog nevne disse to eksemplene på TV for en tid til bake. Men poenget er uansett at man bør spise litt mer enn to frukter om dagen, for det er ingen frukter som er store nok til å være en porsjon.

ok, ja jeg spiser gjerne fem frukter jeg hehe, det kan jo umulig være usunt?

Skrevet

-og det må da være bedre å spise en ekstra frukt enn å fex ta en fjerde brødskive?

Skrevet

Når man sier "5 om dagen" oppfatter i hvert fall jeg det som "minst 5 om dagen". Jeg ville ikke spist ubegrenset med frukter selv, siden jeg prøver å slanke meg, men når det gjelder en normalvektig 13 åring vil jeg si at hun kan stappe i seg så mye frukt hun bare ønsker.

Liker hun kålrot da? Kålrot i biter funker godt som grønnsak å kanske på synes jeg. Og hvis du skjærer opp kålrot og skreller gulrot og setter i et glass med vann er det lett å ta seg litt når man har lyst på i løpet av dagen.

Skrevet

Gulrøtter er kanskje det beste på helårs basis synes jeg. Men reddik er også godt, spesielt de egendyrkede ;)

Nepe og kålrot skåret i stenger er heller ikke så dumt. Vi pleier å legge det i vann for at det ikke skal tørke, det er nemlig ekkelt. Noen liker stangselleri, men det blir for skarp smak for meg. Squash og agurk er heller ikke dumt, men også her er vann et must om man ikke har tenkt å spise alt øyeblikkelig. Tomat er veldig sundt, og den blir enda bedre om den får et dryss salt og pepper. En periode da søsteren min jobbet i drivhus hadde vi potter med rapidsalat stående på benken, og hele familien gresset som en flokk kaniner :ler:

Skrevet

hmm fine forslag så klart, men alt er prøvd ut på denne damen, som ikke vil ha annet enn gulrøtter............................ :sjenert:

Skrevet
ok, ja jeg spiser gjerne fem frukter jeg hehe, det kan jo umulig være usunt?

Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Det er bare lurt å ha det i bakhodet om man faktisk forsøker å slanke seg. Det er en del som har slått om til en sunnere livsstil og tror de skal rase ned i vekt. Også skjønner de ikke hvorfor vekta står stille, enda de spiser haugevis av søte frukter og fete grønnsaker. Men for de aller fleste så er det bare bra å spise mer frukt og grønt.

Gjest Marie81
Skrevet

Hei!

Trodde du mente med tanke på slanking (er ofte det som er tema her inne.. :) )

Når det sies "fem om dagen" tolker jeg det også som minst fem.

Frukt og grønt er jo nydelig som erstatning for mye "dårlig mat" og snop :)

Variasjon i frukt er best, er jo så mye godt å velge i mellom - epler (ulike farger), pærer, appelsin, kiwi, banan, druer, plomme, aprikoser (tørket) ++

Lettere og mer fristende å spise mer om det skjæres opp (og evt skrelles).

Er jo mye å velge i mellom. Kanskje grønnsaker med dip kan friste?

(lettrømme kan fint byttes ut med f.eks. naturell yoghurt). Til dip bruker jeg som regel gulrot og agurk, men også av og til en morsom grønnsak jeg har oppdaget (selges i større grønnsaksforhandlere, ser ut som en stor hvit gullerot, tror den heter Retthis eller noe). Ellers er jo kålrot godt å knaske.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det omtrent 150 gram. :)
Skrevet

Hvis målet er å øke mengden grønnsaker som familien spiser, ville jeg ha sett på middagen og om det er rom for forbedringer der. med lette grep kan man jo lure inn store mengder grønnsaker der.

Frukt er for meg mer knaskemat, mens kveldskos for meg gjerne kan være en salat, guacamole (her var det jo snakk om at det skal være sunt, ikke at det skal være så lite kalorier i det som mulig) eller en lett grønnsaksrett.

Hvis det "bare" er snakk om å finne sunnere alternativer til sjokolade, ville jeg ha satset på frukt, og kanskje litt tørket frukt og nøtter (ikke salte). Sistnevnte er energirike, men langt sunnere alternativer enn godteri siden de også har mange verdifulle vitaminer og mineraler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...